Bjellis Startet 4.August.2023 Del på Facebook Startet 4.August.2023 Hei, har en Sea Ray der det lukter fælt når vi flusher ned i toalettet, har forsøkt sitronsyre, eddik og systemrens på tanken uten at det er blitt bedre… noen som har noen gode tips for å få orden på dette? det spyles KUN med ferskvann.. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 4.August.2023 Del på Facebook Svart 4.August.2023 Legg nesen tett innpå slangene og trekk inn. Ofte kan det komme litt lukt den veien. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 4.August.2023 Del på Facebook Svart 4.August.2023 Prøvd biologisk sanitærvæske? Skaper god bakteriekultur i tanken, fører til raskere nedbrytning av septiken og mindre lukt. Også luftingen av tanken bør være god, standard lufting med en 16mm slange er gjerne litt lite. Hos meg er det en 16mm og en 38mm slange til luftingen (275 liters tank, med master bed rett over), det lukter ikke fra tanken og ikke når det pumpes ut heller. Bruker da Green Viking jevnlig, har det oppi ei gammel spruteflaske ala Jif stående rett ved dassen og gir et lite sprut nedi skåla etter hvert besøk. Sitér dette innlegget Link to post
Bjellis Svart 4.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2023 @Hakkannen har ikke prøvd slik veske før så skal gi det ett forsøk, ang lufteslange er det samme slange som har stått montert fra originalt da båten ble bygget i 2006, dette er første sesongen med lukt, har ikke kjent det før så tviler noe må modifiseres. Sitér dette innlegget Link to post
junior 1 Svart 4.August.2023 Del på Facebook Svart 4.August.2023 Jeg hadde lukt i båten etter å ha skyllet ned i fjor, skiftet slange til tank og luftingen i vinter og all lukt forsvant. Slangene var fra 2007 Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 5.August.2023 Del på Facebook Svart 5.August.2023 Sjekk om du har kullfilter, det må skiftes en gang i blant Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Windy37GM Svart 5.August.2023 Del på Facebook Svart 5.August.2023 Heisann. Dassen lukter helt ille hvis det ikke kommer oksygen nedi der. Min lufte slange har vært tett på 4 båter (Skaprnes9100, Bavaria 32 sport og 2 x Windy37GM)=nær døden opplevelse å dra ned. Sjekk luftingen-enkleste av alt. Nest step er som flere her sier, sjekk slangene. Legg en fuktig lunken klut på slangene, la den ligge litt og lukt. Lukter det "kjetting" er det tid for bytte. Ang sanitærveske, så fines det ihvertfall 2 typer: Kamuflerende og fjernende (mine begreper-finnes sikkert andre begreper). Thetford Blue og Green er kamuflerende, dvs de dekker over lukta (og det lukter festivaldo-ingen favoritt hos oss) enn så gøy festival kan være). Green Viking er den andre, da fjernes lukta ved å tilsette bakterier. Jeg har testet noen få, ingen slår Green Viking https://www.europris.no/p-sanitaervaeske-4-l-green-viking-200083 Herre Thetford sin https://bilpleiekongen.no/produkt/104698/thetford-aqua-kem-blue-concentrated-780ml-lavendel?gclid=EAIaIQobChMIo9j95vrEgAMVG5RoCR15Pg-WEAQYAiABEgKtOfD_BwE Vi spyler med saltvann i vår båt og har gjort det i all tid- og bruker en del vann. Når alt er bort i skåla - holder vi pumpen igang i hvertfall 3-4 sekunder etterpå. Det er bedre at avfallet tynnes ut enn at det blir tungtflytende. Alle pumper og kverner er glad for tynflytende Lykke til :-) Mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.