Jump to content

Sikkerhetsline/jacklines installering


OleSunds

Recommended Posts

Ser noen har disse montert nærmest langs rekka på begge sider, hele veien fra baug til hekk. Det er nok praktisk, da har du fritt spillerom hele veien. Ramler du uti er det enklere for andre å få deg ombord enn å finne deg igjen somewhere behind...

 

Men seiler du alene, tja. Ramle uti og henge i jackstay er ikke drømmesituasjonen. Da må den være montert slik at den hindrer deg i å ramle overbord i det heletatt. 

 

Ville hatt kanskje en fra forstag til mast, og to fra mast og akterover på hver side. Poenget må være at det er umulig å ramle uti. 

 

Line med to kroker så man kan bytte jackstay utennå være løs er også lurt.

 

For min del seiler jeg uten, har en plb i vesten, men det betinger jo at noen må opp av sofaen for å redde meg. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja det er dette jeg også har tenkt på, det med en fra forstag til mast så to på hver side akterover, seiler for det meste alene så trenger noe som gjør det omtrent umulig å falle uti, noe jeg også har tenkt på for framtiden er PLB. To kroker er alltid best så det skal jeg ha uansett.

Link to post
Share on other sites

   Mine går fra baug og helt bak I ett, men innenfor vantene, som på min båt er ganske langt inne på dekk. Og den linen jeg kroker på er veldig kort. Det blir en avveining om en skal ha omkroking, en vil jo også raskest mulig tilbake. 

 

Ellers er det jo greit å kunne gjøre det meste fra cockpit. Jeg har for eksempel valgt å ha gennaker i en bag som henger i hovedluken. Så har jeg ett fall og en tackline klar på hver side, som jeg når fra cockpit.

 

For PLB har jeg mest tro på AIS-SART varianten, siden den blir synlig på både egen og andres plottere. Men nå tror jeg det finnes en som kombinerer begge løsninger.

 

Link to post
Share on other sites

Akkurat ja, nå har det seg sånn det blir vanskelig å trekke alle fall og liner bak til cockpit, forseilet er ikke på rull så det blir litt gåing fram og tilbake. Også hadde jeg et spørsmål til angående storseilet, båten er en albin viggen, man ruller seilet rundt bommen, funker det sånn at jeg kan rulle det inn gradvis, vil de da fungere som å reve? Det er ingen revepunkt i selve seilet så tenkte å spørre?

Link to post
Share on other sites

Litt avhengig om båten er flushdekket, sentercockpit, forhøyet akterdekk, dekkssalong osv. Så på Hulda bruker jeg flettet tau med kjerne. Arrangert slik at den første delen ligger på hyttetaket. Ved enden av taket må jeg hekte meg inn på sikringstauet som går fra aktre undervant og frem til baugen. Jeg kan kroke meg inn på hyttetaket samtidig som jeg er kroket på i cockpit. 90 cm høy rekke og umulig å ramle over. 

 

Litt utfordrende å gi konkrete svar når ikke båttypen er kjent. 

Link to post
Share on other sites

OleSunds skrev 56 minutter siden:

Også hadde jeg et spørsmål til angående storseilet, båten er en albin viggen, man ruller seilet rundt bommen, funker det sånn at jeg kan rulle det inn gradvis, vil de da fungere som å reve? Det er ingen revepunkt i selve seilet så tenkte å spørre?

Ja, det skal være mulig å reve, men det er en løsning som har fått mange negative kommentarer. Det krever litt trening tror jeg. En må være spesielt nøye med vinkel mellom bom og mast. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har sikkerhetsbånd som er festet i egne Wichard fester - går fra baug til akter på dollbordene. Går på utsiden av vantene. Jeg anser det å flytte/koble om sikkerhetslina på dekk som noe jeg ikke vil. 

 

Når vi seiler døgnet rundt og det er litt huskete så kobler også den som har vakt seg fast i cockpit. Den som har vakt har alltid på seg en PLB. Den har jeg alltid i lomma når jeg seiler alene.

 

Vår båt er litt større enn Viggen - men vi er kanske uti en del mer vær og litt lengre fra folk enn det du har tenkt deg :-)

Link to post
Share on other sites

Som Bitteliten sier. Legg lina sånn at du kan gå på dekk med minst mulig hindring på lo side, sånn at hvis du faller/sklir på dekket er det mindre risiko for å havne i sjøen (man faller vanligvis nedover(!)).

Det var i hvert fall sånn jeg brukte å tenke da jeg seilte mye alene.

Signatur må man ha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...