Jump to content

Ny båt. Fra 45 fot ned til 34 fot, men litt mer opptimist nå.

Roger og Olina

Recommended Posts

Roger og Olina skrev for 4 timer siden:

Jeg ser at jeg har ett ladeproblem, for dynamoene leverer ikke mer enn 13,3 - 13.6 volt når jeg måler. Er i grunnen rart at begge leverer det samme også. Har avtalt med en kar som skal bytte børster på dem.

Det er ikke sikkert det er nødvendig å bytte børster. Begynn med å åpne dynamoene og rengjøre for børstestøv, da sjekker du at børstene beveger seg fritt og at de er lange nok. 

Det kan egentlig være så enkelt som at de har en laderegulator med lavt set-punkt. I så tilfelle kan du ha god nytte av en ekstern laderegulator. Jeg har løst dette ved å bygge om dynamoen ved å sette inn en diode som "lurer opp" spenningen, og dermed gir en helt annen ladestrøm. Hvilke dynamoer sitter det på motorene?

Komodo skrev for 8 timer siden:

Det er ikke sikkert det er nødvendig å bytte børster. Begynn med å åpne dynamoene og rengjøre for børstestøv, da sjekker du at børstene beveger seg fritt og at de er lange nok. 

Det kan egentlig være så enkelt som at de har en laderegulator med lavt set-punkt. I så tilfelle kan du ha god nytte av en ekstern laderegulator. Jeg har løst dette ved å bygge om dynamoen ved å sette inn en diode som "lurer opp" spenningen, og dermed gir en helt annen ladestrøm. Hvilke dynamoer sitter det på motorene?

Hei Komodo, sier du det ja? Jeg starter på jobb igjen i morgen og får ikke sjekket dynamoene før til helga. Men da kan jeg ta ett par bilder :smiley:

VegJoh skrev for 9 timer siden:

For Yanmar 6lp så er det følgende som gjelder:

IMG_0284.jpeg.aba2a5ac1823857a7d1d96e35e7e1b7c.jpeg

Det at instrumentene ikke viser helt korrekt kan også være en greie, sensorene har en tendens til å «lekke» litt etterhvert med den konsekvens at man får fluksering med påfølgende kortslutning( sensor/giver gir da 0 Ohm og makser skalaen i enten full eller null avhengig av type)

Litt usikker på hvilken oljetrykksensor som sitter på me420, men på 6Lp sitter det en ukonvensjonell en som måler på mellom 83-12ohm, som er «lite» normalt da andre bruker 10-180 eller de. Amerikanske 240-mindre eller tilsvarende. På Yanmar er det også andre gjenger på sensor. 
Holder litt på med akkurat dette om dagen, så skal lage en tråd med detaljer når jeg får litt oversikt 

Takker så mye for tilbakemelding:wink:

Så da er det en mulighet at jeg kan beholde sensorene og bare bytte instrumentene? Det hadde vært topp... Hva med ledningsnettet, burde jeg legge opp nye kabler?

Roger og Olina skrev for 2 timer siden:

Så da er det en mulighet at jeg kan beholde sensorene og bare bytte instrumentene? Det hadde vært topp... Hva med ledningsnettet, burde jeg legge opp nye kabler?

Nei det var ikke akkurat det jeg mente. 

Jeg kjenner ikke din motor inngående, men jeg forstod på innlegget til @dieselfan  at dette er en motor som baserer seg på en landcruiser blokk, så den har nok store likheter med 6Lp serien til Yanmar. 
Som du ser på bildet jeg postet, så er verdier fra 0,3 til 4,5 kgf/cm2 helt normalt. 1 Kgf/cm2 er tilnærmet lik 1 bar. Så de verdiene du oppgir høres ut til å være fine/normale. 

Når det gjelder å bytte sensorer/instrumenter, så må man som jeg antyder i første innlegg ha tunga rett i munnen, her er det skreddersøm på i allefall Yanmar og det er ikke bare å krossbytte sensor/giver og instrument uten at disse jobber innenfor samme Ohm range. Det er også forskjell på europeisk og amerikansk type. Ledningsnett kan gjenbrukes, hvis det er i stand. Noen sensorer er imidlertid to pol systemer mens andre tar jord fra motor der den er skrudd inn, men det kan omgåes.

Skal som sagt forsøke å få rotet meg til å få laget en tråd på dette med oljetrykksensor opp mot 6lp serien, da jeg driver å bytter og forsker litt på det om dagen.

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

VegJoh skrev for 11 timer siden:

Jeg kjenner ikke din motor inngående, men jeg forstod på innlegget til @dieselfan  at dette er en motor som baserer seg på en landcruiser blokk, så den har nok store likheter med 6Lp serien til Yanmar. 

Skal prøve å spesifisere litt klarere uten å gjøre dette til en motortråd... :wink:

Yamaha ME420 STI baserer seg på Toyota 1HD-T og har størst likheter med Yanmar 6LP(A)-Dxx(x) motorene, dvs 12 ventiler versjonene. 

Yamaha ME432 STI baserer seg på Toyota 1HD-FT og har størst likheter med Yanmar 6LP(A)-Sxx(x) motorene, dvs 24 ventiler versjonene.

Jeg oppgir med vilje ikke effekt på de forskjellige, motorene markedsføres på forskjellige markeder og effekten oppgis etter 3 forskjellige standarder/målemetoder...

Derfor: bruk motorkoder !! så er det lettere å snakke om samme motoren. Det står så mye BS rundt om dette med effekt på forskjellige forum at en kan få spader.

Når det gjelder bekymring ift oljetrykket så er det enkelt å koble til et mekanisk 0-10bar manometer og sjekke om instrumentene viser "riktig". Delene koster mindre enn en time på verksted og lar seg lett gjenbruke.

dieselfan skrev On 7.8.2023 at 12.45:

Yamaha ME420 STI baserer seg på Toyota 1HD-T og har størst likheter med Yanmar 6LP(A)-Dxx(x) motorene, dvs 12 ventiler versjonene. 

Yamaha ME432 STI baserer seg på Toyota 1HD-FT og har størst likheter med Yanmar 6LP(A)-Sxx(x) motorene, dvs 24 ventiler versjonene.

Super oppklaring @dieselfan :thumbsup:

VegJoh skrev On 6.8.2023 at 23.54:

Skal som sagt forsøke å få rotet meg til å få laget en tråd på dette med oljetrykksensor opp mot 6lp serien, da jeg driver å bytter og forsker litt på det om dagen.

Da har jeg også fått rotet meg til å skrive en tråd om bytte av sensor/instrument for oljetrykk. Ikke helt rett frem for Yanmar sin del:

D5L

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Chilli Solbris skrev On 6.8.2023 at 7.31:

Må bare få kuppe deg littegrann @dieselfan! Kan jeg få lov til å putte deg ned i motorrommet mitt?:giggle:

Ja, det kan du selvfølgelig :thumbsup:  Så lenge det er diesel :wink:  Men hvor stort er det motorrommet da? @VegJoh og @Komodo sitter jo der allerede, men er det plass til en xKambo-ramp så kommer jeg, skal bare sette opp to 6LP først :sweat: 

dieselfan skrev for 16 timer siden:

Ja, det kan du selvfølgelig :thumbsup:  Så lenge det er diesel :wink:  Men hvor stort er det motorrommet da? @VegJoh og @Komodo sitter jo der allerede, men er det plass til en xKambo-ramp så kommer jeg, skal bare sette opp to 6LP først :sweat: 

Det er alltid plass til Kamboramp! X eller ikke!????

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

VegJoh skrev On 6.8.2023 at 23.54:

Nei det var ikke akkurat det jeg mente. 

Som du ser på bildet jeg postet, så er verdier fra 0,3 til 4,5 kgf/cm2 helt normalt. 1 Kgf/cm2 er tilnærmet lik 1 bar. Så de verdiene du oppgir høres ut til å være fine/normale. 

Når det gjelder å bytte sensorer/instrumenter, så må man som jeg antyder i første innlegg ha tunga rett i munnen, her er det skreddersøm på i allefall Yanmar og det er ikke bare å krossbytte sensor/giver og instrument uten at disse jobber innenfor samme Ohm range. Det er også forskjell på europeisk og amerikansk type. Ledningsnett kan gjenbrukes, hvis det er i stand. Noen sensorer er imidlertid to pol systemer mens andre tar jord fra motor der den er skrudd inn, men det kan omgåes.

Takker og bukker så mye. Var på jobbreise i forrige uke og når jeg kom hjem torsdag`s kveld, så var det rett på sjøen.

Har lest tråden din og skjønner at dette ikke er "rett frem". Jeg får se på dette når båten kommer på land tror jeg. Akkurat nå må jeg få kontroll på lading og div. Vet du forresten om turteller er koblet til dynamoen? Turtelleren til babord motor detter ut av og til uten at jeg kan finne ut hvorfor.

Mvh, Roger

Roger og Olina skrev 1 minutt siden:

Vet du forresten om turteller er koblet til dynamoen? Turtelleren til babord motor detter ut av og til uten at jeg kan finne ut hvorfor.

På 6LP så sitter føleren på svinghjulet, det er vel ikke usannsynlig at den sitter der på din motor også :smiley:

D5L

dieselfan skrev On 7.8.2023 at 12.45:

Skal prøve å spesifisere litt klarere uten å gjøre dette til en motortråd... :wink:

Jeg oppgir med vilje ikke effekt på de forskjellige, motorene markedsføres på forskjellige markeder og effekten oppgis etter 3 forskjellige standarder/målemetoder...

Derfor: bruk motorkoder !! så er det lettere å snakke om samme motoren. Det står så Tmye BS rundt om dette med effekt på forskjellige forum at en kan få spader.

Når det gjelder bekymring ift oljetrykket så er det enkelt å koble til et mekanisk 0-10bar manometer og sjekke om instrumentene viser "riktig". Delene koster mindre enn en time på verksted og lar seg lett gjenbruke.

Takk for godt tips. Tenker du da at denne monteres der oljetrykkføleren sitter da?

Sensor for turteller sitter her (se rød pil under) på 6LP.

Yanmar har montert en stor kjøler med en  anode som står i bakkant rett over turtallssensoren. Når denne anoden byttes årlig drypper det som regel noen dråper saltvann fra kjøleren ned på turtallsgiveren, som igjen danner korrosjon på klemkontakten på toppen av sensoren. Dette er en kjent "feil" som kan medføre at turteller fusker på 6LP. Det er ikke usannsynlig at arkitekturen er lik på dine motorer. Prøv litt CRC og rens kontakten mellom kabel/ sensoren, så er den antagelig som ny igjen. 

Yanmar.jpg.8bb2a35678834243798216a1e0f181be.jpg

Roger og Olina skrev for 20 timer siden:

Takk for godt tips. Tenker du da at denne monteres der oljetrykkføleren sitter da?

Det spørs jo hvor mye en vil gjøre ut av det men for egen del handler det mye om å sjekke avlest verdi på Yanmars oljetrykkinstrument mot et mekanisk manometer, og da er et T-adapter tingen :thumbsup:

dieselfan skrev for 18 timer siden:

Det spørs jo hvor mye en vil gjøre ut av det men for egen del handler det mye om å sjekke avlest verdi på Yanmars oljetrykkinstrument mot et mekanisk manometer, og da er et T-adapter tingen :thumbsup:

Jepp, jeg har vel funnet ut så langt at instrumentene som står i båten nå viser en del feil. Har ikke sjekket oljetrykk da. Men kjøpte inn nye voltmeter om amperemeter, samt at jeg lånte ett test instrument. De originale instrumentene på volt, viser 12,5 - 13v. Nye instrumenter og måling viser 14,6 - 14,8. Med monterte ampermetere, så ser jeg også at den lader med god amper. Vannmåleren, ja der må både sensor og instrument byttes. Så det blir litt innkjøp nå. Har også ryddet opp i en del kabelrot. Det var jo x antall kabler montert på polene på forbruksbatteriet. Nå har jeg satt opp skinner og sikring + +. Er jo litt gøy da og det er en følelse jeg ikke har hatt på lenge  :wink:   

Før og etter bilde.. Lampettledningen skal bort, derfor den ligger der på det ene bilde..

20230814_15170033.jpg

20230814_1908203.jpg

Chilli Solbris skrev for 4 timer siden:

Det er godt å se at du klarer å glede deg over båten og jobben du gjør med den!:smiley:

Takk for det, hyggelig av deg:thumbsup:

Ja, det er en stund siden jeg har kjent dette og det som er veldig bra, er at konemor kjenner det samme. Så nå ser vi begge frem til helga. Mye båtprat i stua nå på kveldene og det har det ikke vært på over ett år.. :cheers:

Så dette ser lovende ut. Eneste er at jeg hadde "glemt" eller fortrengt hva alt koster. Dieselvarmeren som står i båten, tok sitt siste åndedrag forrige helg. Kanskje ikke så rart da den er over 20 år. Kjøpte en brukt 4kw eber på finn, så den er på vei med bring. Skal kjøpe inn en 5kw også fra JP, men haster ikke da det er ikke så kaldt ennå.

Ja, det er godt å kose seg i båten og på sjøen sammen med konemor og våre 3 fillebikkjer igjen :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...