Jump to content

Johnson GT 10 mangler gnist i plugg.

Bårdp

Recommended Posts

Stoppknappen ser ut til å fungere som den skal. Den kobler tenningsanlegget til gods når den trykkes inn og er tett når den ikke er aktivert. Fikk lagd meg en avtrekker av en plate og noen skruer og fikk av svinghjulet. Det eneste en kan få målt der er tennspolen og den er 840 ohm men aner jo ikke hva den skal være. 

20230806_173626.jpg

Da har jeg bestilt ombyggingssett med ny CDI enhet og sensor. Så da havner CDI enheten utenfor svinghjulet og kun tennspolen og sensoren blir da under det. Får håpe det vil virke som det skall. 

Ble ikke helt klok på årsmodellen men satser på at motoren er fra 1992. Noen som kan bekrefte det?

• 1 måned senere...

Da er tenningsanlegget ombygd med ny CDI modul og sensor. Så nå går motoren som bare det. Eneste var jo at festebranketten til den nye CDI modulen ikke passer noen steder så der må jeg nokk lage til noe. I tillegg var det svært dårlig kjølestråle men motoren blir ikke for varm så mulig det bare er utløpet til kontrollstrålen som er noe tett. Men skal nå ta ned undervannshuset og kontrollere/skifte impelleren.

20230915_153308.jpg

@Bårdp Flott at du følger opp tråden din på den måten du gjør :thumbsup:

Nå er din tråd ett komplett oppslagsverk for de som har Johnsen GT og mangler gnist på pluggen. Super deling fra de som skaffer kodenøkkel til din motor også :clap:  Fortsatt mange motorer som ikke er bygget om som @Bernt anbefaler, så dette blir en nyttig tråd for mange. 

Gode bilder og merkeskilt gjør gjerne susen... :thumbsup:

Har sjekket impelleren og den så helt ny ut. Spylte med vannslangen inn gjennom slangen/hullet til kontrollstrålen mens undervannshuset var av og der var det tydelig vi en del dritt. Plutselig løsnet det og nå fungerer kjølingen helt fint. Nå gjenstår det kun og få tak i en ny stoppknapp da den gamle er knekt. Så skal motoren være klar til bruk.

• 1 måned senere...

Liten statusrapport her. Motoren er nå testet og kjørt noen turer på min MTM 310 RIB. Fungerer fantastisk bra. Starter lett og går fint med lite støy. Sterk som bare det ingen problem og få båten opp i fult plan selv med fire vokse om bord. Blir kjempemotor til den båten.

NB! Nå har jeg en 8 Hk Susuki 2t motor jeg ikke lengre trenger til salgs om noen skulle trenge en slik.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...