Bårdp Startet 5.August.2023 Link til dette innlegget Startet 5.August.2023 Hei kjøpte meg nettopp en gammel Johnson GT 10. Men det viser seg at det ikke er gnist i pluggene. Noen som har noen gode tips her. Lurer også på om noen ut fra merkeplata kan si noe om når denne motoren er produsert. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2023 Ikke mye respons her. Er det noen som vet hvor en kan få kjøpt en svinghjulsavdrager som kan brukes på denne motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Taskeladden Svart 6.August.2023 Link til dette innlegget Svart 6.August.2023 ravns garage. Ang gnist, sjekk at dødmannsknapp/snor gjør som den skal og ikke er kortsluttet/irret i bryteren/kontakten. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
ToreKn Svart 6.August.2023 Link til dette innlegget Svart 6.August.2023 Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2023 Stoppknappen ser ut til å fungere som den skal. Den kobler tenningsanlegget til gods når den trykkes inn og er tett når den ikke er aktivert. Fikk lagd meg en avtrekker av en plate og noen skruer og fikk av svinghjulet. Det eneste en kan få målt der er tennspolen og den er 840 ohm men aner jo ikke hva den skal være. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 6.August.2023 Link til dette innlegget Svart 6.August.2023 Power pac under svinghjulet var en dårlig ide , de fleste ble bygget om til vanlig poverpac utvendig , magnetene forstyrrer elektronikken . bytt powerpac Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 6.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.August.2023 Nå kan det jo se ut som begge coilene er dårlige. Den ene har 400 ohm på primærsiden mens den andre har kun 200 ohm på sekundærsiden. Får prøve og bytte de først så får jeg se om det blir noe bedring. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 13.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 Da har jeg bestilt ombyggingssett med ny CDI enhet og sensor. Så da havner CDI enheten utenfor svinghjulet og kun tennspolen og sensoren blir da under det. Får håpe det vil virke som det skall. Ble ikke helt klok på årsmodellen men satser på at motoren er fra 1992. Noen som kan bekrefte det? Sitér dette innlegget Link to post
KEH Svart 13.August.2023 Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 https://www.marineengine.com/parts/engine-model-guides/omc-johnson-evinrude-model-number-guide/omc-johnson-evinrude-model-number-guide-00002.html Her kan du sjekke modell ,stemmer 92 Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 16.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2023 Da er tenningsanlegget ombygd med ny CDI modul og sensor. Så nå går motoren som bare det. Eneste var jo at festebranketten til den nye CDI modulen ikke passer noen steder så der må jeg nokk lage til noe. I tillegg var det svært dårlig kjølestråle men motoren blir ikke for varm så mulig det bare er utløpet til kontrollstrålen som er noe tett. Men skal nå ta ned undervannshuset og kontrollere/skifte impelleren. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 16.September.2023 Link til dette innlegget Svart 16.September.2023 @Bårdp Flott at du følger opp tråden din på den måten du gjør Nå er din tråd ett komplett oppslagsverk for de som har Johnsen GT og mangler gnist på pluggen. Super deling fra de som skaffer kodenøkkel til din motor også Fortsatt mange motorer som ikke er bygget om som @Bernt anbefaler, så dette blir en nyttig tråd for mange. Gode bilder og merkeskilt gjør gjerne susen... Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 17.September.2023 Link til dette innlegget Svart 17.September.2023 Stikk ett strå el opp i hullet der vannet går ut . Ofte bøss inni der Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 17.September.2023 Link til dette innlegget Svart 17.September.2023 Når disse motorene begynner å bli varme er det gummi grommeste på kjøle røret opp i mot motor blokk som krøller seg , helt vanlig feil . da må motor av og eksospotte av for å bytte grometen ! Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 20.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2023 Har sjekket impelleren og den så helt ny ut. Spylte med vannslangen inn gjennom slangen/hullet til kontrollstrålen mens undervannshuset var av og der var det tydelig vi en del dritt. Plutselig løsnet det og nå fungerer kjølingen helt fint. Nå gjenstår det kun og få tak i en ny stoppknapp da den gamle er knekt. Så skal motoren være klar til bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 27.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2023 Liten statusrapport her. Motoren er nå testet og kjørt noen turer på min MTM 310 RIB. Fungerer fantastisk bra. Starter lett og går fint med lite støy. Sterk som bare det ingen problem og få båten opp i fult plan selv med fire vokse om bord. Blir kjempemotor til den båten. NB! Nå har jeg en 8 Hk Susuki 2t motor jeg ikke lengre trenger til salgs om noen skulle trenge en slik. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.