Jump to content

Valg av båt, Nord West 900/Saga 26


Wadena

Recommended Posts

Hei,

jeg trenger litt hjelp til valg av ny båt. Skal oppgradere fra Rana 17 til en av disse to:

 

Nord West 900: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=310174657

Saga 26; https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=312042127

 

Det viktigste for oss (meg og min kone) er en sjøsterk båt som tåler "all slags vær", då båten skal brukes året rundt i Nord-Norge. Vi har lengre turer planlagt etterhvert. Dieselforbruk er selvsagt viktig med tanke på dagens priser (den ligger på 16.79,- liter´n for rød-diesel). Selvsagt regner vi med høyere forbruk på en 230 HK en på 90 hester´n. Lurer på om det er noen som har erfaring med NW900 med en Perkinks 230 HK? Hvor mye det ligger på i snitt pr. Mil / pr. Time? Det er oppgitt at båten har 15 knop max, så jeg vil tippe vi trimmer oss til på 10 knop da vi ikke har det travelt på sjøen.

 

Det som det i bunn og grunn koker ned til er; hvilken båt er mest "sjøsterk" og hvilken motor er mest driftssikker?

Jeg har pratet med kaptein/eier av NW900 og han kunne oplyse om at autopiloten ikke virket. Den hadde virket tidligere men nå sist han var ombord var den defekt. Han sier at han hører pumpa starter når han slår på AP.

Han opplyste også om trimflaps på stybrod side ikke virket. Er det mye jobb å fikse dette? Eventuelt hva koster det for nytt? Han var ikke sikker på hva feilen er. Kan være selve trimstaget kanskje?

 

En annen ting med NW900, det er litt ugunstig sitteløsninger med tanke på andre båter (eksempelvis Saga 26) som har to seter. En pilot og en passasjer. Er det noen som har erfaring med hvor mye arbeid/kostad det ville bli å ominrede sittegruppen oppe til to stoler forover?

 

Takker på forhånd for alle svar!

Link to post

Joda, den tanken har vi tenkt ang. Økonomien på sikt. Det jeg tenkte mest på var stabilitet. NW er 60 cm bredere og jeg tenkte kanskje det ga mer stabilitet mot siderulling? Hadde en Neptim 8500 Trawl i sin tid og selv om det var en skikkelig sjøsterk båt rullet den mye i sidevind.

Nå skal det sies at stabilitet ikke er "alt" og at på sikt er 7 fot mindre båt enklere å holde. Det blir jo noen kvadrad mindre med bunnsmøring alene 😉.

Link to post

Den autopiloten virker å være en Robertson av gammel årgang. Om du ikke får til og fikse den, er det meget mulig at du ikke finner kompatibelt utstyr til den i dag, og må ha en ny computer og betjeningspanel, muligens også rorgiver. Men pumpen (antar hydraulisk styring) meget mulig kan gjenbrukes. Ville nok kalkulert inn kr 30 000 i budsjett. Men det akn jo og være en bagatell i form av en sikring. 

Link to post

Det er nok en god gammel Robertson ombord. Huff, 30.000,- Da satser jeg på at det er en sikring. Men siden betjeningspanelet virker/slår seg på samt pumpen er jeg litt usikker. Er det flere sikringer en på de to komponentene? På kompasset kanskje. Har kikket på priser på ny AP hos Seatronic men fant ikke noen komplette pakkeløsninger som kan kobles opp til en Raymarine Axiom 12" for en "rimelig" penge.

Link to post

Grei tommelfingerregel vedrørende gammelt utstyr som ikke virker:  leverers sortert til returpunkt for elektroavfall. regn med kostnader for demontering og tildekking av ev gamle monteringshull, og ev. utskiftning av ikke kompatible enheter samt innkjøp og montering.    "det er sikkert bare en sikring" kan fort bety et båtkjøp som blir 30% dyrere en planlagt. De fleste bestandeler i en båt har en levetid og bør avskrives i henhold til dette.

 

Begge båtene har godt ord på seg så langt jeg kjenner til. Historikk på maskin er like viktig, siste storservice med kontroll av dyser, ventilklaring, ev sjekk av turbo og eksosbend samt siste tanksjau er lurt å ha litt kontroll på.

 

lykke til

 

Link to post

Regn med komplett nye autopilot. Skal den fungere sømløst med en nye Axiom, så er det komplett pakke fra Raymarine.

Da blir det fort 25+ Er trimflaps fra byggeår, så regn med å måtte bytte dem også.

Bygge om innredning, ja da spørs jo om du skal gjøre dette sjøl, eller ha folk til det. Skal du ha folk til dette, så koster det fort mye timer å mye i materialer. Skal det i tillegg være fint. Så må du finne folk som har erfaring med snekker arbeide i båt. Så kan fort koste en del det.

Ellers må du enkelt å greit regne med utgifter til ting som må byttes i så gammel båt(snakker av god erfaring her hehe)

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Hei og takk for svar😀

Er kommet frem til stor sett det samme, at jeg må bytte ut AP med ny. Kan hende jeg har flaks at det er en bagatell, men systemet er gammelt og klart for utbytte uansett. Kikket på AP hos Seatronic og lurer på om Raymarine Evolution autopilot EV300 solenoid med P70r display (https://seatronic.no/raymarine-evolution-autopilot-ev300-solenoid-med-p70r-display) er passende?

Trimflaps tenkte jeg kanskje å bytte uansett. Fant en fint kontroller: https://seatronic.no/mente-marine-acs-rp-autopanel-for-trimplan-roll-and-pitch og resten: https://seatronic.no/lenco-elektrisk-trimplan-12x12

 

Ang. Innredning er det heldigvis bare kostnader til materiale jeg trenger da jeg har en kjempesnill nabo som trives best om han får jobbe med trevirke. 

 

Jeg har også hørt at begge båtene er gode sjøbåter og tåler godt med vær, men definisjonen av "godt med vær" kan jo variere fra kaptein til kaptein. I all hovedsak er det neppe noe mer en bølgehøyder på 1 til 1.5 meter det er snakk om, men ute på Vestfjorden kan været snu raskt. Tungsjø som ruller inn fra Atlanteren i forbindelse med vind (og/eller) straum i motsatt rettning kan gi ganske så store og krappe bårer og det hører jo til skjeldenheten at det passer så man får dem rett i mot, hehe...

 

Historikk på motor etc. Følger i alle fall med på Saga 26 for både båt og motor, mens på Nord West 900 er det heller mindre. Jeg spurte om dieseltankene var rengjort, noe de ikke var, men at han hadde tappekran i bunnen på tanken som han tappet av for å se etter grums/kondens (dette på NW900).

På Saga 26 glemte jeg å spørre men skal snakke med han i dag om dette.

 

Takker også for tipset om eksosbend, dyser, ventiler, og turbo. Skal sjekke godt rundt dette før kjøp.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...