Jump to content

Innenbords m/aksel. Hvorfor skrus hylsa opp (les:løsner)?


Ronald

Recommended Posts

Ronald skrev for 1 time siden:

motsatt dreieretning

Kan ligge her. På min gamle båt med høyregående propell var gland og kontramutter venstre gjenget. Filosofien var at dette under normal drift skulle være selv-strammende eller selv-låsende.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Ronald skrev for 2 timer siden:

Altså endte jeg opp med at akselens rotasjonsretning forover (=mer enn 99% av tiden) er motsatt av hva den var før problemet oppstod.

 

Det er nok forklaringen og forlite tiltrekning.

Jeg ville flyttet slangeklemmene til andre siden og stripset fast i  ansatsnippen  til slangen også, nå kan hele "Glan m/mutter" skru seg av hvis du har strammer kontramutteren for lite.

Mistenker ørlite logring i pakkboksen.

 

Sjekket du opprettingen når du er på vannet.? 

Sjekk klaring i stevnelager etter  opptak

 

image.png.1a7d1b0c5481f988b460eb958761b835.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 2 timer siden:

...Jeg ville flyttet slangeklemmene til andre siden og stripset fast i  ansatsnippen  til slangen også, nå kan hele "Glan m/mutter" skru seg av hvis du har strammer kontramutteren for lite.

...

 

Jeg ser den, og det ble vel i og for seg nevnt av mons også, dette med å hindre at begge løsner. Men jeg droppet det nå i første omgang, sånn at jeg ser om slik rotasjon er tilfellet. Jeg kommmer til å følge med. Men når dette skjedde, så var mitt inntrykk at kontramutteren stod igjen der den alltid hadde stått.

 

Og om den er strammet for lite til....? Vel, vi var to personer med tilsammen fire hender når vi strammet, to hender på hver tang, og vi dro til det vi turde.

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

En liten oppdatering, som jeg vil mene styrker teorien om at motsatt propellretning kan forklare problemene.

 

Jeg skal skifte talgpakning før sesongen, og tok ut den gamle. Den var ikke delt opp i enkeltstykker med ett lag per runde (slik jeg ser det skal gjøres), men var i stedet en lang sammenhengende pakning på ca 55 cm som var surret rundt akselen flere ganger. Kanskje sånn det gjorde det på Polar i gamle dager (1981)? Uansett så betyr jo det at akselrotasjonen enten vil jobbe i retning av å tighte pakningen, eller motsatt, alt avhengig av hvilken vei det er surret rundt. La oss anta at det var surret slik at gammel rotasjonsretning dro det hele til. Da forklarer jo det antakelig at det ikke har holdt seg like tett etter at retningen ble endret.

 

Jeg kommer uansett til å legge 3 separate "ringer" av ny pakning utenpå hverandre, så da bør retning ikke spille noen rolle.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...