YamF60 Startet 6.August.2023 Del på Facebook Startet 6.August.2023 Hei. Gjelder altså en firetakter med forgasser. Denne er ganske ny for meg, og jeg har ingen litteratur å støtte meg til (instruksjonsbok). Oppdaget ved oppstart i dag at det ikke kom noen kontrollstråle, eller stråle som forteller at kjøling er ok. Jeg vet at den har termostat. Jeg turte da ikke gjøre annet enn å slå av motor. 1: Skal det komme stråle på kajd motor uansett om termostat er lukket, eller defekt? 2: Dersom termostat er defekt, vil den være åpen eller lukket, eller det kan være tilfeldig? 3: Dersom alt er i orden, vil kontrollstråle komme når motor blir varm, og termostat åpner? Hilsen Jens Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.August.2023 Del på Facebook Svart 6.August.2023 Kontrollstrålen har lett for å tette seg av saltavleiringer. Om du tar slangen av nippelen på blokka og staker med feks nylonsene så ser du fort om det kommer vann ut der med motor i gang Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
HansH Svart 7.August.2023 Del på Facebook Svart 7.August.2023 Du skal ha kontrollstråle, og mangel på denne kan derfor være defekt impeller. Da må du av med undervannshuset og bytte. Du finner komplett owners manual på nettet hos Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 7.August.2023 Del på Facebook Svart 7.August.2023 https://baatplassen.no/i/forum/51-motorer/ Også div manualer å finne her Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
jerognal Svart 7.August.2023 Del på Facebook Svart 7.August.2023 Du skal ALLTID ha en kraftig kontrollstråle på disse motorene. Så tenker det hjelper å stake opp slangen. Men en annen ting er at termostat er ofte neglisjert og også bør byttes om du ikke vet når eller OM den har vært byttet. Termostat er skiftintervall som impeller/reg.reim. dvs hvert 5 år. Så aner du ikke hva som er gjort bør du ta allt og bli ferdig med det. Min gikk kald med åpen termostat i flere år..... ingen krise men bruker litt mer bensin. Og kjør den godt varm i ferskvann hver høst. Led kjølevann ned i stampen igjen så vannet blir varmt. Det løser opp salt mye bedre da. Sitér dette innlegget Link to post
YamF60 Svart 8.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2023 Takk for gode svar alle sammen. Nå blir båten tatt opp av vann, og overlatt til en dyktig kar. Da tar han en ordentlig gjennomgang. Planen er da å skifte oljer, drivstoffiltere, registerreim, anoder, termostat, impeller. Hvis det ikke dukker opp overraskelser, ser jeg for meg at vi kan ha en grei motor uten stort vedlikehold i flere år, siden den nå bare går i ferskvann og bare få timer i året. Forhåpentlig! Vet ikke sikkert før han har skrudd litt.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.