Jump to content

Kjøling 2004 Yamaha F60

YamF60

Recommended Posts

Hei. Gjelder altså en firetakter med forgasser. Denne er ganske ny for meg, og jeg har ingen litteratur å støtte meg til (instruksjonsbok). Oppdaget ved oppstart i dag at det ikke kom noen kontrollstråle, eller stråle som forteller at kjøling er ok. Jeg vet at den har termostat. Jeg turte da ikke gjøre annet enn å slå av motor.

1: Skal det komme stråle på kajd motor uansett om termostat er lukket, eller defekt?

2: Dersom termostat er defekt, vil den være åpen eller lukket, eller det kan være tilfeldig?

3: Dersom alt er i orden, vil kontrollstråle komme når motor blir varm, og termostat åpner?

Hilsen Jens

Kontrollstrålen har lett for å tette seg av saltavleiringer. 

Om du tar slangen av nippelen på blokka og staker med feks nylonsene så ser du fort om det kommer vann ut der med motor i gang

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Du skal ALLTID ha en kraftig kontrollstråle på disse motorene. Så tenker det hjelper å stake opp slangen.

Men en annen ting er at termostat er ofte neglisjert og også bør byttes om du ikke vet når eller OM den har vært byttet. 

Termostat er skiftintervall som impeller/reg.reim. dvs hvert 5 år. Så aner du ikke hva som er gjort bør du ta allt og bli ferdig med det. 

Min gikk kald med åpen termostat i flere år..... ingen krise men bruker litt mer bensin.

Og kjør den godt varm i ferskvann hver høst. Led kjølevann ned i stampen igjen så vannet blir varmt. Det løser opp salt mye bedre da.

Takk for gode svar alle sammen. Nå blir båten tatt opp av vann, og overlatt til en dyktig kar. Da tar han en ordentlig gjennomgang. Planen er da å skifte oljer, drivstoffiltere, registerreim, anoder, termostat, impeller. Hvis det ikke dukker opp overraskelser, ser jeg for meg at vi kan ha en grei motor uten stort vedlikehold i flere år, siden den nå bare går i ferskvann og bare få timer i året. Forhåpentlig! Vet ikke sikkert før han har skrudd litt..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...