Jump to content

Yanmar 2GM20F (2 syl. 18 hk.) fra 1995 starter tregt

Lazyjack

Recommended Posts

Sommerkald motor starter delvis (går på kun en sylinder?) men dør etter 2-3 sekunder. Må ha 2-3 forsøk før den starter og da gjerne med godt gasspådrag. Når den kommer i gang går den upåklagelig og oppnår maks turtall (3.800) med belastning. Når motor er varm starter den umiddelbart. Motor har ikke kaldstartanordning.

Jeg har byttet starter som var gåen, batteriet er godt og jeg tror turtallet mens jeg drar på starteren er helt som det skal være og tilstrekkelig til å få start på kald motor.

Tenker jeg burde målt kompresjon men har ikke måler og tenker at om kompresjonen var dårlig så ville jeg ikke fått fullt turtall under belastning.

Dyser er selvsagt også en mulighet men tenker litt det samme som med kompresjonen.

Tips mottas med takk.

Jeg tror gjerne kompresjonen er litt dårlig. Det er veldig kritisk på disse motorene uten gløding. Så kan det jo være flere grunner til dårlig kompresjon. Jeg fikk vannslag i en motor en gang. Etter det startet den bare på to av tre sylindere, men gikk helt fint når den ble varm. Etter mye feilsøking fant jeg at veivstaken var litt bøyd, så stempelet manglet noen tidels mm på å komme helt opp. 

Har du sjekket ventilklaring? Hvis ventilklaringen er satt opp til nokså liten klaring (f.eks 0,1 mm), er det lite som skal til for at det ikke er klaring i det hele tatt. Da er det fort at ventilen ikke lukker helt, og du får redusert kompresjon. Det vil merkes best på oppstart.

Hiver meg med på en ventilsjekk ja, det hjelper godt på kaldstart med finstilte ventiler. Om motor går fint ellers når den først er i gang så hadde jeg begynt med å sjekke klaringen og justert om nødvendig :)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Glow på en Yanmar betyr ikke nødvendigvis glødeplugger

image.png.e92a708b36061304bc63c2b6e6e252a3.png

Hvis en har varmtvannbereder som går på både motorvarme og elektrisk (eller diesel vannvarmer), så kan det være effektivt å ha en elektrisk sirkulasjonspumpe i den kretsen for å varme opp motoren.

I håndbok til min 3 sylindrede Yanmar står det max gass for kaldstart (husker ikke helt, men noe i en "actuator" aktiveres bare ved max gass). Jeg har også kompresjonshendler på hver sylinder så den kan lett kvernes litt varm på starteren uten at batteri brukes opp (da med stengt sjøvannsinntak).

Før jeg ble oppmerksom på dette prøvde jeg med 1/2 og 3/4 gass pådrag og da  startet den ikke så lett.  På sommer startes den ved null gass pådrag.

Lazyjack skrev On 7.8.2023 at 22.33:

@Ask Hvilket maks turtall får du på dine under belastning?

The continuous rating output at the crankshaft is 11.8 kW, at 3400 revolutions per minute (rpm). The maximum output at the crankshaft is 13.4 kW, at 3600 rpm.[1]

Selv kjører jeg aldri over 3200, men max kontinuerlig skal være 3400 rpm på 2gm20f.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Jeg har ikke kommet til bunns i problemet og den blir nå verre og verre å starte når kald.

Jeg har justert ventiler som noen foreslo men de hadde allerede svært nær korrekt klaring..

Så fant jeg en løs slangeklemme på slange inn på fødepumpe men den var heller ikke årsaken.

Jeg har også skiftet filtre.  I den forbindelse oppdaget jeg at vandringen på håndpumpa på fødepumpa er ekstremt kort og ikke har noen pumpeeffekt. Den korte vandringen er uavhengig av motorens stilling. Jeg luftet ved bruk av startmotor og da fikk jeg diesel frem helt til dysene.

Kan det tenkes at denne feilen i fødepumpa er årsak til treg/vanskelig start av kald motor? At diesel på en eller annen måte renner tilbake når motorenn står en stund.

Du bør gjerne prøve å finne ut om problemet er knyttet til tid siden forrige start, eller motortemperatur. For eksempel ved å plassere en varmeovn i motorrommet. For at diesel skal renne tilbake må det jo være en luftlomme, eller slippe inn luft et eller annet sted. 

Jeg opplevde i fjor at jeg alltid fant litt luft hvis jeg luftet på finfilteret . Det ga lignende symptomer. Årsaken viste seg å være en ørliten lekkasje i stengekranen på tanken. Denne satt oppå tanken, så det var ikke diesellekkasje. Men den trakk litt luft inn. Så lite at motoren luftet seg selv, men det tok litt tid å bygge opp trykket ved start. Jeg fant feilen ved å sette inn et gjennomsiktig inline-filter og en bit med klar slange. Da så jeg luftboblene.

Hei.

Eg gløymde å sjekka maks turtal i helga.

Eg skal på tur neste torsdag, og skal sjekka då.

I fjor opplevde eg at den eine motoren min daua no og då.

Etter ei stund oppdaga eg at det mangla ein kopiering på finfilteret. Altså at motoren saug luft. 

Ask

Lazyjack skrev On 7.8.2023 at 22.33:

Takk for gode råd. Jeg starter med ventiljustering så får vi se. 
Skal også sjekke ut dette med gløding som jeg tviler på at jeg har.

@Ask Hvilket maks turtall får du på dine under belastning?

Hei.

Maks turtal er ca. 3100 på den eine motoren, og ca. 3300 på den andre. 

Turteljarane er neppe heilt nøyaktige.

Ask skrev for 10 timer siden:

Hei.

Maks turtal er ca. 3100 på den eine motoren, og ca. 3300 på den andre. 

Turteljarane er neppe heilt nøyaktige.

Takk for det @Ask Jeg får altså rundt 3800 så det kan nok tenkes jeg kan justere litt på stigningen på propellen. 
Problemet med treg start har ikke blitt noe bedre. Jeg har justert ventilene (som var ganske bra), gått over alle slanger og nå også byttet fødepumpe for diesel.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...