Jump to content

Hva bør en P38 / P40 koste i dagens marked?

Captain Joe

Recommended Posts

Heisann! 

Lukter litt på ny større båt, og drømmen er en Princess 40, evt 38 da vi ikke trenger to bad. 

Er ikke så mange båter å sammenligne med om dagen, så kanskje noen her inne har erfaringer med hva disse faktisk har blitt solgt for siste tiden? 

En ting er hva de ligger til på finn.no, men en annen ting er vel hva de ender opp med å få? 

Etter hva jeg kan finne frem til, så lå disse båtene rimeligere i pris pre covid. Det er vel en del ting nå som tilsier at kanskje båtprisene burde gå litt tilbake til pre covid tider? 

Eller er disse båtene såpass populære at de holder seg og stiger i pris uavhengig av hva som skjer med økonomien ellers? 

En P38 har vel også etter hva jeg har lest meg til her inne et litt dårlig rykte (ufortjent kanskje...?)
Noen som har erfaring med denne båten og kan dele erfaringer? :) 

Har ikke erfaring med akkurat denne modellen fra princess,men har hatt endel forskjellig princess oppigjennom årene.

Som de fleste princesser så går den nok ganske tungt i sjøen.Det gir nok et relativt høyt drivstofforbruk,men man får det igjen på gode sjøegenskaper,spesielt i motsjø.

Tamd 63 P maskiner er nok å foretrekke,men ikke avgjørende.Mer avgjørende for min egen del er hvordan ting er holdt.En båt med mye bruksslitasje er plagsomt om man har litt petimeter i seg.

En bra holdt p38 ligger vel i dagens marked ute til 1,5-1,8 mil... Den som ligger på finn.no nå er vel således helt greit priset,og vil nok bli solgt om ikke så altfor lang tid tipper jeg

Captain Joe skrev for 3 timer siden:

En P38 har vel også etter hva jeg har lest meg til her inne et litt dårlig rykte (ufortjent kanskje...?)

Har ikke personlig erfaring, men ettersom jeg har forstått er P38 tyngre i hekken pga. skroglengden, og går dermed ikke like pent i vannet. Og som @casie skriver er jo dette tungedrevne båter som bruker mye drivstoff om man går over skrogfart (6-7 knop). Kanskje ikke helt politisk korrekt nå i disse grønne tider. 

Det viktigste er nok å finne en godt holdt båt med god historikk. Så har forståelse for at prisene vil variere deretter. 

Var mer på jakt etter om noen hadde erfaringer med kjøp og salg av disse modellene de siste årene, for å gi et bilde på hva som er ok å gi for en sånn båt. Vi har god tid, så vi kan gjerne vente på riktig båt til rett pris. 

La blant annet merke til at det lå en P42 ute for salg merkelig lenge. Lekker båt, som så også godt holdt ut. Naturlig nok litt høyere pris, så mulig markedet er pris sensitivt over 2 mill? Prøver å danne meg et bilde over markedet for disse båtene. Gitt at 1,7 er ok pris for en P38, så vil en P40 koste et stykke over 2? Da nærmer den seg farlig nærme en P42 etterhvert?? 

Vi har også tenkt litt på P430 som er en litt eldre versjon, men fortsatt i samme pris og størrelse segment. 
Lå en ute tidligere i år til 1,8. Den lå veldig lenge. Noe sier meg at båten da enten var i dårlig stand, eller at den ble solgt et godt stykke under prisantydning. 

Komodo skrev 15 minutter siden:

Har ikke personlig erfaring, men ettersom jeg har forstått er P38 tyngre i hekken pga. skroglengden, og går dermed ikke like pent i vannet. Og som @casie skriver er jo dette tungedrevne båter som bruker mye drivstoff om man går over skrogfart (6-7 knop). Kanskje ikke helt politisk korrekt nå i disse grønne tider. 

Hva som er politisk korrekt eller ikke bryr jeg meg ikke så mye om. For oss er det tiltalende med strake aksler og stødig sjøegenskaper. Samt mindre og enklere vedlikehold kontra drev. Båten vil for det meste gå i kosefart opp mot 10 knop, så da tenker jeg drivstoff forbruket er helt ok. At skroget er kortere kan nok gjøre noe med hvordan den går i sjøen i høyere fart. Dette har jeg også lest meg frem til, men aldri erfart selv. Det beste er vel å erfare det selv, ved å prøve en slik båt. 

Captain Joe skrev 49 minutter siden:

Hva som er politisk korrekt eller ikke bryr jeg meg ikke så mye om.

Den kommentaren var mest med tanke på markedet generelt. Ser for meg at det etterhvert vil gjenspeiles i prisen når ting blir "politisk ukorrekt". Ellers bryr jeg meg heller lite om hva som er politisk korrekt eller ikke, det greiene der handler mest om hva mediene hausser opp.

For oss er det tiltalende med strake aksler og stødig sjøegenskaper. Samt mindre og enklere vedlikehold kontra drev.

Er også svoren tilhenger av strak aksel framfor drev. Har også et godt øye til P40, men av flere grunner blir det ikke handel. En av grunnene er at vi ikke har plass i båtplassen, en annen er at jeg vil ha en båt med en motor, ikke to. 

Båten vil for det meste gå i kosefart opp mot 10 knop, så da tenker jeg drivstoff forbruket er helt ok.

Medlemmet @ebonita på forumet har P40 og har laget en meget nøyaktig oversikt over forbruket i ulike hastigheter. Fritt etter hukommelsen så akselerer forbruket eksponentielt når man passerer 7 knop. Hvis du googler litt så finner du nok det innlegget. Han har også skrevet ganske mye om stell og vedlikehold på båten. Seriøs kar. 

At skroget er kortere kan nok gjøre noe med hvordan den går i sjøen i høyere fart. Dette har jeg også lest meg frem til, men aldri erfart selv. Det beste er vel å erfare det selv, ved å prøve en slik båt. 

Noe av det kan du jo også ved selvsyn se når du betrakter båten passere på avstand i ulike hastigheter. Jo mer sjø man flytter, jo mer drivstoff bruker man. 

Om det er gammel drit kommer vel litt ann på vedlikeholdet som er gjort på båten underveis. Er ikke ute etter et stort prosjekt, så da er det bedre for oss å kjøpe en båt som er tatt vare på og oppgradert underveis. At det kommer noe på 20år+ gamle båter tar jeg som en selvfølge, men slik er det stort sett med alt av båt. 

Denne båten du linker til er sikkert en god deal for noen som har tid og overskudd til sånt. Men den blir også litt for stor og litt for gammel for vårt behov og ønske. 

Captain Joe skrev On 7.8.2023 at 13.14:

La blant annet merke til at det lå en P42 ute for salg merkelig lenge. Lekker båt, som så også godt holdt ut. Naturlig nok litt høyere pris, så mulig markedet er pris sensitivt over 2 mill? Prøver å danne meg et bilde over markedet for disse båtene. Gitt at 1,7 er ok pris for en P38, så vil en P40 koste et stykke over 2? Da nærmer den seg farlig nærme en P42 etterhvert??

P42 kom vel i 2003/2004 og har vel holdt seg godt i pris hele veien. Så tror det er litt forskjell i pris på P40 og P42.

Ask skrev for 8 timer siden:

Hei.

Om du les dei utmerka trådane til Kdtran så ser du at gamle prinsesser er dyre, og arbeidskrevjande, å eiga. 

Tror nok ikke tilstanden på P35-en min på kjøpstidspunktet var spesielt representativ for «velholdt båt» kategorien, ei heller representativ for hva en kan forvente av merket, kostnader eller arbeid som kreves for å holde en slik båt.  Båten var i gammel drit kategorien når kontrakten ble signert, og jeg kjøpte den i en tilstand av «mentalt ikke tilstede i det hele tatt.» ?

Ble veldig bra til slutt da, men det kostet meg mye tid og penger. 

Captain Joe skrev for 3 timer siden:

Om det er gammel drit kommer vel litt ann på vedlikeholdet som er gjort på båten underveis. Er ikke ute etter et stort prosjekt, så da er det bedre for oss å kjøpe en båt som er tatt vare på og oppgradert underveis. At det kommer noe på 20år+ gamle båter tar jeg som en selvfølge, men slik er det stort sett med alt av båt. 

Spot On. 
P45 jeg har nå er i «særdeles velholdt» kategorien, men det er klart det dukker opp noe på en 32 år gammel båt, noe jeg tok økonomisk høyde for når jeg kjøpte båten.
Min påstand er at byggekvaliteten på 20-30 år gamle princesser er betydelig bedre enn tilsvarende alder båter fra majoriteten av de Norske produsentene, og jeg var ikke i tvil om hvilket merke båt jeg skulle ha når jeg oppgraderte i fjor, ei heller at båten jeg kjøpte skulle være godt vedlikeholdt. (At girkassene måtte fulloverhales etter forrige sesong setter jeg på «shit happens» kontoen. Det var alders relatert og hadde ikke noe med manglende vedlikehold eller båtmerke å gjøre)

Vi traff alt i alt svært godt med P45, er ekstremt fornøyde med båten, og er akkurat tilbake etter 3 ukers problemfri ferie hvor jeg ikke har rørt verktøykassen en eneste gang. 

kdtran skrev Just now:

Spot On. 

P45 jeg har nå er i «særdeles velholdt» kategorien, men det er klart det dukker opp noe på en 32 år gammel båt, noe jeg tok økonomisk høyde for når jeg kjøpte båten.

Litt penere måte og si det på enn og si "gammel drit"

Men har bare "gammel drit" selv og er fornøyd med det :) 

Har hatt P40 i 12 år, godt fornøyd med en solid og sjøsterk båt. Drivstofforbruket justeres lett med farten, rimelig om en ikke har for dårlig tid. Nettopp tilbake fra 3 ukers ferie, Sverige og Danmark, brukt ca 600 l, helt greit. Setter pris på redundansen med 2 motorer og 2 dritere, verdt litt ekstra service. Forøvrig moderat servicebehov med strake aksler, skifte olje, filter og anoder hvert år, rense varmevekslere og IC hvert annet, impellere hvert fjerde. Bunn av P40 skroget går helt ut til enden av badeplatformen, dvs en meter lengre en P38, går dermed noe bedre i sjøen, men å kalle den en helplaner er nok litt drøyt. 1,7 for en P38 er alt for mye, for den prisen bør du få en pen P40 til høsten.

Takk for svar Lykke R. Det var min umiddelbare tanke også, at 1,7 var litt drøyt for en P38. Men så ligger det heller ingen andre båter ute for sammenligning pdd. P40 hadde vært ideelt, men er ikke så alt for ofte disse kommer for salg. 

Noe spesielt man bør se etter på disse båtene. Har lest meg frem til at noen har ulyd/uling i reversj? 

Som et alternativ ser vi også på P430. Noen som har erfaring med disse? Er vel en noe eldre båt enn P40, men innvendig planløsning, interiør og motor er vel forholdsvis likt? Noe større, men også noe eldre i designet. Hva med skroget på båten, er det forholdsvis likt det også? 

Lykke R skrev for 11 timer siden:

Bunn av P40 skroget går helt ut til enden av badeplatformen, dvs en meter lengre en P38, går dermed noe bedre i sjøen,

Akkurat, det var det jeg tenkte på. Og så vidt jeg har forstått er gjør denne ekstra skroglengden at P40 går penere i vannet. Ellers er vel både skroget og totalvekten på båtene ganske like?

kdtran skrev for 21 timer siden:

Tror nok ikke tilstanden på P35-en min på kjøpstidspunktet var spesielt representativ for «velholdt båt» kategorien, ei heller representativ for hva en kan forvente av merket, kostnader eller arbeid som kreves for å holde en slik båt.  Båten var i gammel drit kategorien når kontrakten ble signert, og jeg kjøpte den i en tilstand av «mentalt ikke tilstede i det hele tatt.» ?

Ble veldig bra til slutt da, men det kostet meg mye tid og penger. 

Spot On. 
Min påstand er at byggekvaliteten på 20-30 år gamle princesser er betydelig bedre enn tilsvarende alder båter fra majoriteten av de Norske produsentene, og jeg var ikke i tvil om hvilket merke båt jeg skulle ha når jeg oppgraderte i fjor, ei heller at båten jeg kjøpte skulle være godt vedlikeholdt. (At girkassene måtte fulloverhales etter forrige sesong setter jeg på «shit happens» kontoen. Det var alders relatert og hadde ikke noe med manglende vedlikehold eller båtmerke å gjøre)

Vi traff alt i alt svært godt med P45, er ekstremt fornøyde med båten, og er akkurat tilbake etter 3 ukers problemfri ferie hvor jeg ikke har rørt verktøykassen en eneste gang. 

@kdtran du må oppdatere tråden din om din P45!??

P38-40-42 hadde meget høy byggekvalitet fra midten av 90-tallet og fram til ca 2005 sies det. Fairline også. Det jeg ikke liker i Fairline er de evinnelige rundsitterne i salongen. 
Lykke til med letingen etter flott båt!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Captain Joe skrev On 8.8.2023 at 8.13:

Som et alternativ ser vi også på P430. Noen som har erfaring med disse? Er vel en noe eldre båt enn P40, men innvendig planløsning, interiør og motor er vel forholdsvis likt? Noe større, men også noe eldre i designet. Hva med skroget på båten, er det forholdsvis likt det også? 

P430 har nesten helt like løsninger som nyere P42, egentlig en veldig fin modell.  Disse kommer stortsett med TAMD72/73, disse har et noe dårlig rykte, spesielt i engelske fora.

Førstefender skrev 7 minutter siden:

P430 har nesten helt like løsninger som nyere P42, egentlig en veldig fin modell.  Disse kommer stortsett med TAMD72/73, disse har et noe dårlig rykte, spesielt i engelske fora.

Mener å ha hørt at 73P skal være gode motorer. Hva tenker du @sap_2000?

Mvh

Solbris II

Worry II skrev for 7 timer siden:

Vil det si at noe ble endret etter 2005 ? Eventuelt hvilke endringer ? 

Jeg refererer til noen jeg kjenner som har hatt Princess i en årrekke og som også er leverandør til dem. Det sies at de ble tynnere i støpen blant annet. Uten at det på noen måte betyr at de er for tynne i forhold til styrke. Bare at tynnere skrog kanskje gir mer lyd. 
Fairline og Princess er vel bygget mye etter samme lest og noen mener at det tok noen år til før Fairline fulgte etter på dette området. 
Noen mener også at det håndverksmessige endret seg noe. Uten at jeg skal sette fingeren på noe konkret. Jeg kjenner båtene for dårlig til det. Personlig liner jeg P bedre enn F pga innredning. Men det er vel i gen hemmelighet at jeg liker Storebro også. 
Det er vel nyanser det er snakk om. Gjennomgående dårlig kvalitet ville sendt salget nord og ned. Uansett merke. 

Mvh

Solbris II

Drivstofftankene har vel vært problematiske spesielt på nyere Princess der utbedringskosten for tæringer i tankene kan bli svært høye. Tror ikke Fairline i samme grad har hatt disse problemene.

Uansett, med tanke på markedet bør man nok ikke betale for mye for en slik tilårskommen eldre båt med potensielt mye utdatert utstyr. 

2 hours ago, Chilli Solbris said:

Mener å ha hørt at 73P skal være gode motorer. Hva tenker du @sap_2000?

Jeg har i likhet med @Førstefender hørt og lest endel negativt om spesielt TAMD 73. Ofte fulle mekaniske havari uten noen spes foranleding. 73 var vel den første EDC motoren i 70-serien. Mulig det ligger noe der...? Den ble erstattet av TAMD 74 L og P med hhv 430 og 480 hk som har bedre rykte, men kjent for litt soting. Best rykte av alle har TAMP 75P som bare kom i 480 hk utgave som også røyk mindre. 

en viktig ting på hele 70-serien frem til og med 73 tror jeg er at de med årene er veldig kjente for å knekke mellom to fingjengede sammenskrudde rør i den varme delen av eksosen. Resultatet er fullstendig nedsostet motorrom og båt på sekunder om det skjer ved marsjfart. 

Vel verdt å sjekke eksos og bend på disse nå som de ikke er helt unge lenger...

Jeg kikket også mye på p38 og p40 for ca 10-12 år siden. Da kunne man handle seg en p40 for 1,8-2m og en p38 for 1,5-1,7/8. Nå er jo disse båtene, motorer og alt annet teknisk enda 10 år eldre enn når jeg kikket på de, så fordel med en som er oppgradert endel også på den tekniske siden...

Mange p38 går med 63L motorer og går med litt høy nese. Dette hjelper med 63P hvor man kan ha et par knop høyere marsjfart.

Et annet alternativ i denne klassen er Fairline phantom 38. Som regel levert med 63P og skrog som er trukket helt akter under plattform. 2 bad har den også. Litt annen stil på interiøret enn P. Fin båt. Priset omtrent som P38 eller noe lavere. 7 eller 8 av 10 har blått skrog.

Mvh. SAP

sap_2000 skrev for 7 timer siden:

Jeg har i likhet med @Førstefender hørt og lest endel negativt om spesielt TAMD 73. Ofte fulle mekaniske havari uten noen spes foranleding. 73 var vel den første EDC motoren i 70-serien. Mulig det ligger noe der...? Den ble erstattet av TAMD 74 L og P med hhv 430 og 480 hk som har bedre rykte, men kjent for litt soting. Best rykte av alle har TAMP 75P som bare kom i 480 hk utgave som også røyk mindre. 

TAMD72 har også EDC.. Både TAMD72 og 73 har EDC og er på 6,7liter, 73 motoren har samme kjølere som 74/75.

TAMD74 og 75 har 7.3liter volum.

Jeg har TAMD74 P , 0-røyk ved oppstart, selv i 0 grader og etter stått stille i 5mnd. Litt soting rundt eksos, men absolutt ikke mye, mulig bygget om til 75..

sap_2000 skrev for 10 timer siden:

Det var ny info for meg. Trodde TAMD serien stort sett var veldig bra. Godt å vite. Det styrker jo bare teorien om at P40 med TAMD 63P er å foretrekke. 

sap_2000 skrev for 10 timer siden:

Et annet alternativ i denne klassen er Fairline phantom 38. Som regel levert med 63P og skrog som er trukket helt akter under plattform. 2 bad har den også. Litt annen stil på interiøret enn P. Fin båt. Priset omtrent som P38 eller noe lavere. 7 eller 8 av 10 har blått skrog.

Har så vidt kikket litt på Fairline phantom 38 også, men synes Princess er noe mer forseggjort i interiøret? 
Planløsningen ser jo veldig lik ut som P40, men med to fot mindre blir det vel generelt litt trangere. 

sap_2000 skrev for 11 timer siden:

Jeg kikket også mye på p38 og p40 for ca 10-12 år siden. Da kunne man handle seg en p40 for 1,8-2m og en p38 for 1,5-1,7/8. Nå er jo disse båtene, motorer og alt annet teknisk enda 10 år eldre enn når jeg kikket på de, så fordel med en som er oppgradert endel også på den tekniske siden...

Ser ut som prisene har holdt seg i alle disse årene. Med inflasjon og dyrere nybåt priser, så er det kanskje naturlig. Men disse båtene begynner jo også å bli forholdsvis gamle. Ville vel trodd at disse egentlig burde vært modne for å synke mer i pris fremover?? Og spesielt nå i det korte bildet pga. hvordan markedet er generelt? 

Mye tro og tvil om fremtidig prisutvikling her?.  Slenger meg derfor på.

Jeg tror at P38, og kanskje P40 spesielt, kommer til å holde seg godt i pris i mange år til. 

Dette er båter som innenfor rekkevidde mht pris og størrelse for veldig mange. De har generelt et svært flott design og er på alle måter svært attraktive, alderen til tross. 

Derfor tror jeg ikke vi vil se nevneverdig fall i pris nå, selv i et lunkent marked. Og jeg tror de vil være attraktive i mange år til. 

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...