Jump to content

Skranglelyd ved lave hastigheter - kan det være akselanoden?


larole

Recommended Posts

hei, har en Viksund Futura hvor jeg i sommer noterte meg at akselanoden var litt løs. Jeg fikk ikke til å feste denne under vann, og lot det passere. Nå kommer det en litt skranglete lyd ved helt lave hastigheter. Er det naturlig å anta at det er anoden som har løsnet ytterligere, og er dette så kritisk at jeg må ta den på land nå? Kan en slik anode påvirke hele akslingen?

Link to post
Share on other sites

Løs akselanode kan lage et skikkelig lurveleven. Når- og hvor sterkt leven, avhenger av masse og frekvenser. Det er ikke slik at støyen er den samme på alle installasjoner og samme turtall, det varierer. Jeg kan ikke tenke meg at løs anode vil ha annen effekt enn ren irritasjon. 

Link to post
Share on other sites

Kommer an på hvordan undervannsskroget er. På min båt ligger aksling klistret oppunder så jeg vil ikke ha den slengende. Teitet den faktisk med dykkermaske og unbrako i Bekkjarvik i sommer for sikkerhets skyld (den var ikke løs men den i propellnavet var og jeg ble kvitt litt irriterende lyd). Men dersom stevn er temmelig vertikal så burde vel være mest irritasjon..

Link to post
Share on other sites

Fantino skrev 32 minutter siden:

Kommer an på hvordan undervannsskroget er. På min båt ligger aksling klistret oppunder så jeg vil ikke ha den slengende.

 

Jeg hadde også et tilfelle hvor jeg satte en ekstra anode foran braketten. Den begynte av en eller annen grunn (stikk i strid med både Arkimedes' og Bernullis ligninger) å jobbe seg forover og oppover akslingen og begynte å gnage på skroget.  Så da var det bare å finne fram dykkermasken og unbrakosettet. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...