per-pusling Startet 7.August.2023 Del på Facebook Startet 7.August.2023 Eg har forsøkt å rense forgassaren til ein påhengar. Ved testkjøring står båten på land med påhengaren hengande på båten. Undervannshuset står i ei balje med vatn slik at den får kjøling. Kjøl og nedre del av undervasshus ligg då på samme nivå, som gjer at motoren har nokså slak vinkel jf. normalposisjon, har ikkje målt, men tippar at stamma heller ca 45 grader. Motoren startar og går i nokre sekund. Nektar så å starte, men startar greit opp att etter eit lite minutt før det heile skjer på ny. Eg undrast på om dette kan skuldast at motoren står med så slak vinkel, at forgassaren ikkje fylles korrekt? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.August.2023 Del på Facebook Svart 7.August.2023 Jeg vil vel ikke kalle 45 grader for en 'slak vinkel'. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 7.August.2023 Del på Facebook Svart 7.August.2023 Spørs om ikke flottøren i forgasseren befinner seg i ugunstig posisjon ved 45 graders vinkel. Enig med Hulda, har ikke sett på 45 grader som en slak vinkel før Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 Hakkannen skrev for 9 timer siden: har ikke sett på 45 grader som en slak vinkel før På sykkel omtales 63 grader som slak vinkel på styrestaget. Så det finnes eksempler. På påhengsmotor ville jeg nok testet -10 til +20 grader som maks. Helst halvparten som er mer normale trimvinkler. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 pacuare skrev 53 minutter siden: På sykkel omtales 63 grader som slak vinkel på styrestaget. Se der, lærte noe nytt i dag også Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 pacuare skrev 1 time siden: På sykkel omtales 63 grader som slak vinkel på styrestaget. Så det finnes eksempler. På påhengsmotor ville jeg nok testet -10 til +20 grader som maks. Helst halvparten som er mer normale trimvinkler. De 63 gradene på styrerøret er målt fra horisontalen. Vinkel på trim på motor måles normalt fra vertikalen. For øvrig vil jeg mene at alt under 70 grader er slak vinkel på sykkel. 70 grader styerørsvinkel på sykkel = 20 grader trim på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 Åge Grevlingen skrev 52 minutter siden: For øvrig vil jeg mene at alt under 70 grader er slak vinkel på sykkel. 70 grader styerørsvinkel på sykkel = 20 grader trim på motor. Takk for oppklarende svar. Der lærte jeg og sikkert noen flere noe. Men hva er ideell vinkel på motoren på jolla.? Men vil mene at 45 ° blir feil for flottøren. Ps. Hvis jeg har greid å måle rett er 4 tittehullet på 6 HK Johnsen 20 ° Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
quantumduck Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 Åge Grevlingen skrev 34 minutter siden: De 63 gradene på styrerøret er målt fra horisontalen. Vinkel på trim på motor måles normalt fra vertikalen. Med 45 gr så blir vel det hipp som happ Sitér dette innlegget Link to post
per-pusling Svart 8.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.August.2023 Eg kan oppdatere for dei som lurer: Eg fekk jekka opp båten slik at motoren fekk stå i normal posisjon, då vart alt mykje bedre 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 per-pusling skrev 48 minutter siden: Eg fekk jekka opp båten slik at motoren fekk stå i normal posisjon, då vart alt mykje bedre Takk for Oppdateringen da er tråden løst. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
19 fot Svart 8.August.2023 Del på Facebook Svart 8.August.2023 For å få mest mulig korrekte svar kan det være lurt å fortelle hva slags påhengsmotor du har. Merke, modell Årsmodell Antall hk. 2-takt eller 4-takt? Er det 4-takter så kan det hende motoroljenivået blir for lavt ved tilting så den stopper for å redde motoren. Jo nyere motor og jo flere hk, jo flere sensorer blir det som kan stoppe motoren. Jeg har selv på ca 25 år gammel 2-takter tiltet opp motor til det begynner å brumme fordi eksosen kommer ut over vann (blir vel kanskje 45 grader og sammenlignbart) når jeg skal inn på grunt vann. Har ikke merket noe til at den stopper av den grunn. Hva med å bare sette motoren loddrett og finne ut om det gir noen forskjell? løft opp båten litt og tilt ned motor. Fremgangsmåten blir litt ulik om det er en motor på 4 hk på en 10 fots gummijolle om forhold til om det er en 400 hk motor på en 3 tonn tung båt. Så jeg gidder ikke forklare fremgangsmåte for noe som med stor sannsynlighet er for feil motorstørrelse. Skrev dette igår, trodde jeg hadde sendt det, men det hadde jeg visst ikke, så da gjorde jeg det nå, kunne ikke se hva andre evt har skrevet uten å gå vekk fra det jeg har skrevet, så jeg postet det og så etterpå at trådstarter hadde fulgt rådet jeg hadde skrevet (men ikke trykket på send på). Men fortsatt mye uklart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.