Jump to content

Må påhenger stå "loddrett" under testkjøring?


per-pusling

Recommended Posts

Eg har forsøkt å rense forgassaren til ein påhengar. Ved testkjøring står båten på land med påhengaren hengande på båten. Undervannshuset står i ei balje med vatn slik at den får kjøling. Kjøl og nedre del av undervasshus ligg då på samme nivå, som gjer at motoren har nokså slak vinkel jf. normalposisjon, har ikkje målt, men tippar at stamma heller ca 45 grader.

 

Motoren startar og går i nokre sekund. Nektar så å starte, men startar greit opp att etter eit lite minutt før det heile skjer på ny.

Eg undrast på om dette kan skuldast at motoren står med så slak vinkel, at forgassaren ikkje fylles korrekt?

Link to post
pacuare skrev 1 time siden:

På sykkel omtales 63 grader som slak vinkel på styrestaget. Så det finnes eksempler. På påhengsmotor ville jeg nok testet -10 til +20 grader som maks. Helst halvparten som er mer normale trimvinkler. 

De 63 gradene på styrerøret er målt fra horisontalen.

Vinkel på trim på motor måles normalt fra vertikalen. 

For øvrig vil jeg mene at alt under 70 grader er slak vinkel på sykkel.

70 grader styerørsvinkel på sykkel = 20 grader trim på motor.

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Åge Grevlingen skrev 52 minutter siden:

For øvrig vil jeg mene at alt under 70 grader er slak vinkel på sykkel.

70 grader styerørsvinkel på sykkel = 20 grader trim på motor.

 

Takk for  oppklarende svar. Der lærte jeg  og sikkert noen flere noe.  

Men hva er ideell vinkel på  motoren på jolla.?

Men vil mene at 45  °  blir feil for flottøren. 

 

Ps. Hvis jeg har greid å måle rett er 4 tittehullet på  6 HK Johnsen 20 ° 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

For å få mest mulig korrekte svar kan det være lurt å fortelle hva slags påhengsmotor du har.

Merke, modell

Årsmodell

Antall hk.

2-takt eller 4-takt?

 

Er det 4-takter så kan det hende motoroljenivået blir for lavt ved tilting så den stopper for å redde motoren. Jo nyere motor og jo flere hk, jo flere sensorer blir det som kan stoppe motoren.

 

Jeg har selv på ca 25 år gammel 2-takter tiltet opp motor til det begynner å brumme fordi eksosen kommer ut over vann (blir vel kanskje 45 grader og sammenlignbart) når jeg skal inn på grunt vann. Har ikke merket noe til at den stopper av den grunn.

 

Hva med å bare sette motoren loddrett og finne ut om det gir noen forskjell? løft opp båten litt og tilt ned motor.

Fremgangsmåten blir litt ulik om det er en motor på 4 hk på en 10 fots gummijolle om forhold til om det er en 400 hk motor på en 3 tonn tung båt. Så jeg gidder ikke forklare fremgangsmåte for noe som med stor sannsynlighet er for feil motorstørrelse.

 

Skrev dette igår, trodde jeg hadde sendt  det, men det hadde jeg visst ikke, så da gjorde jeg det nå, kunne ikke se hva andre evt har skrevet uten å gå vekk fra det jeg har skrevet, så jeg postet det og så etterpå at trådstarter hadde fulgt rådet jeg hadde skrevet (men ikke trykket på send på). Men fortsatt mye uklart.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...