Jump to content

Malingsfjerner på gelcoat?

bananas12

Recommended Posts

Eg har kjøpt en Kmv 1300 dromedille, som eg skal total restaurere, da den ser helt jævlig ut. (Kanskje eg bør lage en tråd om det?)

Den forrige eieren har rullet denne med blå maling, mest sannsynlig 2 komponent.

Eg vil jo at båten helst skal være hvit da, så da står det mellom å se om eg kan fjerne det han har rullet over eller lakkere over det han har malt. Eller bare la den være blå.

Noen som vet noe om dette? :confused:

Det første er vel å finne ut om det er 1k eller 2k? På med malingsfjerner og se om det er noen reaksjon?

Jeg har begrenset med erfaring med malingsfjernere, men Duxola fungerte best for meg sist. Men det var for 10 år siden, og det kan jo ha skjedd noe med kjemien siden den gang...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

bananas12 skrev for 2 timer siden:

Mener du det i å slipe det vekk? Eller slipe det matt for å male over?

Det kommer ann på om det er 1k eller 2k, har de begynt med 1k så må alt vekk eller så må man fortsette med 1k, er det 2k så skal det holde å matte det for så å male over igjen. men når malinga først er vekk, så ville jeg tatt en vurdering på om det kansje er verdt og slipe gelcoat'n pen og polere opp den igjen, i disse tider er båtene verdt mer orginale enn mala/lakkert hvis de holder samme nivå på finish'n 

Ja, tenker på det eg og, har helst lyst å ha gelcoat. Er mye bedre en maling, synes eg da.

Går det ann å slipe vekk malinga da? Med kor grovt osv?

De er jo helt grei i blå og, men hadde tenk å få på dekaler og sånt på, og da er jo hvit skrog best.

IMG_0035.png

IMG_0036.png

Eika skrev 14 minutter siden:

Alt fra 60-240, for og få vekk malinga, vet ikke hva som er brukt, men når du får noen hvite sliperiper så er det 320 - 400 - 600 -800, så vptslipes 1000 og 2000 

Kor mye sliping tror du må til? Time eller to’ arbeid? 

Skal hente båten denne lørdag, forhåpentligvis.. lurer på om a lage en prosjekt tråd om det.

Har kjøpt noen prosjekter før men aldri noe like ille som dette ! :crazy:

Eika skrev 7 minutter siden:

50-100timer, hvis du skal ha gelcoat rein båt. Klar for maling etter en halvtime 

Å helsike , 50-100 timer, i strek??!

Båten er bare 385cm lang,

Jaja, 

Mesteparten ut av mine prosjekter tår

sånn 4 måneder alikevel.

Det tar ufattelig mange timer og få vekk lakk faenskapet (båten er ødelagt i det sekundet den er lakkert i mine øyne), så skal alt slipes jevnt, så skal det slipes glatt, så skal det slipes så alle sliperipene er vekk, så skal det rubbes og poleres, nå kommer feilene frem og da må det legges på gelcoat enkelte plasser og andre plasser må det slipes mer 

Hvis du har planer om og restaurere den så det kun er gelcoat, så ville jeg funnet meg ett annet utgangspunkt som ikke allerede er ødelagt med lakk. Eller så må du få den så godt som gratis 

Eika skrev 41 minutter siden:

Det tar ufattelig mange timer og få vekk lakk faenskapet (båten er ødelagt i det sekundet den er lakkert i mine øyne), så skal alt slipes jevnt, så skal det slipes glatt, så skal det slipes så alle sliperipene er vekk, så skal det rubbes og poleres, nå kommer feilene frem og da må det legges på gelcoat enkelte plasser og andre plasser må det slipes mer 

Hvis du har planer om og restaurere den så det kun er gelcoat, så ville jeg funnet meg ett annet utgangspunkt som ikke allerede er ødelagt med lakk. Eller så må du få den så godt som gratis 

Eg betalte 5000kr for båten, som eg tenkte var en god pris. Kmv 1300 dromedille er jo en jævlig sjelden båt. 

Plus motoren som er på starter og går, Yamaha 30 3 sylindret.

Denne skal eg lakkere og selge, pengene eg får ifra den skal gå til båten.

Å slipe ned til gelcoaten skal eg alltid klare, har ikke akkurat noe bedre å gjøre på. Er 14, har vært hobbymekaniker i snart 2 år.

Men det står jo mellom å slipe det ned eller bare beholde det blå.

Skal skaffe vindskjerm og full pakke til denne båten.

Eika skrev 18 minutter siden:

Slipe det ned er null problem, det greier alle. Slipe det pent er det mange som sliter med 

Hvis du får det pent, så sats for all del på gelcoat arbeid i fremtiden, det er ikke mange som behersker det nå for tiden. Nå skal det sparkles og lakkes 

Slipe det pent skal nok gå, med nok tålmodighet får man til mye.

Ender det opp med å være helt elendig skal eg lakkere.

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...