Jump to content

Er møkk lei userriøse kjøpere!!!


Sonata 7

Recommended Posts

Hei!

 

Da jeg driver å selger en europajolle og en tørrdrakt bla.

 

Det hele starta i begynnelsen i høst da jeg avverterte den for første gang, en fyr ringte å sa at han kjøper europajolla usett og kommer til helga, vi avtalte tidspunkt og jeg laget kjøpekontrakt og fant fram papirer, men han dukket ikke opp og svarte ikke på telefonen.

 

Litt senere ringte det en fra sørlandet og skulle se på europajolen, avtalte at han skulle komme innom til helgen en gang for han skulle være hjemme, holdt meg i nærområdet sånn at jeg var tiljengelig viss han ringte.

 

For ett par uker siden ringte det en nordmann fra tyskland og sa at han var på jakt etter jolle og uttrykte seg for at han hadde veldig lyst på den og så lurte han på om han kunne se på den på søndagen etter sånn midt på dagen og jeg sa at jeg skulle være i ommerådet og han skulle bare svippe innom, men kom ikke!

 

på fredagen ringer det en fyr fra oslo og ville prøve tørrdrakten, men ville ikke dra ut hit bare for det så jeg sa jeg kunne ta den med til oslo i dag, han viste ikke helt om han kunne så han skulle ringe samme kveld å si ifra, hørte ikke no fra fyren da en ringte i går og sa han vill kjøpe den og skulle komme i kveld. Rett etter at jeg snakket med han så ringte den andre fyren og spurte om jeg kunne møte han en dag og beklaget seg veldig. For ca en halvtime ringte han som skulle komme og kjøpe den i dag og sa at han var så stressa tidligere at han forsnakket seg litt for han fikk vist en bedre og billigere en.

 

 

Det er så mange "Idioter" kan ikke folk begynne å si ifra når man ikke kommer, er det for de jeg er såpass ung? Er møkk lei av at folk ser på ungdom som noen drittunger og gir f**n.

 

Har sagt til alle at jeg er villig til å diskutere pris da jeg trenger penger til den andre båten!!

 

:headbang::headbang::headbang::headbang::headbang:

Link to post
Share on other sites

Skjønner frustrasjonen din Sonata. Jeg har akkurat de samme erfaringene (selv om det dreier seg stort sett om bilsalg). Er "bare" 27 selv, og har solg et par biler, og det er det samme hver gang. Vet ikke om det "blir noe bedre med årene"... Det virker i alle fall som at hver gang man trenger å kjøpe noe har selger 1000-vis av kjøpere og forlanger pris deretter, mens når man skal selge noe har kjøperne mange alternativer de kan kjøpe.... Det er også en overveiende sannsynlighet for at jeg ikke er norges beste kremmer...hihi. Uansett tror jeg ærlighet og redlighet er viktig, selv på bruktmarkedet... Skal jo sove om natta også... Tenkte jeg bare skulle si at du ikke er alene om erfaringene dine... Stå på! :cheers:

Link to post
Share on other sites

Det er så mange "Idioter" kan ikke folk begynne å si ifra når man ikke kommer, er det for de jeg er såpass ung?

Er møkk lei av at folk ser på ungdom som noen drittunger og gir f**n.

:headbang::headbang::headbang::headbang::headbang:

Hei... det har ingeting med alderen din å gjøre.

 

Selv er jeg godt voksen men kan være like frustrert som deg over folk som tar kontakt,

som virker heltent på det du har å selge, men som det aldri blir noe mer med.

 

Det finnes personer som får en kick av å "liksom-shoppe" dyre ting...

gjør avtaler etc. men trekker seg i aller siste liten. De kalles drømmere.

 

Men jeg forstår deg godt, når du så gjerne vil selge og blir utsatt for sånnt.

 

Lykke til allikevel da..

 

Julehilsen

 

Geir :santa::sailing:

Redigert av Sirdalsrypa (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er så mange "Idioter" kan ikke folk begynne å si ifra når man ikke kommer, er det for de jeg er såpass ung? Er møkk lei av at folk ser på ungdom som noen drittunger og gir f**n.

Tror ikke det har noe med alder å gjøre.

Har sagt til alle at jeg er villig til å diskutere pris da jeg trenger penger til den andre båten!!

Det må du ikke si før de dukker opp en som er dønn seriøs. Vær fast og bestemt, både på pris og når du kan treffes. Sett heller ned prisen, hvis du tror den er i høyeste laget.
Link to post
Share on other sites

Er møkk lei av at folk ser på ungdom som noen drittunger og gir f**n.

Slapp av. Det der hender ikke bare folk i alle aldre, jeg har jevnlig møtt useriøse kjøpere også i form av representanter for store firmaer i næringslivet. Må nok bare leve med slike når man selger varer og tjenester. Plagsomt og irriterende, men ta det ikke personlig. Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det ikke bare å si når du er tilgjengelig og at førstemann med penger får kjøpt greiene? Folk er i utgangspunktet upålitelige, i hvert fall er det slik du bør vurdere. Selge "greier" kan være en prøvelse.

 

Håndpenger er dessuten en fin ting.

 

Jeg skulle leie ut båtplassen. Et par stykker "kunne tenke seg..." Så kom det en person og ville leie. Han oppga navn, adresse, telefon og betalte inn håndpenger. De som "kunne tenke seg" får finne noe annet å tenke på. Personen som skal leie plassen taper håndpengene hvis han ombestemmer seg, eller hvis han ikke innbetaler "hovedstolen" til avtalt tidspunkt. Men med slikt ryddig opplegg har jeg ikke noe grunn til å anta at forholdet ikke skal fungere til leietaker og utleiers fulle tilfredshet.

 

Det er ingen som kan se alderen din hverken over telefon eller e-mail. Alder burde ikke være noen hindring, så sant man er myndig og dermed har lov til å selge uten anstand.

Link to post
Share on other sites

Jeg satt en pris som jeg syntes virket fornuftig etter alt det jeg har betalt. Tnkte i begynnelsen i August at europajolla har jeg ikke hastverk med å¨selge, men så viser det seg at det måtte litt mer penger inn i nybåten for å komme videre og for at jeg skal kunne kjøpe det jeg skal så fgår jeg ikke nokk i lønn fra jobben, så derfor har det hastet litt med å selge og når du får en telfon om at ja jeg kjøper. Da planlegger jeg med han andre som eier båten at vi kan ta oss en tur til byen å kjøpe litt, men nei! Det er så frustrerende, men jeg skal snart få solgt litt får håpe nissen har litt andre ting en gaver med papir rundt til jul.....

Link to post
Share on other sites

Det er håp, jeg har de siste 12 årene hatt 4 båter. Jeg har skiftet stort sett hvert 3 år i

snitt. Båtene har vært populære, kjøpere som har sagt "den tar jeg" har også gjordt det.

Men har altid skrevet opp navn og adr. og hatt et par tlf. som kontroll at de virkelig snakker sant.

Men i andre salgs-sammenheng som feks. biler har jeg opplevet det samme som deg.

 

Har en hytte til salgs, hvor noen har bedt om visning, kjører 11 mil til hvaler, og

ingen møter opp. Det er til stor irretasjon.

 

Det hele handler om respekt for avtaler. :yesnod:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

På et hyttesalg ville jeg nok godtatt noen "bomturer", men på slike ting du skal selge Sonata, så ville jeg nok sagt;" Fint at du er interessert, og gjerne vil ha....men dette går til førstemann med pengene i hånden".

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Forlang håndpenger hvis du skal holde av eller reservere en vare for noen. Ta 5-10 % av prisforlangende hvis ikke salgssummen er for høy da. Tenkte meg en maksimum 5000 som håndpenger. Disse pengene beholder du hvis det ikke blir noe av salget. Det er litt verre å ombestemme seg når en har betalt litt for varen. De fleste har nettbank i dag så det å overføre penger er en enkel sak.

Link to post
Share on other sites

Hei

Vi flommer over av varer og tilbud i dette landet. Det er mange personer som "kunne tenke" seg å kjøpe båt, dykkerdrakt, bil, fly, Tv og alt det som man bare må ha....

Men det virker som at den sperren som var i gamle dager (80 tallet) er blitt borte når det ringes og avtales kjøp uten at det kommer noen :smash:

Da jeg var 18 - 20 år, så ville jeg ikke drømme om å ringe en selger for å avtale noe som jeg ikke kunne eller ville holde.

Her har det vært "fremskritt" som noen vil kalle det..

Det klages over useriøse selgere av kapitalvarer, men det er mange useriøse kjøpere også..

:cool:

Link to post
Share on other sites

Er det ikke bare å si når du er tilgjengelig og at førstemann med penger får kjøpt greiene? Folk er i utgangspunktet upålitelige, i hvert fall er det slik du bør vurdere. Selge "greier" kan være en prøvelse.

Enig med Hulda.

Førstemann på døra med penger får varene. Alt annet fungerer dårlig. De fleste som er på jakt etter brukte gjenstander over en viss prisklasse pleier ofte å "vindusshoppe" flere steder før de bestemmer seg.

Bare si at det er flere som har ringt, og som kommer for å se. Førstemann med penger tar gjenstanden med seg.

Link to post
Share on other sites

Det klages over useriøse selgere av kapitalvarer, men det er mange useriøse kjøpere også..

Heilt samd i dette. Men det er liksom blitt lov å vere litt useriøs som kjøpar, ikkje minst etter at "TV2-hjelper deg" tek saka, av og til på noko tynt grunnlag.

Som seljar er du liksom ein som berre må tole alt, viss ikkje er det DU som er kjeltringen.

Eg hugsar at eg sjølv ved eit høve brukte seljar si tid i overkant sjølv om det ikkje blei handel, men det var fordi ein annan leverte betre produkt til rimelegare pris. Hadde litt dårleg samvit likevel.

Å bruke seljar si tid når ein veit at ein kjem til å handle må vere i orden.

Å lest vere interessert i å kjøpe for underhaldninga sin del høyrer ingen stad heime. Men det er vel blitt litt av "shoppe-kulturen". Alle kan ikkje ha råd til alt heile tida, sjølv om naboen blei lottomillionær sist helg! :flag:

mvh

VindiHaaret

Link to post
Share on other sites

Hei !

 

Det er nok en del av gamet - jeg betrakter aldri salget som i boks før pengene er på konto'n.

 

Har du forsøkt QXL - er vel en grense for hvor dyre ting man kan selge, men justisen som råder der med karakterer på kjøper og selger ettersom hvordan han oppfører seg ser ut til å fungere bra.

 

Men det koster jo litt da -

 

Du får ha en God Jul !

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Har også en del erfaringer med kjøpere som ikke dukker opp. Dersom du har satt av en lørdag til visnig er det jo ikke så galt om noen uteblir, det må en liksom regne med. Men dersom kjøpere avtaler egen visning bør han innestå for avtalen. Selv sier jeg uansett til kjøpere som vil komme da eller da at den første som bestemmer seg for varen og kan betale får denne. Untaket måtte være dersom noe var sikre nok til å betale håndpenger. Da er det greit å vente. Samtidig er det sånn at når man selger, er det ikke alltid overskudd av kjøpere, selv har jeg som motto at jeg kun trenger en kjøper, har tross alt kun en vare. Når denne kjøperen melder sin interesse gjør jeg det som trengs for å hale salget i havn. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Om håndpenger. Hvis jeg er interessert i en båt til f.eks 100.000. Da hevdes det blant flere her at selger bør kreve håndpenger før jeg får lov til å komme og se på båten. Jeg håper ikke dette er et godt gjennomtenkt forslag. Jeg kan selvfølgelig ikke betale noe før jeg vet at båten er noe å ha. Etter at jeg har sett båten, og har uttrykt min entusiasme for den, kan selger selvfølgelig kreve håndpenger for at båten ikke skal selges til noen andre, men her handlet det vel om kjøpere som ikke dukker opp til visning som avtalt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Håndpenger er noe som brukes når en kjøper og selger muntlig avtaler at gjenstanden skal kjøpes. Ofte gjøres dette når:

1. Kjøper ringer selger og sier at "den skal jeg ha - om den er som du sier"

2. Kjøper har besiktiget og godtatt gjenstanden, og han sier han skal kjøpe den, men trenger noen dager på seg for å ordne alle pengene.

Dvs. håndpenger er en sum penger som viser at kjøper virkelig har til hensikt å kjøpe tingen, og om kjøper går fra sitt løfte kan selger beholde håndpengene som "plaster på såret"

Om noen krever betalt for at du skal få lov til å se på båten - vel da bør de finne seg et annet marked å selge båten sin i, eller overlate salget til megler. Man kan jo ikke betale for å se noe man kanskje vil kjøpe

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Om noen krever betalt for at du skal få lov til å se på båten - vel da bør de finne seg et annet marked å selge båten sin i, eller overlate salget til megler. Man kan jo ikke betale for å se noe man kanskje vil kjøpe

Det var akkurat det jeg mente, tror nok at enkelte har blandet kortene litt mht hva håndpenger faktisk er.

 

Men jeg har faktisk opplevd en selger i et elektronikkvarehus i Singapore som ikke hadde skjønt dette. Det var et sted hvor det var både nødvendig og forventet at man skulle prute. Jeg var interessert i en discman (10 år siden), og spurte om han kunne låse den ut av monteren så jeg kunne få kjenne på kvaliteten. Det kunne han, men ikke før vi hadde blit enige om en pris. :headbang: Det var ikke snakk om å få holde i tingen før vi hadde prutet ferdig! Jeg behøver vel ikke si at vi gikk et annet sted og handlet.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Men jeg har faktisk opplevd en selger i et elektronikkvarehus i Singapore som ikke hadde skjønt dette. Det var et sted hvor det var både nødvendig og forventet at man skulle prute. Jeg var interessert i en discman (10 år siden), og spurte om han kunne låse den ut av monteren så jeg kunne få kjenne på kvaliteten. Det kunne han, men ikke før vi hadde blit enige om en pris. :headbang: Det var ikke snakk om å få holde i tingen før vi hadde prutet ferdig! Jeg behøver vel ikke si at vi gikk et annet sted og handlet.

Jeg har opplevd det samme. Konkurransen i Singapor er ekstremt sterk, og de vil bare bruke tid på de som faktisk er interessert i å kjøpe, ikke de som bare sjekker priser. Jeg tror det er også forå unngå at prisene presses enda lenger ned enn de allerede er der ved at folk shopper rundt.

 

Elektronikk og klokker er 30-40% billigere i Singapor enn i Norge er min erfaring. Båt har jeg aldri kjøpt i Sinagpor.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd det samme. Konkurransen i Singapor er ekstremt sterk, og de vil bare bruke tid på de som faktisk er interessert i å kjøpe, ikke de som bare sjekker priser. Jeg tror det er også forå unngå at prisene presses enda lenger ned enn de allerede er der ved at folk shopper rundt.

Joda, men det at man vil ta og føle på en ting, tyder jo nettopp på at man IKKE bare er ute etter å shoppe rundt etter billigste pris. Nuvel.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...