Jump to content

Festemiddel pullert

Goddis77

Recommended Posts

Etter at dette været har gitt seg så må jeg titte på pullertene mine. Har lekkasje med vann inn fra den ene og når jeg prøvde å skru den til så merket jeg at den ikke vil strammes skikkelig. Tenker at jeg må ta løs og inspisere denne (og de andre). Når en da skal feste disse igjen, hva ville dere brukt for festemiddel da? Tec7 og locktite på mutter?

Er det tettemiddel du mener? I så fall er butyl en greie. Hvis ikke pullertene er utsatt for ekstrem vibrasjon, ville jeg ikke brukt annet enn f.eks. aluminiumpasta på gjengene. 

Så får du sikkert ti andre svar som mener noe annet. Og mesteparten er brukbart. Gjør samme nytten til dobbelt pris. 

Tenker tettemiddel og feste ja. Tettemidel for å hindre vanninntrengning og muligens Locktite for å låse mutteren.

Den ene pullerten som nå lekker får det meste av trykket/belastningen, da båten ligger sideveis for all båttrafikk inn til Bergen sentrum, og i tillegg er litt sårbar for vind i fra Nord.

IMG_3715.jpg

Goddis77 skrev 1 time siden:

Tenker tettemiddel og feste ja. Tettemidel for å hindre vanninntrengning og muligens Locktite for å låse mutteren.

Bare for å kverulere litt. Med festemidler mener man gjerne skrue, mutter og slikt. Når man bruker Loctite på gjengene så er det en gjengelåsing, ikke et festemiddel. 

Ut fra overskriften din så tolket jeg det slik at gjengene i enten skruene eller pullerten er ødelagt, men da misforstod jeg antagelig. 

Komodo skrev 32 minutter siden:

Bare for å kverulere litt. Med festemidler mener man gjerne skrue, mutter og slikt. Når man bruker Loctite på gjengene så er det en gjengelåsing, ikke et festemiddel. 

Ut fra overskriften din så tolket jeg det slik at gjengene i enten skruene eller pullerten er ødelagt, men da misforstod jeg antagelig. 

Jeg vet ikke om de er ødelagt enda, men noe foregår der. Kanskje det beste er å håpe på at de er ødelagt kontra at skroget har blitt porøst i området. Vet ikke hvor lenge dette har lekket, da det er bak en vegg/skap som jeg skrudde fra hverandre i går.

Tenker mest på dette med å hindre vann å komme inn. Altså en dæsj med tec7 unde rpullert ved festing eller butyl eller annet.. Selve mutteren holder sikkert å bare dra til, men vil ikke måtte skru ned igjen det området her med det første. Er en del jobb å komme til. 

Demonterte pullerten i går. Er plastgjenger på denne her, og den ene var litt dårlige gjenger på. Fikk festet med Tec7 og skrudd til igjen. Sitter bra fast nå, og lekker ikke. Tenker at jeg bytter ut disse til vinteren for å ha en mer permanent løsning.

Slik pullerten var laget var det vanskelig å bruke butyl tape, så endre opp med Tec7.

Komodo skrev On 8.8.2023 at 12.17:

Når man bruker Loctite på gjengene så er det en gjengelåsing, ikke et festemiddel. 

Bare for å kverulere litt... ;)
Loctite er en leverandør av masse forskjellige kjemikalier. Kanskje mest kjent for f.eks gjengetetting, gjengesikring og gjengelåsing. 
Ja også har de lim også. Som strengt tatt er ett festemiddel.

Goddis77 skrev 50 minutter siden:

Demonterte pullerten i går. Er plastgjenger på denne her, og den ene var litt dårlige gjenger på. Fikk festet med Tec7 og skrudd til igjen. Sitter bra fast nå, og lekker ikke. Tenker at jeg bytter ut disse til vinteren for å ha en mer permanent løsning.

Det er normalt nok gods til at en kan borre og gjenge opp en dim.

masker med tap rundt pullerten før demontering legg en ring TEC 7 rundt hullet ved montering, skjer vekk overflødig TCC7 når den er herdet og fjern tapen. .

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

Jeg liker å bruke en motholdsplate på undersiden på slikt, ikke bare skiver og muttere. Fordeler kreftene over større område. Om det er ujevnt på glassfiberen, bruker jeg en dæsj Jotun epoxysparkel på motholdsplate ved montering.

Her har du løsningen. Dobbel tetting med TEC7  på undersiden og.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 9 måneder senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...