Fantino Svart 27.August.2023 Link til dette innlegget Svart 27.August.2023 Har koplet 2 x D6 dynamoer sammen på samme inngang ArgoFET og med felles sense. Dette har fønket fint i 2-3 år nå. Har kontinuerlig måling av ladestrøm på begge dymanoer og de følger hverandre. Link to post
J-Å Svart 27.August.2023 Link til dette innlegget Svart 27.August.2023 JRK skrev On 27.8.2023 at 9.12: Så brukes også redundansbegrepet ofte feil. Med redundans så skal en single feil ikke påvirke totalsystemet, så dette var åpenbart ikke redundans. Vis hele sitatet Det er mulig at redundans defineres litt forskjellig avhenging av type system, men for eksempel for DP systemer kan redundans innebære at man kan fortsette operasjonen, men med redusert kapasitet. Tilsvarende vil jeg si at man har redundans hvis man kan fortsette å lade fra én av to motorer ved en feil, selv om totalsystemet er påvirket, ved at man får bare halve effekten. Link to post
Joerg Becker Svart 27.August.2023 Link til dette innlegget Svart 27.August.2023 J-Å skrev On 27.8.2023 at 8.56: Hva legger du i "dreper" i denne sammenheng? At de blir ødelagt, eller at de slutter å lade? Dynamoer har jo sine egne dioder i likeretterene. Vil ikke disse fungere som en splitter/combiner ? Vis hele sitatet Både og. Kan påvirke hverandre (f.eks. svinge seg opp; ikke se bare sin egen D+ men spenningen av den andre, mv.), eller også blir drept når den andres diodebro får skade og kortslutter (EMF mv.). => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Joerg Becker Svart 27.August.2023 Link til dette innlegget Svart 27.August.2023 JRK skrev On 27.8.2023 at 9.12: Flott å se at feilen er funnet og ikke minst resonemangene her. Alle kjenner utrykket. Det enkleste er ofta det beste. Dess flere enheter og koblinger dess flere feilkilder får man også Så skriver Fantino at når feilen først er ute , så anvender man manuelle metoder, som f.eks en ekstern bryter. Dette er jeg helt enig i. Så brukes også redundansbegrepet ofte feil. Med redundans så skal en single feil ikke påvirke totalsystemet, så dette var åpenbart ikke redundans. Jeg var med på å utvikle undervannsstsystemer for oljeinstallasjoner for 40 år siden. Levetiden skulle være 20 år. Alle komponenter man benyttet hadde milspec og hadde oppgitt MTBF Mean time between failure. Her beregnet vi levetid basert på Single, Redundant og trippelredundant system. Tripperedant system ble faktisk dårligere en vanlig redundans, da det måtte mange releer for å skille systemene og disse komponentene har svært lav MTBF i forhold til elektronikk. I dette tilfellet så ble sannsynligheten for at systemet ikke skulle feile. 96% med enkelt system 98% med redundans og bare 92% med trippel system, nettopp fordi vi måtte velge releer. Vis hele sitatet Det er riktig at den her feilen i andre trinn baserer på at systemet manglet en viktig del for å kunne fungere redundant. Feilen er jo bare at begge senser rett på samme batteri. Med avskilt sense (D+ eller innenfor sin diode-/Fet-fordeling) og akseptert litt mindre lade-strøm ville den ene dynamo bare ha jobbet videre, og levert stabil ladespenning iht setpoint på regulatoren. Ang Multiredundante systemer er feil i grunn allerede "programmert" når de finnes aktive styringer der. Jo flere "reléer" jo større ustabilitet kan forventes. Så, også jeg er meget enig i "K.I.S.", er t.o.m. "slagord" her siden 1983. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
JRK Svart 27.August.2023 Link til dette innlegget Svart 27.August.2023 J-Å skrev On 27.8.2023 at 9.35: Det er mulig at redundans defineres litt forskjellig avhenging av type system, men for eksempel for DP systemer kan redundans innebære at man kan fortsette operasjonen, men med redusert kapasitet. Tilsvarende vil jeg si at man har redundans hvis man kan fortsette å lade fra én av to motorer ved en feil, selv om totalsystemet er påvirket, ved at man får bare halve effekten. Vis hele sitatet Nå skal vi ikke ødelegge tråden med hva redundans er, men det du skriver om redusert kapasitet stemmer ikke . Redundans i DP er to helt uavhebge kontrollsystemer hvor en feil på ett system ikke påvirker operasjonen i det hele tatt. Hvert DP system har sine egne sensorer og eget referansesystem. De er altså ikke avhengig av hva som skjer i det andre kontrollsystemet. Men om en Thruster eller generator feiler så kan man kjøre med redusert ytelse, men disse systemene er ikke endel av DP systemet. Link to post
J-Å Svart 27.August.2023 Link til dette innlegget Svart 27.August.2023 JRK skrev On 27.8.2023 at 18.53: Men om en Thruster eller generator feiler så kan man kjøre med redusert ytelse, men disse systemene er ikke endel av DP systemet. Vis hele sitatet Vel, vi får begrense denne diskusjonen, men jeg mener i høyeste grad at thrustere er endel av DP utrustningen til et fartøy, og at det å ha flere thrustere gir bedre redundans, selv om alle brukes når de virker. Et firemotors fly har bedre redundans enn et tomotors osv Link to post
tomcat Svart 28.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.August.2023 Jeg liker diskusjon rundt redundans, det er like relevant i SW/SaaS verden, som i båt og maritimt :) Forsøkte i dag å flytte sense fra begge maskinene til forbrukssiden av Prosplit'ene, det resulterte i jevn normal lading fra begge maskiner til forbruk, mens startbanken fikk ladestrøm på rundt 31,3 volt.... (lot det ikke kjøre mer enn et par minutter) Så det blir nye Victron Argofet nå, jeg tenker at det er langsiktig god investering i stabil lading. Link to post
J-Å Svart 28.August.2023 Link til dette innlegget Svart 28.August.2023 Jeg trodde jeg hadde forstått hvordan dette hang sammen nå, men ut fra min forståelse burde da en maskin ladet forbruksbanken, mens den andre ladet startbanken. Link to post
Joerg Becker Svart 29.August.2023 Link til dette innlegget Svart 29.August.2023 J-Å skrev On 28.8.2023 at 21.30: Jeg trodde jeg hadde forstått hvordan dette hang sammen nå, men ut fra min forståelse burde da en maskin ladet forbruksbanken, mens den andre ladet startbanken. Vis hele sitatet Noen gjorde det slik, og det er ikke noe problem når båten pleier å gå med begge motorer OG (ikke minst) dynamoene faktisk er kapabel for å forsyne forbruk inkl lading av forbruksbatteriene samtidig. Ellers er det mere praktisk at ladingen fordeles på begge dynamoer. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
J-Å Svart 29.August.2023 Link til dette innlegget Svart 29.August.2023 Joerg Becker skrev On 29.8.2023 at 7.32: Ellers er det mere praktisk at ladingen fordeles på begge dynamoer. Vis hele sitatet Ja absolutt, i normaltilstand. Men det jeg mente var at med den feilen som var antatt, defekt diode på en av forbruksutgangene, så burde den siste testen, hvor begge sense ble koblet til forbruk, resultere i at den ene dynamoen leverte litt høy spenning til startbanken (ettersom den antas å ikke ha noen fungerende diode til forbruksbanken), mens den andre leverte en noe lavere spenning til forbruksbanken. Ellers holder jeg fortsatt på at beste løsning for tomotorsanlegg er at hver dynamo er direkte koblet til hvert sitt startbatteri (evt med separat sense til disse), og at lading av felles forbruksbank foregår med separate DC-DC ladere. Link to post
Joerg Becker Svart 29.August.2023 Link til dette innlegget Svart 29.August.2023 Ja, testen er ikke gjort ferdig den, nei. Da i så fall burde begge ha levert økt spenning til start, men kun enn så lenge det finnes laver spenning på forbruk (referanse, i så fall). Det som ligger imellom dem er et mulig spenningsøkning til start. (NB: Gjelder enn sålenge dynamoene klarer å levere mer enn både batteri og parallelt forbruk absorberer) Så er det spørs hvor mye dynamoene klarer å kompensere oppover, dvs hvor mye rom dynamoen har. Og så, når den ene er ankommet et høyere spenning enn den andre har som setpoint, skjer det som ble beskrevet, nemlig at den andre blir slått ut. Jørg => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Komodo Svart 29.August.2023 Link til dette innlegget Svart 29.August.2023 J-Å skrev On 29.8.2023 at 7.42: Ellers holder jeg fortsatt på at beste løsning for tomotorsanlegg er at hver dynamo er direkte koblet til hvert sitt startbatteri (evt med separat sense til disse), og at lading av felles forbruksbank foregår med separate DC-DC ladere. Vis hele sitatet Jeg synes det høres fordyrende og ineffektivt ut. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-Å Svart 29.August.2023 Link til dette innlegget Svart 29.August.2023 Komodo skrev On 29.8.2023 at 8.39: Jeg synes det høres fordyrende og ineffektivt ut. Vis hele sitatet Ja, litt fordyrende i første omgang, og litt mer varmetap. Men det er endel fordeler også. Det er vel tilstrekkelig utdypet i andre tråder. Link to post
Komodo Svart 29.August.2023 Link til dette innlegget Svart 29.August.2023 Det er fordyrende, men det det blir ikke bare "litt mer varmetap". Man går også glipp av fleksibiliteten ved å lade rett på batteriene, ved at man kan pøse på med maks ladestrøm i de tilfellene batteriene er tappet langt ned og mottagelige for strøm. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
J-Å Svart 29.August.2023 Link til dette innlegget Svart 29.August.2023 Komodo skrev On 29.8.2023 at 9.45: Man går også glipp av fleksibiliteten ved å lade rett på batteriene, ved at man kan pøse på med maks ladestrøm i de tilfellene batteriene er tappet langt ned og mottagelige for strøm. Vis hele sitatet Vel, med litiumbatterier anbefaler jeg ihvertfall å teste en slik løsning med utladede batterier på en varm dag, i god tid før ferien. Link to post
Komodo Svart 29.August.2023 Link til dette innlegget Svart 29.August.2023 Mulig jeg husker feil, men TS har vel vanlige blybatterier. Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Joerg Becker Svart 29.August.2023 Link til dette innlegget Svart 29.August.2023 J-Å skrev On 29.8.2023 at 10.08: Vel, med litiumbatterier anbefaler jeg ihvertfall å teste en slik løsning med utladede batterier på en varm dag, i god tid før ferien. Vis hele sitatet ...veldig.. enig. => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
tomcat Svart 1.Oktober.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2023 Da er det vel på sin plass med en oppdatering her. Byttet ut de to gamle diodene med victron argofet, koblet på samme måte som før, en på hver maskin, sense til utgang 1 på begge dioder. Utgang 1 til startbank og utgang 2 til forbruk. Nå er lading som normalt, spenning på start og forbruksbankene er 28,4 når begge bankene er fulladet og maskinene sviver. Link to post
Fantino Svart 1.Oktober.2023 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2023 tomcat skrev On 1.10.2023 at 10.24: Da er det vel på sin plass med en oppdatering her. Byttet ut de to gamle diodene med victron argofet, koblet på samme måte som før, en på hver maskin, sense til utgang 1 på begge dioder. Utgang 1 til startbank og utgang 2 til forbruk. Nå er lading som normalt, spenning på start og forbruksbankene er 28,4 når begge bankene er fulladet og maskinene sviver. Vis hele sitatet Kudos for oppdatering! Og som bonus har du jo nå veldig god oversikt over ladesystemet slik at om det skulle oppstå feil en annen gang så finnes nok feilen lettere. Selvgjort = velgjort. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn