Jump to content

Ingen lading (bare noen ganger) - 2x VP D6 - Sterling ProSplit D - hvor starte feilsøking?


tomcat

Recommended Posts

JRK skrev 24 minutter siden:

Så brukes også redundansbegrepet ofte feil. Med redundans så skal en single feil ikke påvirke totalsystemet, så dette var åpenbart ikke redundans. 

Det er mulig at redundans defineres litt forskjellig avhenging av type system, men for eksempel for DP systemer kan redundans innebære at man kan fortsette operasjonen, men med redusert kapasitet. 

 

Tilsvarende vil jeg si at man har redundans hvis man kan fortsette å lade fra én av to motorer ved en feil, selv om totalsystemet er påvirket, ved at man får bare halve effekten. 

Link to post
J-Å skrev 49 minutter siden:

Hva legger du i "dreper" i denne sammenheng? At de blir ødelagt, eller at de slutter å lade? Dynamoer har jo sine egne dioder i likeretterene. Vil ikke disse fungere som en splitter/combiner ? 

Både og.
Kan påvirke hverandre (f.eks. svinge seg opp; ikke se bare sin egen D+ men spenningen av den andre, mv.), eller også blir drept når den andres diodebro får skade og kortslutter (EMF mv.).
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
JRK skrev 41 minutter siden:

Flott å se at feilen er funnet og ikke minst resonemangene her.

Alle kjenner utrykket. Det enkleste er ofta det beste.  Dess flere enheter og koblinger dess flere feilkilder får man også 

Så skriver Fantino at når feilen først er ute , så anvender man manuelle metoder, som f.eks en ekstern bryter. Dette er jeg helt enig i. 

Så brukes også redundansbegrepet ofte feil. Med redundans så skal en single feil ikke påvirke totalsystemet, så dette var åpenbart ikke redundans. 

Jeg var med på å utvikle undervannsstsystemer for oljeinstallasjoner for 40 år siden. Levetiden skulle være 20 år. Alle komponenter man benyttet hadde milspec og hadde oppgitt MTBF Mean time between failure.  Her beregnet vi levetid basert på Single,  Redundant og trippelredundant system. Tripperedant system ble faktisk dårligere en vanlig redundans, da det måtte mange releer for å skille systemene og disse komponentene har svært lav MTBF i forhold til elektronikk. I dette tilfellet så ble sannsynligheten for at systemet ikke skulle feile. 96% med enkelt system 98% med redundans og bare 92% med trippel system, nettopp fordi vi måtte velge releer. 

Det er riktig at den her feilen i andre trinn baserer på at systemet manglet en viktig del for å kunne fungere redundant. Feilen er jo bare at begge senser rett på samme batteri. Med avskilt sense (D+ eller innenfor sin diode-/Fet-fordeling) og akseptert litt mindre lade-strøm ville den ene dynamo bare ha jobbet videre, og levert stabil ladespenning iht setpoint på regulatoren.
Ang Multiredundante systemer er feil i grunn allerede "programmert" når de finnes aktive styringer der. Jo flere "reléer" jo større ustabilitet kan forventes. Så, også jeg er meget enig i "K.I.S.", er t.o.m. "slagord" her siden 1983.

:seeya:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
J-Å skrev for 9 timer siden:

Det er mulig at redundans defineres litt forskjellig avhenging av type system, men for eksempel for DP systemer kan redundans innebære at man kan fortsette operasjonen, men med redusert kapasitet. 

 

Tilsvarende vil jeg si at man har redundans hvis man kan fortsette å lade fra én av to motorer ved en feil, selv om totalsystemet er påvirket, ved at man får bare halve effekten. 

Nå skal vi ikke ødelegge tråden med hva redundans er, men det du skriver om redusert kapasitet stemmer ikke .

Redundans i DP er to helt uavhebge kontrollsystemer hvor en feil på ett system ikke påvirker operasjonen i det hele tatt. Hvert DP system har sine egne sensorer og eget referansesystem. De er altså ikke avhengig av hva som skjer i det andre kontrollsystemet. 

Men om en Thruster eller generator feiler så kan man kjøre med redusert ytelse, men disse systemene er ikke endel av DP systemet.

Link to post
JRK skrev for 2 timer siden:

Men om en Thruster eller generator feiler så kan man kjøre med redusert ytelse, men disse systemene er ikke endel av DP systemet.

Vel, vi får begrense denne diskusjonen, men jeg mener i høyeste grad at thrustere er endel av DP utrustningen til et fartøy, og at det å ha flere thrustere gir bedre redundans, selv om alle brukes når de virker. Et firemotors fly har bedre redundans enn et tomotors osv

Link to post

Jeg liker diskusjon rundt redundans, det er like relevant i SW/SaaS verden, som i båt og maritimt :)

 

Forsøkte i dag å flytte sense fra begge maskinene til forbrukssiden av Prosplit'ene, det resulterte i jevn normal lading fra begge maskiner til forbruk, mens startbanken fikk ladestrøm på rundt 31,3 volt.... (lot det ikke kjøre mer enn et par minutter)

 

Så det blir nye Victron Argofet nå, jeg tenker at det er langsiktig god investering i stabil lading.

Link to post
J-Å skrev for 9 timer siden:

Jeg trodde jeg hadde forstått hvordan dette hang sammen nå, men ut fra min forståelse burde da en maskin ladet forbruksbanken, mens den andre ladet startbanken. 

Noen gjorde det slik, og det er ikke noe problem når båten pleier å gå
med begge motorer OG (ikke minst) dynamoene faktisk er kapabel for å 
forsyne forbruk inkl lading av forbruksbatteriene samtidig.
Ellers er det mere praktisk at ladingen fordeles på begge dynamoer.

:seeya:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Joerg Becker skrev 14 minutter siden:

Ellers er det mere praktisk at ladingen fordeles på begge dynamoer.

Ja absolutt, i normaltilstand. Men det jeg mente var at med den feilen som var antatt, defekt diode på en av forbruksutgangene, så burde den siste testen, hvor begge sense ble koblet til forbruk, resultere i at den ene dynamoen leverte litt høy spenning til startbanken (ettersom den antas å ikke ha noen fungerende diode til forbruksbanken), mens den andre leverte en noe lavere spenning til forbruksbanken.

 

Ellers holder jeg fortsatt på at beste løsning for tomotorsanlegg er at hver dynamo er direkte koblet til hvert sitt startbatteri (evt med separat sense til disse), og at lading av felles forbruksbank foregår med separate DC-DC ladere.

Link to post

Ja, testen er ikke gjort ferdig den, nei.
Da i så fall burde begge ha levert økt spenning til start,
men kun enn så lenge det finnes laver spenning på forbruk (referanse, i så fall).
Det som ligger imellom dem er et mulig spenningsøkning til start.
(NB: Gjelder enn sålenge dynamoene klarer å levere mer enn både batteri og parallelt forbruk absorberer)
Så er det spørs hvor mye dynamoene klarer å kompensere oppover,
dvs hvor mye rom dynamoen har.
Og så, når den ene er ankommet et høyere spenning enn den andre har som setpoint, skjer det som ble beskrevet, nemlig at den andre blir slått ut.

:fishing:
Jørg
 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
J-Å skrev 55 minutter siden:

Ellers holder jeg fortsatt på at beste løsning for tomotorsanlegg er at hver dynamo er direkte koblet til hvert sitt startbatteri (evt med separat sense til disse), og at lading av felles forbruksbank foregår med separate DC-DC ladere.

Jeg synes det høres fordyrende og ineffektivt ut.

Link to post
Komodo skrev 5 minutter siden:

Man går også glipp av fleksibiliteten ved å lade rett på batteriene, ved at man kan pøse på med maks ladestrøm i de tilfellene batteriene er tappet langt ned og mottagelige for strøm. 

Vel, med litiumbatterier anbefaler jeg ihvertfall å teste en slik løsning med utladede batterier på en varm dag, i god tid før ferien.

Link to post
J-Å skrev 1 time siden:

Vel, med litiumbatterier anbefaler jeg ihvertfall å teste en slik løsning med utladede batterier på en varm dag, i god tid før ferien.

...veldig.. enig.

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 1 måned senere...

Da er det vel på sin plass med en oppdatering her. Byttet ut de to gamle diodene med victron argofet, koblet på samme måte som før, en på hver maskin, sense til utgang 1 på begge dioder. Utgang 1 til startbank og utgang 2 til forbruk.

Nå er lading som normalt, spenning på start og forbruksbankene er 28,4 når begge bankene er fulladet og maskinene sviver.IMG_7471.jpeg.7c09abd3cfa2dfea66e65a8d296fdc39.jpeg

Link to post
tomcat skrev for 4 timer siden:

Da er det vel på sin plass med en oppdatering her. Byttet ut de to gamle diodene med victron argofet, koblet på samme måte som før, en på hver maskin, sense til utgang 1 på begge dioder. Utgang 1 til startbank og utgang 2 til forbruk.

Nå er lading som normalt, spenning på start og forbruksbankene er 28,4 når begge bankene er fulladet og maskinene sviver.IMG_7471.jpeg.7c09abd3cfa2dfea66e65a8d296fdc39.jpeg

Kudos for oppdatering! Og som bonus har du jo nå veldig god oversikt over ladesystemet slik at om det skulle oppstå feil en annen gang så finnes nok feilen lettere. Selvgjort = velgjort.  

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...