Jump to content

Tips til NMEA0183 konverter for Raymarine autopilot


Kweelhouse

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg kjøpte meg en Lowrance Elite 9 TS i god tro om at denne hadde NMEA 0183 utgang. Den gamle HDS5 som virket mot Raymarine S1000 fishing pilot ble  demontert og solgt før jeg fant ut at Elite 9 TS ikke har NMEA 0183....bommert.

Satte opp ett NMEA2000 nettverk tidligere i år for motor interface til påhengeren,  og tenker evt.  å bruke dette mot en NMEA0183 konverter som kan gi GPS signaler til autopiloten.

Er dette noe som vil virke greit? Eller så må jeg vurdere å kjøpe ny autopilot.

Gi gjerne tips/erfaringer med slike konvertere.

Kan også legge til at autopiloten kan kobles til ved Seatalk1

Link to post
16 hours ago, J-Å said:

Det er kanskje enklest å bruke denne siden du har Lowrance:

https://www.brommeland.no/nmea-ethernet/interface/data-interface/nmea-0183-interface

 

Jeg vil tro at denne fungerer også , men må gjerne konfigureres vha PC og mikroSD kort:

Yacht Devices YDNG-03N  https://www.yachtd.com/downloads/ydng03.pdf

 

Actisense har også en 

 

 

Takker, da prøver jeg den fra Brommeland.

Link to post
  • 2 uker senere...
8 minutes ago, J-Å said:

Jeg tenkte ikke på seatalk kablene, men på 0V power tilkobling for Raymarine. Det er også noe som heter RF ground, som ser ut til å være selve huset på Raymarine uniten.

image.png.76b48885dc74d5ada7962ce5fe0c4182.png

 

Er du sikker på at det ikke er denne du skal ha?

 

https://www.brommeland.no/nmea-ethernet/nmea-183/kabler/lowrance-power/0183-cable

 

Aha, den RF ground du tenker på. Så da mener du shield skal dit...eller sort ?

 

Den kabelen i linken har jeg. Det er ikke NMEA0183 på plotteren min i følge Lowrance

Link to post
Kweelhouse skrev 23 minutter siden:

Hva kan jeg forvente på avlesning her?

Det er typisk ca. 5V pulser. RMS nivået er litt avhengig av hvor mye som sendes, men typisk størrelsesorden 1V.. 

 

Det beste er selvsagt å ha en PC eller lignende som kan lese NMEA0183 data. Det er vel ikke så vanlig at lap-tops har serieport lenger,  men det finnes NMEA0183 til USB adaptere (RS232 til USB pleier å fungere også).   Jeg leser data fra alle mine enheter inn i Open CPN. Der kan en både monitorere rådata og  dekode disse til tall eller grafikk. 

Link to post
2 hours ago, J-Å said:

Det er typisk ca. 5V pulser. RMS nivået er litt avhengig av hvor mye som sendes, men typisk størrelsesorden 1V.. 

 

Det beste er selvsagt å ha en PC eller lignende som kan lese NMEA0183 data. Det er vel ikke så vanlig at lap-tops har serieport lenger,  men det finnes NMEA0183 til USB adaptere (RS232 til USB pleier å fungere også).   Jeg leser data fra alle mine enheter inn i Open CPN. Der kan en både monitorere rådata og  dekode disse til tall eller grafikk. 

 

 

Jeg kobla sort mot 0V da funka det. Tok en testtur da gikk den ene hydraulikk slangen på styringa så autopilot pumpa tømte olja rimelig fort...så det ble berging av Redningskøyta i dag.

Link to post
Kweelhouse skrev for 2 timer siden:

Jeg kobla sort mot 0V da funka det. Tok en testtur da gikk den ene hydraulikk slangen på styringa så autopilot pumpa tømte olja rimelig fort...så det ble berging av Redningskøyta i dag.

Vel, hyggelig at NMEA greiene fungerte ihvertfall. Jeg begynte å bli litt bekymret for at jeg hadde gitt et dårlig råd. 

 

Det er gjerne ikke vanlig å ha mekansk nødstyring på store utenbordmotorer?  På enkelte seilregattaer er det påbudt å ha en form for nødror. Vi pleide å rigge en bøtte som ble tauet med tamper opp til  vinsjene på hver side. Kanskje det kunne fungere med å bruke evt.  aktre ankervinsj på en side, og en fast tamp på den andre? https://sailingmagazine.net/images/Technique1_0821.4743.jpg

Link to post
On 8/20/2023 at 9:52 PM, J-Å said:

Vel, hyggelig at NMEA greiene fungerte ihvertfall. Jeg begynte å bli litt bekymret for at jeg hadde gitt et dårlig råd. 

 

Det er gjerne ikke vanlig å ha mekansk nødstyring på store utenbordmotorer?  På enkelte seilregattaer er det påbudt å ha en form for nødror. Vi pleide å rigge en bøtte som ble tauet med tamper opp til  vinsjene på hver side. Kanskje det kunne fungere med å bruke evt.  aktre ankervinsj på en side, og en fast tamp på den andre? https://sailingmagazine.net/images/Technique1_0821.4743.jpg

Takk for tips, nå skal det monteres nye hydraulikkslanger :-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...