Jump to content

Tips til NMEA0183 konverter for Raymarine autopilot


Kweelhouse

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg kjøpte meg en Lowrance Elite 9 TS i god tro om at denne hadde NMEA 0183 utgang. Den gamle HDS5 som virket mot Raymarine S1000 fishing pilot ble  demontert og solgt før jeg fant ut at Elite 9 TS ikke har NMEA 0183....bommert.

Satte opp ett NMEA2000 nettverk tidligere i år for motor interface til påhengeren,  og tenker evt.  å bruke dette mot en NMEA0183 konverter som kan gi GPS signaler til autopiloten.

Er dette noe som vil virke greit? Eller så må jeg vurdere å kjøpe ny autopilot.

Gi gjerne tips/erfaringer med slike konvertere.

Kan også legge til at autopiloten kan kobles til ved Seatalk1

Link to post
  J-Å skrev On 9.8.2023 at 21.12:

Det er kanskje enklest å bruke denne siden du har Lowrance:

https://www.brommeland.no/nmea-ethernet/interface/data-interface/nmea-0183-interface

 

Jeg vil tro at denne fungerer også , men må gjerne konfigureres vha PC og mikroSD kort:

Yacht Devices YDNG-03N  https://www.yachtd.com/downloads/ydng03.pdf

 

Actisense har også en 

 

 

Vis hele sitatet  

Takker, da prøver jeg den fra Brommeland.

Link to post
  • 2 uker senere...

Da har jeg koblet til interface til NMEA2000 nettverket. Interface kommer opp på kartplotteren men ingen data går hverken fra eller til autopliot

 

Jeg har to kabler ground (sort) og Shield fra interface som jeg ikke vet hvor jeg skal koble, noen tips?

Converter nmea.jpg

kobling.jpg

RaymarineS1000CableAssignments.jpg

Link to post
  J-Å skrev On 19.8.2023 at 19.30:

Jeg tenkte ikke på seatalk kablene, men på 0V power tilkobling for Raymarine. Det er også noe som heter RF ground, som ser ut til å være selve huset på Raymarine uniten.

image.png.76b48885dc74d5ada7962ce5fe0c4182.png

 

Er du sikker på at det ikke er denne du skal ha?

 

https://www.brommeland.no/nmea-ethernet/nmea-183/kabler/lowrance-power/0183-cable

 

Vis hele sitatet  

Aha, den RF ground du tenker på. Så da mener du shield skal dit...eller sort ?

 

Den kabelen i linken har jeg. Det er ikke NMEA0183 på plotteren min i følge Lowrance

Link to post
  Kweelhouse skrev On 20.8.2023 at 12.41:

Hva kan jeg forvente på avlesning her?

Vis hele sitatet  

Det er typisk ca. 5V pulser. RMS nivået er litt avhengig av hvor mye som sendes, men typisk størrelsesorden 1V.. 

 

Det beste er selvsagt å ha en PC eller lignende som kan lese NMEA0183 data. Det er vel ikke så vanlig at lap-tops har serieport lenger,  men det finnes NMEA0183 til USB adaptere (RS232 til USB pleier å fungere også).   Jeg leser data fra alle mine enheter inn i Open CPN. Der kan en både monitorere rådata og  dekode disse til tall eller grafikk. 

Link to post
  J-Å skrev On 20.8.2023 at 13.46:

Det er typisk ca. 5V pulser. RMS nivået er litt avhengig av hvor mye som sendes, men typisk størrelsesorden 1V.. 

 

Det beste er selvsagt å ha en PC eller lignende som kan lese NMEA0183 data. Det er vel ikke så vanlig at lap-tops har serieport lenger,  men det finnes NMEA0183 til USB adaptere (RS232 til USB pleier å fungere også).   Jeg leser data fra alle mine enheter inn i Open CPN. Der kan en både monitorere rådata og  dekode disse til tall eller grafikk. 

Vis hele sitatet  

 

 

Jeg kobla sort mot 0V da funka det. Tok en testtur da gikk den ene hydraulikk slangen på styringa så autopilot pumpa tømte olja rimelig fort...så det ble berging av Redningskøyta i dag.

Link to post
  Kweelhouse skrev On 20.8.2023 at 16.34:

Jeg kobla sort mot 0V da funka det. Tok en testtur da gikk den ene hydraulikk slangen på styringa så autopilot pumpa tømte olja rimelig fort...så det ble berging av Redningskøyta i dag.

Vis hele sitatet  

Vel, hyggelig at NMEA greiene fungerte ihvertfall. Jeg begynte å bli litt bekymret for at jeg hadde gitt et dårlig råd. 

 

Det er gjerne ikke vanlig å ha mekansk nødstyring på store utenbordmotorer?  På enkelte seilregattaer er det påbudt å ha en form for nødror. Vi pleide å rigge en bøtte som ble tauet med tamper opp til  vinsjene på hver side. Kanskje det kunne fungere med å bruke evt.  aktre ankervinsj på en side, og en fast tamp på den andre? https://sailingmagazine.net/images/Technique1_0821.4743.jpg

Link to post
  J-Å skrev On 20.8.2023 at 19.52:

Vel, hyggelig at NMEA greiene fungerte ihvertfall. Jeg begynte å bli litt bekymret for at jeg hadde gitt et dårlig råd. 

 

Det er gjerne ikke vanlig å ha mekansk nødstyring på store utenbordmotorer?  På enkelte seilregattaer er det påbudt å ha en form for nødror. Vi pleide å rigge en bøtte som ble tauet med tamper opp til  vinsjene på hver side. Kanskje det kunne fungere med å bruke evt.  aktre ankervinsj på en side, og en fast tamp på den andre? https://sailingmagazine.net/images/Technique1_0821.4743.jpg

Vis hele sitatet  

Takk for tips, nå skal det monteres nye hydraulikkslanger :-)

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...