Kweelhouse Startet 9.August.2023 Link til dette innlegget Startet 9.August.2023 Hei! Jeg kjøpte meg en Lowrance Elite 9 TS i god tro om at denne hadde NMEA 0183 utgang. Den gamle HDS5 som virket mot Raymarine S1000 fishing pilot ble demontert og solgt før jeg fant ut at Elite 9 TS ikke har NMEA 0183....bommert. Satte opp ett NMEA2000 nettverk tidligere i år for motor interface til påhengeren, og tenker evt. å bruke dette mot en NMEA0183 konverter som kan gi GPS signaler til autopiloten. Er dette noe som vil virke greit? Eller så må jeg vurdere å kjøpe ny autopilot. Gi gjerne tips/erfaringer med slike konvertere. Kan også legge til at autopiloten kan kobles til ved Seatalk1 Link to post
J-Å Svart 9.August.2023 Link til dette innlegget Svart 9.August.2023 Det er kanskje enklest å bruke denne siden du har Lowrance: https://www.brommeland.no/nmea-ethernet/interface/data-interface/nmea-0183-interface Jeg vil tro at denne fungerer også , men må gjerne konfigureres vha PC og mikroSD kort: Yacht Devices YDNG-03N https://www.yachtd.com/downloads/ydng03.pdf Actisense har også en Link to post
Kweelhouse Svart 10.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2023 16 hours ago, J-Å said: Det er kanskje enklest å bruke denne siden du har Lowrance: https://www.brommeland.no/nmea-ethernet/interface/data-interface/nmea-0183-interface Jeg vil tro at denne fungerer også , men må gjerne konfigureres vha PC og mikroSD kort: Yacht Devices YDNG-03N https://www.yachtd.com/downloads/ydng03.pdf Actisense har også en Takker, da prøver jeg den fra Brommeland. Link to post
J-Å Svart 10.August.2023 Link til dette innlegget Svart 10.August.2023 Kweelhouse skrev 22 minutter siden: Takker, da prøver jeg den fra Brommeland. Det bør gå bra. De setningene autopiloten trenger er ihvertfall nevnt. Det holder vanligvis med APB,XTE og RMB . Altså basert på at ruten legges inn på plotteren. Fint om du oppdaterer tråden når du har prøvd den. Link to post
Kweelhouse Svart 10.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2023 1 hour ago, J-Å said: Det bør gå bra. De setningene autopiloten trenger er ihvertfall nevnt. Det holder vanligvis med APB,XTE og RMB . Altså basert på at ruten legges inn på plotteren. Fint om du oppdaterer tråden når du har prøvd den. Jeg har bestilt den nå, så kommer oppdatering over helga. Link to post
Kweelhouse Svart 19.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Da har jeg koblet til interface til NMEA2000 nettverket. Interface kommer opp på kartplotteren men ingen data går hverken fra eller til autopliot Jeg har to kabler ground (sort) og Shield fra interface som jeg ikke vet hvor jeg skal koble, noen tips? Link to post
J-Å Svart 19.August.2023 Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Shield bør vel kobles til RF ground. Svart til 0V supply eller RF ground ? Er det noen setting for baud rate? Link to post
Kweelhouse Svart 19.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 20 minutes ago, J-Å said: Shield bør vel kobles til RF ground. Svart til 0V supply eller RF ground ? Er det noen setting for baud rate? Baudrate er 4800 default og den skal være det. Jeg har koblet som vist under pin 1-2-3-5, de kablene som du viser til er tilhørende seatalk Link to post
J-Å Svart 19.August.2023 Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Jeg tenkte ikke på seatalk kablene, men på 0V power tilkobling for Raymarine. Det er også noe som heter RF ground, som ser ut til å være selve huset på Raymarine uniten. Link to post
Kweelhouse Svart 19.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 8 minutes ago, J-Å said: Jeg tenkte ikke på seatalk kablene, men på 0V power tilkobling for Raymarine. Det er også noe som heter RF ground, som ser ut til å være selve huset på Raymarine uniten. Er du sikker på at det ikke er denne du skal ha? https://www.brommeland.no/nmea-ethernet/nmea-183/kabler/lowrance-power/0183-cable Aha, den RF ground du tenker på. Så da mener du shield skal dit...eller sort ? Den kabelen i linken har jeg. Det er ikke NMEA0183 på plotteren min i følge Lowrance Link to post
J-Å Svart 19.August.2023 Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Jeg ville ha prøvd shield tll RF ground og sort til 0V power (hvis du ikke har noe eget RF jord opplegg, så kan de gjerne være koblet sammen) . Hvis du setter et multimeter på AC V, så skal du kunne se at det er signaler på TX. Link to post
Ttopp Svart 19.August.2023 Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Seatalk1 og nmea er Jp ikke det samme så vet ikke hvorfor dette funket før. Du må ha en seatalk1 til nmea adapter Link to post
Kweelhouse Svart 19.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 21 minutes ago, Ttopp said: Seatalk1 og nmea er Jp ikke det samme så vet ikke hvorfor dette funket før. Du må ha en seatalk1 til nmea adapter Jeg skal ikke bruke seatalk, kun nmea Link to post
Kweelhouse Svart 20.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2023 16 hours ago, J-Å said: Jeg ville ha prøvd shield tll RF ground og sort til 0V power (hvis du ikke har noe eget RF jord opplegg, så kan de gjerne være koblet sammen) . Hvis du setter et multimeter på AC V, så skal du kunne se at det er signaler på TX. Hva kan jeg forvente på avlesning her? Link to post
J-Å Svart 20.August.2023 Link til dette innlegget Svart 20.August.2023 Kweelhouse skrev 23 minutter siden: Hva kan jeg forvente på avlesning her? Det er typisk ca. 5V pulser. RMS nivået er litt avhengig av hvor mye som sendes, men typisk størrelsesorden 1V.. Det beste er selvsagt å ha en PC eller lignende som kan lese NMEA0183 data. Det er vel ikke så vanlig at lap-tops har serieport lenger, men det finnes NMEA0183 til USB adaptere (RS232 til USB pleier å fungere også). Jeg leser data fra alle mine enheter inn i Open CPN. Der kan en både monitorere rådata og dekode disse til tall eller grafikk. Link to post
Kweelhouse Svart 20.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2023 2 hours ago, J-Å said: Det er typisk ca. 5V pulser. RMS nivået er litt avhengig av hvor mye som sendes, men typisk størrelsesorden 1V.. Det beste er selvsagt å ha en PC eller lignende som kan lese NMEA0183 data. Det er vel ikke så vanlig at lap-tops har serieport lenger, men det finnes NMEA0183 til USB adaptere (RS232 til USB pleier å fungere også). Jeg leser data fra alle mine enheter inn i Open CPN. Der kan en både monitorere rådata og dekode disse til tall eller grafikk. Jeg kobla sort mot 0V da funka det. Tok en testtur da gikk den ene hydraulikk slangen på styringa så autopilot pumpa tømte olja rimelig fort...så det ble berging av Redningskøyta i dag. Link to post
J-Å Svart 20.August.2023 Link til dette innlegget Svart 20.August.2023 Kweelhouse skrev for 2 timer siden: Jeg kobla sort mot 0V da funka det. Tok en testtur da gikk den ene hydraulikk slangen på styringa så autopilot pumpa tømte olja rimelig fort...så det ble berging av Redningskøyta i dag. Vel, hyggelig at NMEA greiene fungerte ihvertfall. Jeg begynte å bli litt bekymret for at jeg hadde gitt et dårlig råd. Det er gjerne ikke vanlig å ha mekansk nødstyring på store utenbordmotorer? På enkelte seilregattaer er det påbudt å ha en form for nødror. Vi pleide å rigge en bøtte som ble tauet med tamper opp til vinsjene på hver side. Kanskje det kunne fungere med å bruke evt. aktre ankervinsj på en side, og en fast tamp på den andre? https://sailingmagazine.net/images/Technique1_0821.4743.jpg Link to post
Kweelhouse Svart 22.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2023 On 8/20/2023 at 9:52 PM, J-Å said: Vel, hyggelig at NMEA greiene fungerte ihvertfall. Jeg begynte å bli litt bekymret for at jeg hadde gitt et dårlig råd. Det er gjerne ikke vanlig å ha mekansk nødstyring på store utenbordmotorer? På enkelte seilregattaer er det påbudt å ha en form for nødror. Vi pleide å rigge en bøtte som ble tauet med tamper opp til vinsjene på hver side. Kanskje det kunne fungere med å bruke evt. aktre ankervinsj på en side, og en fast tamp på den andre? https://sailingmagazine.net/images/Technique1_0821.4743.jpg Takk for tips, nå skal det monteres nye hydraulikkslanger :-) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn