Jump to content

Yanmar 6LP serie - Oljetrykk sensor/instrument - problematikk/bytte


VegJoh

Recommended Posts

dieselfan skrev for 3 timer siden:

Mine Herrer, dere vet det skal mot til for å hoppe etter Wirkola.... :sweat:

 

image.png.216c53261ab8858b6d8d9b208db7af40.png

 

Etter å ha lest det meste av det du har postet om motorer, fra store dieselmotorer til små påhengsmotorer, så et det vel Komodo og jeg som fortsatt går med kortbukser her :giggle:

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

For at dere tre skal få en smule mulighet til å utveksle erfaringer og forske på ting…..  Jeg har to digre jernklumper i kjelleren med en haug med givere som definitivt trenger å bli forsket på! På instrumentsiden er det både digitale og analoge instrumenter som skal kalibreres! Og jeg? Jo jeg skal gi dere mat og drikke!😂😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Chilli Solbris skrev 8 minutter siden:

For at dere tre skal få en smule mulighet til å utveksle erfaringer og forske på ting…..  Jeg har to digre jernklumper i kjelleren med en haug med givere som definitivt trenger å bli forsket på! På instrumentsiden er det både digitale og analoge instrumenter som skal kalibreres! Og jeg? Jo jeg skal gi dere mat og drikke!😂😂😂

 

He he, du kan spøke du 🤣 Men får du lokket @dieselfan over fjorden så stiller jeg opp! Enten jeg har noe å bidra med eller ikke 😄

Link to post
Share on other sites

Og den kommer her!

Nå har det seg slik at @VegJoh har en jobb som krever nærmere kunnskap om kalenderen!

@VegJoh, har du en dato som passer?

For jeg mener virkelig det med maten og drikken! Og åpent motorrom med to veldig snille V10😁😁😁

Og noe sier meg at @Komodo kan kose seg ombord i en Storebro også! 

Så kan vi sammen lage en liten epistel om hva jeg bør gjøre videre ned mine givere og målere og instrumenter! Og NMEA2000 og 0180 og gud vet hva det heter alt sammen! Og godt med sengeplass er det ombord også!😃😃😂😂

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

takk for flott og lærerik tråd, jeg er nok amatør på dette å i den forbindelse har jeg et  spørsmål. har en 6LP motor fra 1998 den sliter og med oljetrykk, når jeg starter piper alarmen i ca 6 sekunder før den roer seg, har hørt det ikke er fare bare det er korter en 8 sekunder, og når motoren går på tomgang er nåla nede på kanten av rødt, kan dette ha med nevnte olje sensor? kan problemene forsvinne med å bytte til nye deler som nevnt i tråen? håper det er greit for tråstarter at jeg kommer med spørsmål

Link to post
Share on other sites

Jeg mener spesifikasjonen til motoren sier at den skal ha minst 0,3 bar, og alarmbryteren reagerer når du kommer under 0,5 bar.  Instrumentet på den jeg hadde for noen år siden, viste nesten under det røde på varm tomgang i gir, men jeg antar det var over 0,5 bar iallfall, siden alarmen ikke kom på da.  Jeg fikk sjekket trykket på min, og det var helt klart bedre enn instrumentet indikerte.

 

Personlig mistenker jeg at dysene for underspyling av stemplene er så lavt nede at trykksiden i kretsen tømmer seg, inkludert oljefilteret.  Filteret har en sjekkventil som skal slippe inn men ikke ut ytterst (dvs. ikke slippe tilbake mot pumpa), men jeg er redd dysene under stemplene slipper olje ut og ned i bunnpanna, og luft inn og opp i oljefilteret.

Dette er min egen filosofi, og jeg har ikke fått noen til å bekrefte den.  Alle har sagt at det ikke gjør noe osv., men det hadde jo vært kjekt om man slapp å fylle oljefilteret hver gang man starter opp etter en dags pause...

 

Det fins noe med sånne fleksible rør/slanger som kan puttes mellom oljefilteret og sokkelen, for å plassere det der du vil.  Jeg tenker det hjelper å montere en sånn løsning og senke filteret nederst i motorrommet.  Jeg ser at en kar har gjort det og fått tiden ned fra 8 sekunder til 4 sekunder her (søk etter PRESCATORE):

https://www.boatdesign.net/threads/yanmar-how-long-should-it-take-for-oil-pressure-to-come-up-from-a-cold-start.28541/page-12

 

Men om det er nødvendig vet jeg ikke.  Til informasjon sier manualen at hvis du starter motoren etter lang tid, så bør du holde inn stoppknappen til du får oljetrykk....

 

Den sier også at du skal ruse opp motoren litt i fri en gang i blant hvis du putrer veldig lenge på tomgang, for å spre olje litt ut i motoren der det evt. mangler.

 

Og jeg har hørt at noen Yanmar 6LP har fått glatte sylindre pga. overdreven tomgangskjøring, så det kan tenkes det er lurt...

 

Link to post
Share on other sites

arnearmoa skrev for 16 timer siden:

Jeg mener spesifikasjonen til motoren sier at den skal ha minst 0,3 bar, og alarmbryteren reagerer når du kommer under 0,5 bar.  Instrumentet på den jeg hadde for noen år siden, viste nesten under det røde på varm tomgang i gir, men jeg antar det var over 0,5 bar iallfall, siden alarmen ikke kom på da.  Jeg fikk sjekket trykket på min, og det var helt klart bedre enn instrumentet indikerte.

 

@andlin, som @arnearmoa skriver, så er det mine erfaringer også. Det tar noen sekunder fra motor er startet til trykket er bygget opp og alarm forsvinner. På kald motor kan oljetrykk ved oppstart ligge på 3-4 bar. På godt varmet motor kan trykket gå under 1 bar.  

 

Iht. servicemanual skal motoren ha 0,3 bar oljetrykk på tomgang og 4,5bar på 3800 o/min

 

 

arnearmoa skrev for 16 timer siden:

Men om det er nødvendig vet jeg ikke.  Til informasjon sier manualen at hvis du starter motoren etter lang tid, så bør du holde inn stoppknappen til du får oljetrykk....

Manualen sier så, men her frykter jeg at det syndes MYE rundt omkring.....

 

image.png.895275c9429f6e3998b10f3f4f49594a.png

Gjorde en sjekk på originalt yanmar instrument, med tilhørende original sensor. 

 

Det viser seg at instrument "henger litt etter" på vei opp, og klarer ikke løfte nåla opp til korrekt trykk på vei oppover. Når man går nedover i trykk (etter at nåla har vært på et høyere trykk enn det man går ned til), er den mer korrekt og viser tilnærmet det trykk man har.

 

Her eksempel på 3 og 2 bar etter at trykket har vært oppe i 4,5.

image.png.851fab3dc570fdc08cbd703ecfc487ab.png

 

image.png.e46c525b0cfc7eef7ea37ddcbe5c514c.png

 

På 0,5 bar så er nåla nær bunnen av instrumentet. Det er for lite presisjon på et instrument som dette til å skille på noe mer enn maks hele bar.

image.png.24d64f8089b72473bc1aa6e97ee5f093.png

 

 

På hvilket trykk oljetrykkbryteren til alarm utløser på har jeg ikke sjekket, tror ikke jeg gidder å skru ut av båt for å teste heller.

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Hadde 2 orginale " Yanmar " smøreolje filtre som lakk tilbake som bare det. Lang (ca  3-4 sek.)piping i alarm ved hver oppstart. Bruker Bosh filtre nå og da kommer det snaut et pip i alarmen ved oppstart. koster også mye mindre en såkalt orginaldel.

Oljetrykksgiver er jo dyr, men virker relativt nøyaktig og varer lenge. 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 2 timer siden:

Hadde 2 orginale " Yanmar " smøreolje filtre som lakk tilbake som bare det. Lang (ca  3-4 sek.)piping i alarm ved hver oppstart. Bruker Bosh filtre nå og da kommer det snaut et pip i alarmen ved oppstart. koster også mye mindre en såkalt orginaldel.

Oljetrykksgiver er jo dyr, men virker relativt nøyaktig og varer lenge. 


Dette er vel en indikasjon på at jeg tar feil, og at det ikke er trykksiden som tømmes…

 

Er det 6LP motor du har?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Etter å ha vært å klådd litt i båten til @Chilli Solbris, så fikk jeg donert en defekt turbotrykkgiver (0-2bar) til "forskning".

 

IMG_0445.jpeg.23393f9392e0b38d5a82e274ecf4019d.jpeg

 

 

Denne ble skåret opp med baufil

IMG_0446.jpeg.7afaa6bac68b7815ca6b80f25c33a533.jpeg

 

 

 

IMG_0458.jpeg.cb02f6b7b9009c7d93d79bafe50500e5.jpeg

Giver har en trykkplate (midt i sensor). Denne trykker mot en liten justerbar kalibreringsskrue som vipper en fjærbelagt vippearm.

 

 

IMG_0457.jpeg.893429f98173aee0d5121e729a962399.jpeg

Vippearmen er festet til to kontakter som har kontakt mot en plate med viklet motstandstråd( et glide potensiometer) Her vist uten trykk.

 

IMG_0456.jpeg.d117fb1082e465f3d20bca8664c016ab.jpeg

Her med trykk. 

 

IMG_0460.jpeg.ab2c92e1e3cae74f0d77f44cecfd8d55.jpeg

Sett ovenfra. 

 

 

Så går det to ledninger, en fra kontaktene og en fra viklingsplaten til hhv hver sin kontakt på utsiden av dekselet til giveren. 

 

 

 

 

 

 

 

D5L

 

Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...