dieselfan Svart 17.August.2023 Link til dette innlegget Svart 17.August.2023 Mine Herrer, dere vet det skal mot til for å hoppe etter Wirkola.... Link to post
VegJoh Svart 17.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.August.2023 dieselfan skrev for 3 timer siden: Mine Herrer, dere vet det skal mot til for å hoppe etter Wirkola.... Etter å ha lest det meste av det du har postet om motorer, fra store dieselmotorer til små påhengsmotorer, så et det vel Komodo og jeg som fortsatt går med kortbukser her D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Komodo Svart 17.August.2023 Link til dette innlegget Svart 17.August.2023 VegJoh skrev for 9 timer siden: Etter å ha lest det meste av det du har postet om motorer, fra store dieselmotorer til små påhengsmotorer, så et det vel Komodo og jeg som fortsatt går med kortbukser her Helt klart ? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 17.August.2023 Link til dette innlegget Svart 17.August.2023 For at dere tre skal få en smule mulighet til å utveksle erfaringer og forske på ting….. Jeg har to digre jernklumper i kjelleren med en haug med givere som definitivt trenger å bli forsket på! På instrumentsiden er det både digitale og analoge instrumenter som skal kalibreres! Og jeg? Jo jeg skal gi dere mat og drikke!??? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 17.August.2023 Link til dette innlegget Svart 17.August.2023 Chilli Solbris skrev 8 minutter siden: For at dere tre skal få en smule mulighet til å utveksle erfaringer og forske på ting….. Jeg har to digre jernklumper i kjelleren med en haug med givere som definitivt trenger å bli forsket på! På instrumentsiden er det både digitale og analoge instrumenter som skal kalibreres! Og jeg? Jo jeg skal gi dere mat og drikke!??? He he, du kan spøke du ? Men får du lokket @dieselfan over fjorden så stiller jeg opp! Enten jeg har noe å bidra med eller ikke ? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 18.August.2023 Link til dette innlegget Svart 18.August.2023 Veldig hyggelig sagt Karer, jeg håper å kunne respondere en sånn hyggelig/ærefull invitasjon med litt mere trøkk snart Link to post
Chilli Solbris Svart 18.August.2023 Link til dette innlegget Svart 18.August.2023 Og den kommer her! Nå har det seg slik at @VegJoh har en jobb som krever nærmere kunnskap om kalenderen! Så @VegJoh, har du en dato som passer? For jeg mener virkelig det med maten og drikken! Og åpent motorrom med to veldig snille V10??? Og noe sier meg at @Komodo kan kose seg ombord i en Storebro også! Så kan vi sammen lage en liten epistel om hva jeg bør gjøre videre ned mine givere og målere og instrumenter! Og NMEA2000 og 0180 og gud vet hva det heter alt sammen! Og godt med sengeplass er det ombord også!???? Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Komodo Svart 18.August.2023 Link til dette innlegget Svart 18.August.2023 Bra initiativ ? Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
andlin Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 takk for flott og lærerik tråd, jeg er nok amatør på dette å i den forbindelse har jeg et spørsmål. har en 6LP motor fra 1998 den sliter og med oljetrykk, når jeg starter piper alarmen i ca 6 sekunder før den roer seg, har hørt det ikke er fare bare det er korter en 8 sekunder, og når motoren går på tomgang er nåla nede på kanten av rødt, kan dette ha med nevnte olje sensor? kan problemene forsvinne med å bytte til nye deler som nevnt i tråen? håper det er greit for tråstarter at jeg kommer med spørsmål Link to post
arnearmoa Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Jeg mener spesifikasjonen til motoren sier at den skal ha minst 0,3 bar, og alarmbryteren reagerer når du kommer under 0,5 bar. Instrumentet på den jeg hadde for noen år siden, viste nesten under det røde på varm tomgang i gir, men jeg antar det var over 0,5 bar iallfall, siden alarmen ikke kom på da. Jeg fikk sjekket trykket på min, og det var helt klart bedre enn instrumentet indikerte. Personlig mistenker jeg at dysene for underspyling av stemplene er så lavt nede at trykksiden i kretsen tømmer seg, inkludert oljefilteret. Filteret har en sjekkventil som skal slippe inn men ikke ut ytterst (dvs. ikke slippe tilbake mot pumpa), men jeg er redd dysene under stemplene slipper olje ut og ned i bunnpanna, og luft inn og opp i oljefilteret. Dette er min egen filosofi, og jeg har ikke fått noen til å bekrefte den. Alle har sagt at det ikke gjør noe osv., men det hadde jo vært kjekt om man slapp å fylle oljefilteret hver gang man starter opp etter en dags pause... Det fins noe med sånne fleksible rør/slanger som kan puttes mellom oljefilteret og sokkelen, for å plassere det der du vil. Jeg tenker det hjelper å montere en sånn løsning og senke filteret nederst i motorrommet. Jeg ser at en kar har gjort det og fått tiden ned fra 8 sekunder til 4 sekunder her (søk etter PRESCATORE): https://www.boatdesign.net/threads/yanmar-how-long-should-it-take-for-oil-pressure-to-come-up-from-a-cold-start.28541/page-12 Men om det er nødvendig vet jeg ikke. Til informasjon sier manualen at hvis du starter motoren etter lang tid, så bør du holde inn stoppknappen til du får oljetrykk.... Den sier også at du skal ruse opp motoren litt i fri en gang i blant hvis du putrer veldig lenge på tomgang, for å spre olje litt ut i motoren der det evt. mangler. Og jeg har hørt at noen Yanmar 6LP har fått glatte sylindre pga. overdreven tomgangskjøring, så det kan tenkes det er lurt... Link to post
VegJoh Svart 24.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 arnearmoa skrev for 16 timer siden: Jeg mener spesifikasjonen til motoren sier at den skal ha minst 0,3 bar, og alarmbryteren reagerer når du kommer under 0,5 bar. Instrumentet på den jeg hadde for noen år siden, viste nesten under det røde på varm tomgang i gir, men jeg antar det var over 0,5 bar iallfall, siden alarmen ikke kom på da. Jeg fikk sjekket trykket på min, og det var helt klart bedre enn instrumentet indikerte. @andlin, som @arnearmoa skriver, så er det mine erfaringer også. Det tar noen sekunder fra motor er startet til trykket er bygget opp og alarm forsvinner. På kald motor kan oljetrykk ved oppstart ligge på 3-4 bar. På godt varmet motor kan trykket gå under 1 bar. Iht. servicemanual skal motoren ha 0,3 bar oljetrykk på tomgang og 4,5bar på 3800 o/min arnearmoa skrev for 16 timer siden: Men om det er nødvendig vet jeg ikke. Til informasjon sier manualen at hvis du starter motoren etter lang tid, så bør du holde inn stoppknappen til du får oljetrykk.... Manualen sier så, men her frykter jeg at det syndes MYE rundt omkring..... Gjorde en sjekk på originalt yanmar instrument, med tilhørende original sensor. Det viser seg at instrument "henger litt etter" på vei opp, og klarer ikke løfte nåla opp til korrekt trykk på vei oppover. Når man går nedover i trykk (etter at nåla har vært på et høyere trykk enn det man går ned til), er den mer korrekt og viser tilnærmet det trykk man har. Her eksempel på 3 og 2 bar etter at trykket har vært oppe i 4,5. På 0,5 bar så er nåla nær bunnen av instrumentet. Det er for lite presisjon på et instrument som dette til å skille på noe mer enn maks hele bar. På hvilket trykk oljetrykkbryteren til alarm utløser på har jeg ikke sjekket, tror ikke jeg gidder å skru ut av båt for å teste heller. D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
hanto1 Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Hadde 2 orginale " Yanmar " smøreolje filtre som lakk tilbake som bare det. Lang (ca 3-4 sek.)piping i alarm ved hver oppstart. Bruker Bosh filtre nå og da kommer det snaut et pip i alarmen ved oppstart. koster også mye mindre en såkalt orginaldel. Oljetrykksgiver er jo dyr, men virker relativt nøyaktig og varer lenge. Link to post
VegJoh Svart 24.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 hanto1 skrev 27 minutter siden: Bruker Bosh filtre nå Har du delenummer / modellnummer på disse Bosch filterene ? D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
hanto1 Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Kjøper på Skruvat.no, har ikke originalnummer. Art.nr : 311068 Link to post
arnearmoa Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 hanto1 skrev for 2 timer siden: Hadde 2 orginale " Yanmar " smøreolje filtre som lakk tilbake som bare det. Lang (ca 3-4 sek.)piping i alarm ved hver oppstart. Bruker Bosh filtre nå og da kommer det snaut et pip i alarmen ved oppstart. koster også mye mindre en såkalt orginaldel. Oljetrykksgiver er jo dyr, men virker relativt nøyaktig og varer lenge. Dette er vel en indikasjon på at jeg tar feil, og at det ikke er trykksiden som tømmes… Er det 6LP motor du har? Link to post
hanto1 Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Har 6LP- DTE, tror filter er samme til STE Link to post
VegJoh Svart 8.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.September.2023 Etter å ha vært å klådd litt i båten til @Chilli Solbris, så fikk jeg donert en defekt turbotrykkgiver (0-2bar) til "forskning". Denne ble skåret opp med baufil Giver har en trykkplate (midt i sensor). Denne trykker mot en liten justerbar kalibreringsskrue som vipper en fjærbelagt vippearm. Vippearmen er festet til to kontakter som har kontakt mot en plate med viklet motstandstråd( et glide potensiometer) Her vist uten trykk. Her med trykk. Sett ovenfra. Så går det to ledninger, en fra kontaktene og en fra viklingsplaten til hhv hver sin kontakt på utsiden av dekselet til giveren. D5L Skibsplast 14 | Hobby 445 Exclusive | Uttern D55 | Askeladden 705 Voyager | Marex 280 Holiday | HR 435 | Viksund 310 St.cruz Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn