Jump to content

Hentetråd: Storebro 31 Baltic fra Lomma til Helsingør


MajorAndy

Recommended Posts

Puha, det er altid stressende med ny båd. Både på den gode og dårlige måde. Processen er aldrig smidig. Der er hele tiden noget, der ikke passer sammen. Da vi skulle overføre pengene, så døde den sikkerhedsdåse, som vi skal bruge til at komme ind i vores svenske netbank. Jeg måtte tage til Sverige og hente en ny. 
 

Så ville forsikringen pludselig se slutseddel to timer før vi skulle underskrive. Og så passer vejret dårligt med vind og regn. 
 

Men nu i skrivende stund er vi ved færgen  og på vej til Lomma, hvor det næste kapitel i vores bådeventyr venter. Og forhåbentlig er det slut med den negative stress!  


 

IMG_8001.jpeg.52fd3f4b11a8f4104d1bf18ce50da49d.jpeg

Link to post

Så var underskrifter og overlevering overstået. Der er en lang og veldokumenteret historie på båden. Alle manualer tilbage fra 85 er her sammen med kvitteringer på alt der har været lavet siden. 
 

Træværket i cockpit bærer naturligvis spor af brug, men nede er det i perfekt stand. 
 

Det bedste er at Fruen har 100% godkendt købet. ? Nu er hun drager i Köpcenter for at handle det vigtigste. Så overnatter vi her i båden og sejler den hjem i morgen. 
 

Lidt fotos:

 

IMG_8006.jpeg.4923b58529bc61a9f4af0acdca4fe84a.jpeg


 

Dokumentation:

 

IMG_8009.jpeg.2ba874764d686741b4b7782d16b6c3b1.jpegIMG_8010.jpeg.5ae4068b86a07cf4ffb08ec75abe6467.jpegIMG_8011.jpeg.f3121d458c9c7f0aa502c02fdd26acbf.jpeg

 

retro:

 

IMG_8016.jpeg.3c3ab8d09273e44c041176d45fa7c834.jpegIMG_8017.jpeg.13930b193559c0fdb8f84d35429087be.jpegIMG_8004.jpeg.49d3b989ac0cacf2e296c2a50f304799.jpegIMG_8005.jpeg.fcae538532ac071b184b161b4309fdf1.jpeg
 

 

Velholdt

 

IMG_8020.jpeg.774813d2279195b04030e88964b12041.jpeg

IMG_8012.jpeg

IMG_8018.jpeg

IMG_8022.jpeg

Link to post

Bikkja og vinflaske fikk vi bilde av, men vi har ingen bevis på at kona er med her. Hvordan kan vi være sikre på at hun i det hele tatt eksisterer?

 

(Godt å ha deg tilbake, MajorAndy ! Du var jo en av få som også var aktiv på dette forumet om vinteren :thumbsup:. Lykke til med den nye båten. Den ser lekker ut!) 

Link to post

Gratulerer med et smykke av en båt, det tok lengre tid enn det jeg trodde før du var på vannet igjen.

Du har alltid hatt evnen til ligge på været og vente til den rette båten dukker opp.

Det ser ut som selger  har hatt mer brukt for verktøyet hjemme enn i båten det er jo oppløftende.

Gratulerer en gang til.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Så var der turen hjem!

 

Jeg sov mere end elendigt. For det første sover jeg traditionelt dårligt første nat i ny båd, men denne gang virkelig dårligt. 
 

Lomma havn ligger i udløbet af en å, og med vind fra vest står bølgerne lige ind i åen, hvor de møder modstrømmen og giver små, krappe søer. Hertil skreg og hylede det når fortøjningerne gned mod klamperne. Så jeg fik måske 4-5 timers søvn inden vi stod op og fik morgenmad. 
 

Klokken halv ni var det tid til at tage afsted. Båden manøvrerer meget fint med to motorer og bovpropellen er næsten unødvendig. 
 

IMG_8027.jpeg.26b4a02c895b3813b2ddfc43179d378a.jpeg

Ud af havnen mødte jeg rodet sø på 1 meter. Lagde båden på 15 knob og den trak vandet fint væk fra skroget. Måtte bruge vinduesvisker 3-4 gange. 

 

IMG_8028.jpeg.d770514eb983bd850227418e5223ec6c.jpeg

Danmark kunne man ikke se. 
 

IMG_8032.jpeg.944fff16f7a4c5a2ff0481fcaa22870b.jpegIMG_8031.jpeg.c0679fce93c3327f7e71daeeac32ee9d.jpeg

Efter en time dukkede moderlandet op og dertil Oslobåden. 

 

IMG_8033.jpeg.d002876f6987f9428443fdff7e2c41df.jpeg

Gashåndtagene er ikke synkrone. Det kræver justering at få samme RPM på begge motorer. 

 

IMG_8034.jpeg.d20b62b6d9143cef1c9ba67f30be7417.jpeg

Brændstofforbrug er cirka 2.2 liter pr nm. Helt ok synes jeg. 

Tæt på DK gik jeg op på 18 knob. Gik fint her også. WOT var på 25 knob med fulde tanke. 

 

IMG_8035.jpeg.e83eb57718174f6d460c42e579b401ee.jpegIMG_8036.jpeg.7b0d8f9c8ac356294d68fcfc533472a6.jpeg

 

 

Og så var vi fremme, og den faktisk eksisterende kone tog imod. 
 

IMG_8037.jpeg.7d3269a39066dbcb1c8123670ceb72b4.jpegIMG_8038.jpeg.b0e1a2f26da7de2bcaa0596a48610abb.jpeg

 

 

Tak til alle der fulgte og kommenterede?

 

 

 

 

 

 

 

Link to post

Gratulerer med staselig båt!

Ser ut som det opprinnelig var TAMD40B i den, men ut fra permen i dokumentasjonen og ut fra det lille jeg ser av dashbord, så ser det ut til at du nå har Hyundai SeaSea i stedet? Hvilken modell (hk) har du der? Er alt nytt av motor, gir og aksling med mer?

 

Storebro går meget pent i sjøen, og helt fantastisk å se i rufsete sjø når den kommer i 15-18 knop.

2,2 liter per nautisk mil er mindre enn jeg trodde den ville bruke, men det er kanskje fordi jeg alltid har hørt om Storebro med gamle Volvo Penta motorer...? :giggle:

 

SeaSea har vel også alle servicepunkter oppå motoren? (Slik skulle alle båtmotorer vært laget)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Tak for det. Yes, begge motorer, gear/backslag, aksler og propeller er nye (2021 og 70 timer) Og det er to Hyundai Seasall 170. 
 

Og ja, de er smartere i forhold til service end VP. Blandt andet har den indbygger elektrisk olietømning ??

 

De nye motorer var hovedgrunden til at jeg købte.

 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...