MajorAndy Startet 10.August.2023 Del på Facebook Startet 10.August.2023 Puha, det er altid stressende med ny båd. Både på den gode og dårlige måde. Processen er aldrig smidig. Der er hele tiden noget, der ikke passer sammen. Da vi skulle overføre pengene, så døde den sikkerhedsdåse, som vi skal bruge til at komme ind i vores svenske netbank. Jeg måtte tage til Sverige og hente en ny. Så ville forsikringen pludselig se slutseddel to timer før vi skulle underskrive. Og så passer vejret dårligt med vind og regn. Men nu i skrivende stund er vi ved færgen og på vej til Lomma, hvor det næste kapitel i vores bådeventyr venter. Og forhåbentlig er det slut med den negative stress! Sitér dette innlegget Link to post
pappa_wolf Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Glæder mig til fortsættelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Det skal slett ikke være smidig. Slik er det stort sett bestandig. Nå må du snart endre informasjonen din, fra 'Bådløs' til noe mer optimistisk. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 10.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2023 Så var underskrifter og overlevering overstået. Der er en lang og veldokumenteret historie på båden. Alle manualer tilbage fra 85 er her sammen med kvitteringer på alt der har været lavet siden. Træværket i cockpit bærer naturligvis spor af brug, men nede er det i perfekt stand. Det bedste er at Fruen har 100% godkendt købet. 😀 Nu er hun drager i Köpcenter for at handle det vigtigste. Så overnatter vi her i båden og sejler den hjem i morgen. Lidt fotos: Dokumentation: retro: Velholdt Sitér dette innlegget Link to post
BMF Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Helsingør -> Lysekill for 8 år siden i din tidligere båd :-) & tillykke med din nye båt ;-) Sitér dette innlegget Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig Link to post
MajorAndy Svart 10.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2023 26 minutes ago, BMF said: Helsingør -> Lysekill for 8 år siden i din tidligere båd :-) Sket meget siden :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Det er bare å nyte det nye smykket Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Gratulerer.. morsomt at du er på vannet i egen skute igjen. Liker også det du skriver at konen har godkjent kjøp og båt. Da kan det fort bli kos.. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
MajorAndy Svart 10.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.August.2023 Aftenstemning Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Bikkja og vinflaske fikk vi bilde av, men vi har ingen bevis på at kona er med her. Hvordan kan vi være sikre på at hun i det hele tatt eksisterer? (Godt å ha deg tilbake, MajorAndy ! Du var jo en av få som også var aktiv på dette forumet om vinteren . Lykke til med den nye båten. Den ser lekker ut!) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 11.August.2023 Del på Facebook Svart 11.August.2023 Gratulerer med et smykke av en båt, det tok lengre tid enn det jeg trodde før du var på vannet igjen. Du har alltid hatt evnen til ligge på været og vente til den rette båten dukker opp. Det ser ut som selger har hatt mer brukt for verktøyet hjemme enn i båten det er jo oppløftende. Gratulerer en gang til. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MajorAndy Svart 11.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2023 Så var der turen hjem! Jeg sov mere end elendigt. For det første sover jeg traditionelt dårligt første nat i ny båd, men denne gang virkelig dårligt. Lomma havn ligger i udløbet af en å, og med vind fra vest står bølgerne lige ind i åen, hvor de møder modstrømmen og giver små, krappe søer. Hertil skreg og hylede det når fortøjningerne gned mod klamperne. Så jeg fik måske 4-5 timers søvn inden vi stod op og fik morgenmad. Klokken halv ni var det tid til at tage afsted. Båden manøvrerer meget fint med to motorer og bovpropellen er næsten unødvendig. Ud af havnen mødte jeg rodet sø på 1 meter. Lagde båden på 15 knob og den trak vandet fint væk fra skroget. Måtte bruge vinduesvisker 3-4 gange. Danmark kunne man ikke se. Efter en time dukkede moderlandet op og dertil Oslobåden. Gashåndtagene er ikke synkrone. Det kræver justering at få samme RPM på begge motorer. Brændstofforbrug er cirka 2.2 liter pr nm. Helt ok synes jeg. Tæt på DK gik jeg op på 18 knob. Gik fint her også. WOT var på 25 knob med fulde tanke. Og så var vi fremme, og den faktisk eksisterende kone tog imod. Tak til alle der fulgte og kommenterede😀 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 11.August.2023 Del på Facebook Svart 11.August.2023 Gratulerer med staselig båt! Ser ut som det opprinnelig var TAMD40B i den, men ut fra permen i dokumentasjonen og ut fra det lille jeg ser av dashbord, så ser det ut til at du nå har Hyundai SeaSea i stedet? Hvilken modell (hk) har du der? Er alt nytt av motor, gir og aksling med mer? Storebro går meget pent i sjøen, og helt fantastisk å se i rufsete sjø når den kommer i 15-18 knop. 2,2 liter per nautisk mil er mindre enn jeg trodde den ville bruke, men det er kanskje fordi jeg alltid har hørt om Storebro med gamle Volvo Penta motorer...? SeaSea har vel også alle servicepunkter oppå motoren? (Slik skulle alle båtmotorer vært laget) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
MajorAndy Svart 11.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2023 Tak for det. Yes, begge motorer, gear/backslag, aksler og propeller er nye (2021 og 70 timer) Og det er to Hyundai Seasall 170. Og ja, de er smartere i forhold til service end VP. Blandt andet har den indbygger elektrisk olietømning 👍😀 De nye motorer var hovedgrunden til at jeg købte. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 11.August.2023 Del på Facebook Svart 11.August.2023 Godt å få båten hjem til Helsingør. Vi hadde en stille og rolig natt der sist natt, så om dere velger og ligge der vil du ihvertfall få en god natts søvn 😊 Lykke Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 11.August.2023 Del på Facebook Svart 11.August.2023 Grattis till nybåt MA. Det var väl på tiden! Lycka till så ses vi på Sundet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.