Jump to content

VP MD22, lukter eksos etter at den er stoppet


Lina

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en 36 fots båt med en Volvo Penta MD22 motor.  (Perkins blokk)  I sommer oppdaget jeg et problem med eksoslekkasje.  Så lenge motoren går er alt som det skal være, men straks jeg stopper motoren kommer eksoslukten.  Ikke noe å se i motorrommet verken av sot eller andre ting.  Problemet ligger ikke i utette ventiler eller pakninger.   Jeg har forsøkt å feil søke etter beste evne og kommet til at lekkasjen muligens kommer fra luftinntaket til motoren. Tilbakeslag fra eksos potten ?

Er det noen som som har vært borte i noe tilsvarende eller har tips til dette ??

 

Vennlig hilsen

sy/Lina

Link to post
Share on other sites

Lina skrev 23 minutter siden:

...Jeg har forsøkt å feil søke etter beste evne og kommet til at lekkasjen muligens kommer fra luftinntaket til motoren. Tilbakeslag fra eksos potten ?

Er det noen som som har vært borte i noe tilsvarende eller har tips til dette ??

 

At du skal få eksos tilbake gjennom motoren tviler jeg på. Ventilene er jo ikke åpne samtidig. Men hvis du har eksoslekkasje nær luftinntaket, så blir den "resirkulert" så lenge motoren går. Jeg har hatt to tilfeller med tæringshull i eksospotter (type gummislange med stål endelokk).

Link to post
Share on other sites

Det kan være lekkasje fra eksosbendet. Når motoren går blir det et lite undertrykk ved luftinntaket til motoren. Blendet er vel i nærheten, og en liten utetthet fra eksosen vil suges inn i motoren igjen. Sjekk slangeklemmer og ikke minst eksosbendet før problemet blir større. 

Link to post
Share on other sites

Og så bør du opplyse alder på eksosslanger, når eksosbendet ble sist byttet, osv.

 

På Hulda lukter det også eksos etter stans. Lukten kommer fra smålekkasjer her og der, samt eldgamle eksosslanger. Kjører avtrekksvifte noen minutter etter stans når motoren har gått lenge. Hvilket ikke er så ofte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...