Lina Startet 10.August.2023 Del på Facebook Startet 10.August.2023 Hei. Jeg har en 36 fots båt med en Volvo Penta MD22 motor. (Perkins blokk) I sommer oppdaget jeg et problem med eksoslekkasje. Så lenge motoren går er alt som det skal være, men straks jeg stopper motoren kommer eksoslukten. Ikke noe å se i motorrommet verken av sot eller andre ting. Problemet ligger ikke i utette ventiler eller pakninger. Jeg har forsøkt å feil søke etter beste evne og kommet til at lekkasjen muligens kommer fra luftinntaket til motoren. Tilbakeslag fra eksos potten ? Er det noen som som har vært borte i noe tilsvarende eller har tips til dette ?? Vennlig hilsen sy/Lina Sitér dette innlegget Lina's hjemmeside. Link to post
J-Å Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Lina skrev 23 minutter siden: ...Jeg har forsøkt å feil søke etter beste evne og kommet til at lekkasjen muligens kommer fra luftinntaket til motoren. Tilbakeslag fra eksos potten ? Er det noen som som har vært borte i noe tilsvarende eller har tips til dette ?? At du skal få eksos tilbake gjennom motoren tviler jeg på. Ventilene er jo ikke åpne samtidig. Men hvis du har eksoslekkasje nær luftinntaket, så blir den "resirkulert" så lenge motoren går. Jeg har hatt to tilfeller med tæringshull i eksospotter (type gummislange med stål endelokk). Sitér dette innlegget Link to post
Pedaltom Svart 10.August.2023 Del på Facebook Svart 10.August.2023 Det kan være lekkasje fra eksosbendet. Når motoren går blir det et lite undertrykk ved luftinntaket til motoren. Blendet er vel i nærheten, og en liten utetthet fra eksosen vil suges inn i motoren igjen. Sjekk slangeklemmer og ikke minst eksosbendet før problemet blir større. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.August.2023 Del på Facebook Svart 11.August.2023 Jeg hadde samme problem i en tidligere båt. Mye eksos etter stans, men ingenting merkbart under gange. Hos meg var det en lekkasje mellom eksospotten og blandebendet. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart 11.August.2023 Del på Facebook Svart 11.August.2023 Og så bør du opplyse alder på eksosslanger, når eksosbendet ble sist byttet, osv. På Hulda lukter det også eksos etter stans. Lukten kommer fra smålekkasjer her og der, samt eldgamle eksosslanger. Kjører avtrekksvifte noen minutter etter stans når motoren har gått lenge. Hvilket ikke er så ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Lina Svart 11.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.August.2023 Du store alpakka, her har jeg å jobbe med! Takk til alle for gode tips. Det som går igjen er at feilen sannsynligvis ligger mellom eksospotten og -bendet. Dette skal jeg få sjekket ut og gjort noe med straks sesongen er over. Alt skal skiftes. Igjen, tusen takk for gode tips! Sitér dette innlegget Lina's hjemmeside. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.