Jump to content

Bør forbruksbanken byttes til neste sesong?

Goddis77

Recommended Posts

• 4 uker senere...

Vi var ute på tur i helgen fra fredag etter jobb til og med kl 12 søndagen. Lå i uthavn og brukte kjøleskap, litt lading av telefoner, TV titting, og radio en del. Selvfølgelig også litt lys i båten, samt vannpumpe.

Gikk egentlig ganske greit. Kjørte motoren litt (10-15 min) på lørdags morgen og en gang til på ettermiddagen, og da hadde vi nok for hele oppholdet.

Tenker da egentlig at et solcellepanel hadde gitt oss det ekstra som vi måtte starte motoren for, pluss at hvis vi øker batteri størrelsene neste gang vi bytter de til hakket større enn 2x100Ah, så er vi i boks  :smiley:

• 11 måneder senere...

Vært på tur nå i helgen med en overnatting. Våknet i morges til 10,89v på forbruksbatteriene. Startet motoren og den lade på dynamo i 15 min. Har nå etter litt forbruk 12,18v.

Skal bemerke at jeg nå har 2 forbruk + et nyere baugpropell batteri som brukes som forbruk i tillegg. Hadde det i natt også.

Nå brukes batteriene til kjøleskap og radio, ikke annet.

Så ser ut til at det blir innkjøp av batterier nå hvis vi skal kunne bruke båten noe mer denne sesongen.

Status akkurat nå:

IMG_4942.png.dacf6b27882ddca5e6afae0a58dd2d80.png

Og et stemningsbilde på tur 😊

image.jpg.95d100d7e862625a586f8ce4bddd25de.jpg

Få deg et lithiumbatteri kanskje? 

Goddis77 skrev for 2 timer siden:

Startet motoren og den lade på dynamo i 15 min. Har nå etter litt forbruk 12,18v.

Kjøre motor for å lade i uthavn er en uting. Greit nok så lenge det ikke ligger andre båter der da. Men motorkjøring for å lade er meget ineffektivt. Du bør legge opp større kapasitet enn det du har. 

Goddis77 skrev for 6 timer siden:

så er jo ikke helt krise det tenker jeg hvis det hadde vært vanlige batterier?

Nei ikke helt krise å gjøre dette svært få ganger så sant man lader opp igjen umiddelbart men er det normen er det en sikker måte å ødelegge batteriene på.
Så tapper du batteribanken under 12,3V så trenger du større bank eller solceller....eller rett å slett bruke mindre strøm.

Goddis77 skrev On 1.9.2024 at 10.32:

Får gå i tenkeboksen på om det blir AGM eller bly denne gangen 😊

AGM er også bly. Bly til forbruk i dag er som glødepærer i lampene. Som Komodo foreslår, kjøp lithium. Den ekstra kostnaden har du glemt om tre måneder. Alle fordelene har du - jeg vet ikke hvor gammel du er, så jeg kan ikke si resten av livet - men i veldig mange år. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Kostnadsmessig så er nok beste veien til nok kapasitet på forbruksbanken for ei helg i uthavn å stupe i det og bygge seg et Lithiumbatteri selv. Det er på ingen måte trolldom og godt dokumentert i flere tråder her inne, bla Komodo sin. Et batteri på 4 celler med 280 eller 305 Ah vil gi veldig mye mer kapasitet enn du har i dag og bør kunne puttes sammen for 6-7000 avh av hvor stor BMS du velger/hvilke celler du kjøper. Den prisen konkurrerer godt med tilsvarende kapasitet i bly. Jeg ville supplert med et fast solcellepanel eller to da disse er rimelige og ‘strekker’ kapasiteten av banken veldig. Begrensningen er hvor de kan plasseres på båten på en hensiktsmessig måte.  Ville beholdt blybanken til Thruster/Start. 

Fantino skrev 11 minutter siden:

Et batteri på 4 celler med 280 eller 305 Ah vil gi veldig mye mer kapasitet enn du har i dag og bør kunne puttes sammen for 6-7000 avh av hvor stor BMS du velger/hvilke celler du kjøper.

Jeg gjorde dette i '20, og har for så vidt kompetansen - med litt repetisjonslesing. Kan bekrefte at det er overkommelig.

Har et godt funksjonerende anlegg for forbruk med 280 Ah og 370 W panel, som er rikelig 8-9 måneder i året uten annen lading. Vurderer å utvide for vinterbruk og enda mer luksusstrøm. Har klart å rote bort data på leverandøren, og får angst av alle tilbudene på Ali. Ligger sikkert info her et sted, men lithiumtrådene er veldig lange.

Har du direktelink til pålitelige leverandører? 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Steihy skrev 1 minutt siden:

Har du direktelink til pålitelige leverandører? 

Tenker du på celler eller BMS? 

Hvis du titter på diy tråden til @Dreuf så finner du link til et firma i Stavanger (tror jeg det var) som selger disse cellene til en god pris. De har også BMSer. Ellers så er det jo lett å handle BMS fra Ali, ikke så greit med cellene. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...