Jump to content

Mercury 115 EFI, Startproblemer. Noen som har hatt samme symptom?

-morten-

Recommended Posts

Hei jeg har hatt grums på tanken og fått renset tank og fuelsystem i motor. Instalert nye injectorer.  I går fungerte alt perfekt. motor startet med en gang ved sjøsetting, gikk fint uten noe vibrasjon og fikk opp toppfart. så i dag var vi på sjøen hele dagen og alt fungerte veldig bra. Vi tok en matbit ved en brygge og da vi skulle starte så fikk vi ikke start. Prøvde 10-15 ganger og var som om den ikke tente i det heletatt. prøvde å ha litt gass på, uten noen forskjell. Blæra var knaldhard, ny vannutskiller og nytt filter i motor. Plutselig starta den igjen og fungerte som normalt, kjørte hjem på brygga og stoppa motor. Samme greia. tente ikke når jeg prøvde å starte!

Noen som har noen tips her? noen som har opplevd det samme?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

sjekket vannutskiller og motorfilter etter turen?  alltids mulighet for at det dukker opp litt mer dritt når man tror man har blitt kvitt alt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

13 hours ago, ivar said:

sjekket vannutskiller og motorfilter etter turen?  alltids mulighet for at det dukker opp litt mer dritt når man tror man har blitt kvitt alt

Er kansje åpenbart å sjekke det, men det er ikke noen alarm.  motor går som normalt både på tomgang og på fult driv, når den startet! var det som var så rart

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

4 minutes ago, Komodo said:

Vet ikke hva manualen sier om motoren din, men da jeg monterte min EFI 100 fikk jeg beskjed om at det ikke skal være blære på slangen. 

vært blære siden ny! Yamaha blokk på denne

Kan jo starte med å sjekke om det er fuktige tennplugger etter at du har forsøkt å starte den. Er det det, kan du kanskje anta at det er bensin som kommer inn i sylinderene. Så kan du sjekke om du får gnist på pluggen ved å ta en ut å sjekke. Er det det kan du anta at den kan tenne en gang i blandt i hvertfall. 

Kan det tenkes at du har løsnet på noen ledninger ell. når du skiftet injektorer ol.?

Jeg hadde selv en Mercury 100hk efi for mange år siden, og der var det også pumpeblære på bensinslangen. Kan jo være at den ikke skal være der, men bensinpumpa bør kunne suge gjennom den uansett. Det er bare enkle kuleventiler i hver ende som da vil åpne seg under undertrykket pumpa genererer

-morten- skrev 1 time siden:

vært blære siden ny! Yamaha blokk på denne

Samme på min Yamaha F115, kjøpt som "ferdigpakke" så går jeg ut fra at det er montert iht produsents anvisninger

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

4 hours ago, Komodo said:

Ok. Men skal den egentlig være der?

Ja, montert av Askeladden når den var ny! Problemet har ikke noe med den å gjøre! Den er knaldhard!

Jeg har prøvd motor igjen i dag! Starta på første knepp, gikk helt fint på tomgang, kjørte en lang tur , motor går vibrasjonsfritt og fint på tomgang og full spiker helt jevnt! Kom til brygga og skrudde av motor. Prøvde å starte igjen og da tennte den ikke!! Vitker veldig rart! 

nå er jeg rimelig frustrert! Har lagt den ut på finn, men kan ikke selge den sånn! Jeg tror ikke det er drivstoffrelatert! Må være noe elektrisk eller en komponent som ikke funker når motor blir driftsvarm!

Om jeg forstår deg rett, så er det først etter at du renset tank og fuelsystem at problemet med start av motor dukker opp?

Det er jo da nærliggende å tenke at den nye situasjonen du har er relatert til tidligere reparasjon, men nødvendigvis ikke.

Om det er relatert til dårlig kontakt i elektrisk anlegg, så må du nesten teste de ulike punktene som bidrar til å få bensin og tenning med feks et multimeter.

Kanskje starte med å gå over de kontaktene som ble plukket ut nå injektorene ble byttet. Ble fuelsystemet ( bensin pumper, reservoar) gjort noe med, er det kontakter der som ble koblet ut? I såfall sjekk disse kontaktene også.

Kan det være det de kaller "Fuel vapor lock"? I såfall vil du ikke ha bensin inn i sylinderene, og pluggen er tørr.

Dette er i hverfall noen tanker jeg har for hvordan jeg ville gått frem for å feilsøke..

Gammel motor dette da? Tidlig 2000-tall?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

56 minutes ago, N-D-780 said:

Om jeg forstår deg rett, så er det først etter at du renset tank og fuelsystem at problemet med start av motor dukker opp?

Det er jo da nærliggende å tenke at den nye situasjonen du har er relatert til tidligere reparasjon, men nødvendigvis ikke.

Om det er relatert til dårlig kontakt i elektrisk anlegg, så må du nesten teste de ulike punktene som bidrar til å få bensin og tenning med feks et multimeter.

Kanskje starte med å gå over de kontaktene som ble plukket ut nå injektorene ble byttet. Ble fuelsystemet ( bensin pumper, reservoar) gjort noe med, er det kontakter der som ble koblet ut? I såfall sjekk disse kontaktene også.

Kan det være det de kaller "Fuel vapor lock"? I såfall vil du ikke ha bensin inn i sylinderene, og pluggen er tørr.

Dette er i hverfall noen tanker jeg har for hvordan jeg ville gått frem for å feilsøke..

Var firma som gjorde dette! Sugde  ut av pumpa med vakuum! Og skifta injectorer. Aldri vært noen problemer med å starte den tidligere nei!

Status! Problemet var lett å fikse. Jeg har også lest om dette på nettet, men kobla ikke helt!  I går når jeg skulle starte var den litt vrien selv når den var kald. Kjendte på blæra og den var ikke hard! pumpa den og da fyrte den med en gang. Kjørte innover til verksted og mekanikeren kom på kaia. Jeg skulle demonstrere problemet, men da starta den selvfølgelig med en gang! :giggle:  vi starta og stoppa en del ganger. Så nevnte jeg slangen og blæra.. han kjendte og lytta mens motor gikk. tok av slangen og kikka inni, Tydelig klogging her og det innerste laget var porøst/morkent. Kjent problem på Mercury slanger. Han hadde vært bortti dette før. Når motor går sikkelig så suger den. Når man så stopper motor blir suget bortte og innerlineren i slangen kolapser eller struper! da får ikke motor nok bensin når den skal startes!! Ble billig reperasjon!  Nå er det ny slange! Det stod tydelig på innpakningen NO ETHANOL!!  Det er lett å overse de enkleste tingene! Det er allerede kommet inn en haug av plenklippere motorsager og div. småmotorer på verksteder rumdt om med slanger og pakninger som har gått i stykker samt havari! Rekner med dette blir å finne på div båtmotorer også der folk fortsatt fyller 95/E10  Der jeg fyller er det nå 98/E0. Har jo tidligere fyldt 95, så det plus alderen på slangen har jo gjort sitt til at den var moden for skifte! 

-morten- skrev for 1 time siden:

Der jeg fyller er det nå 98/E0. 

Artig! Da har du funnet et produkt som ikke finnes iht EU direktivene! E5 er laveste klasse.

Godt du fant ut av problemene. Lykke til med salget!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
-morten- skrev 9 minutter siden:

De sa på fylleanlegget at det ikke inneholdt metanol!

98 inneholder så langt ikke etanol. Men den skal likevel merkes E5, som dekker området 0-5% etanoltilsetning. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Var ute for morken-Mercury-pumpe-problemet i fjor, skulle en tur ut med båten til foreldrene mine (Mercury 60 på en Askeladden Freestyle). Kom 100m fra brygga før den daua, fikk ikke fyr på den igjen. Skjønte med en gang at den ikke fikk drivstoff, så jeg åpnet opp luka og klemte på blæra. Som umiddelbart sprakk...

Måtte bare vente til vi drev i land, var visst ikke padleåre ombord.

Styres vel av etellerannet EU direktiv..    iflg dem så fins ikke E0, mens E5 kan inneholde 0-5% etanol 

Og pr nå så er etter det jeg forstår, norsk 98okt etanolfri  - pr idag.    Hvem vet hva som kommer...  

Og så får vi vel være glade for at det ikke er lovpålagt å blande inn metanol- den er etter det jeg forstår enda mer aggresiv mot div gummiblandinger enn etanol. 

Mener det ble gjort forsøk med "M15" på 80 tallet en gang..? 

artikkel, riktignok fra broderlandet: 
https://www.transportarbetaren.se/gillberg-vill-fylla-tanken-med-trasprit/

20 minutes ago, index said:

98 inneholder så langt ikke etanol. Men den skal likevel merkes E5, som dekker området 0-5% etanoltilsetning. 

skrev feil!  :giggle:  har jobbet for mye mot Tjeldbergodden anlegget så har Metanol ordet på tunga

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...