-morten- Startet 12.August.2023 Link til dette innlegget Startet 12.August.2023 Hei jeg har hatt grums på tanken og fått renset tank og fuelsystem i motor. Instalert nye injectorer. I går fungerte alt perfekt. motor startet med en gang ved sjøsetting, gikk fint uten noe vibrasjon og fikk opp toppfart. så i dag var vi på sjøen hele dagen og alt fungerte veldig bra. Vi tok en matbit ved en brygge og da vi skulle starte så fikk vi ikke start. Prøvde 10-15 ganger og var som om den ikke tente i det heletatt. prøvde å ha litt gass på, uten noen forskjell. Blæra var knaldhard, ny vannutskiller og nytt filter i motor. Plutselig starta den igjen og fungerte som normalt, kjørte hjem på brygga og stoppa motor. Samme greia. tente ikke når jeg prøvde å starte! Noen som har noen tips her? noen som har opplevd det samme? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ivar Svart 12.August.2023 Link til dette innlegget Svart 12.August.2023 sjekket vannutskiller og motorfilter etter turen? alltids mulighet for at det dukker opp litt mer dritt når man tror man har blitt kvitt alt Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 13.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 13 hours ago, ivar said: sjekket vannutskiller og motorfilter etter turen? alltids mulighet for at det dukker opp litt mer dritt når man tror man har blitt kvitt alt Er kansje åpenbart å sjekke det, men det er ikke noen alarm. motor går som normalt både på tomgang og på fult driv, når den startet! var det som var så rart Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Komodo Svart 13.August.2023 Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 -morten- skrev for 16 timer siden: Blæra var knaldhard, Vet ikke hva manualen sier om motoren din, men da jeg monterte min EFI 100 fikk jeg beskjed om at det ikke skal være blære på slangen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
-morten- Svart 13.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 4 minutes ago, Komodo said: Vet ikke hva manualen sier om motoren din, men da jeg monterte min EFI 100 fikk jeg beskjed om at det ikke skal være blære på slangen. vært blære siden ny! Yamaha blokk på denne Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Komodo Svart 13.August.2023 Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 -morten- skrev 21 minutter siden: vært blære siden ny! Yamaha blokk på denne Ok. Men skal den egentlig være der? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
N-D-780 Svart 13.August.2023 Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 Kan jo starte med å sjekke om det er fuktige tennplugger etter at du har forsøkt å starte den. Er det det, kan du kanskje anta at det er bensin som kommer inn i sylinderene. Så kan du sjekke om du får gnist på pluggen ved å ta en ut å sjekke. Er det det kan du anta at den kan tenne en gang i blandt i hvertfall. Kan det tenkes at du har løsnet på noen ledninger ell. når du skiftet injektorer ol.? Jeg hadde selv en Mercury 100hk efi for mange år siden, og der var det også pumpeblære på bensinslangen. Kan jo være at den ikke skal være der, men bensinpumpa bør kunne suge gjennom den uansett. Det er bare enkle kuleventiler i hver ende som da vil åpne seg under undertrykket pumpa genererer Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.August.2023 Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 -morten- skrev 1 time siden: vært blære siden ny! Yamaha blokk på denne Samme på min Yamaha F115, kjøpt som "ferdigpakke" så går jeg ut fra at det er montert iht produsents anvisninger Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 13.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 4 hours ago, Komodo said: Ok. Men skal den egentlig være der? Ja, montert av Askeladden når den var ny! Problemet har ikke noe med den å gjøre! Den er knaldhard! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 13.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 Jeg har prøvd motor igjen i dag! Starta på første knepp, gikk helt fint på tomgang, kjørte en lang tur , motor går vibrasjonsfritt og fint på tomgang og full spiker helt jevnt! Kom til brygga og skrudde av motor. Prøvde å starte igjen og da tennte den ikke!! Vitker veldig rart! nå er jeg rimelig frustrert! Har lagt den ut på finn, men kan ikke selge den sånn! Jeg tror ikke det er drivstoffrelatert! Må være noe elektrisk eller en komponent som ikke funker når motor blir driftsvarm! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
N-D-780 Svart 13.August.2023 Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 Om jeg forstår deg rett, så er det først etter at du renset tank og fuelsystem at problemet med start av motor dukker opp? Det er jo da nærliggende å tenke at den nye situasjonen du har er relatert til tidligere reparasjon, men nødvendigvis ikke. Om det er relatert til dårlig kontakt i elektrisk anlegg, så må du nesten teste de ulike punktene som bidrar til å få bensin og tenning med feks et multimeter. Kanskje starte med å gå over de kontaktene som ble plukket ut nå injektorene ble byttet. Ble fuelsystemet ( bensin pumper, reservoar) gjort noe med, er det kontakter der som ble koblet ut? I såfall sjekk disse kontaktene også. Kan det være det de kaller "Fuel vapor lock"? I såfall vil du ikke ha bensin inn i sylinderene, og pluggen er tørr. Dette er i hverfall noen tanker jeg har for hvordan jeg ville gått frem for å feilsøke.. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 13.August.2023 Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 Gammel motor dette da? Tidlig 2000-tall? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
-morten- Svart 13.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 2002, Yamaha blokk. Merkelig st den starter når den er kald og går helt normalt ellers før den blir stoppa Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 13.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2023 56 minutes ago, N-D-780 said: Om jeg forstår deg rett, så er det først etter at du renset tank og fuelsystem at problemet med start av motor dukker opp? Det er jo da nærliggende å tenke at den nye situasjonen du har er relatert til tidligere reparasjon, men nødvendigvis ikke. Om det er relatert til dårlig kontakt i elektrisk anlegg, så må du nesten teste de ulike punktene som bidrar til å få bensin og tenning med feks et multimeter. Kanskje starte med å gå over de kontaktene som ble plukket ut nå injektorene ble byttet. Ble fuelsystemet ( bensin pumper, reservoar) gjort noe med, er det kontakter der som ble koblet ut? I såfall sjekk disse kontaktene også. Kan det være det de kaller "Fuel vapor lock"? I såfall vil du ikke ha bensin inn i sylinderene, og pluggen er tørr. Dette er i hverfall noen tanker jeg har for hvordan jeg ville gått frem for å feilsøke.. Var firma som gjorde dette! Sugde ut av pumpa med vakuum! Og skifta injectorer. Aldri vært noen problemer med å starte den tidligere nei! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
-morten- Svart 18.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2023 Status! Problemet var lett å fikse. Jeg har også lest om dette på nettet, men kobla ikke helt! I går når jeg skulle starte var den litt vrien selv når den var kald. Kjendte på blæra og den var ikke hard! pumpa den og da fyrte den med en gang. Kjørte innover til verksted og mekanikeren kom på kaia. Jeg skulle demonstrere problemet, men da starta den selvfølgelig med en gang! vi starta og stoppa en del ganger. Så nevnte jeg slangen og blæra.. han kjendte og lytta mens motor gikk. tok av slangen og kikka inni, Tydelig klogging her og det innerste laget var porøst/morkent. Kjent problem på Mercury slanger. Han hadde vært bortti dette før. Når motor går sikkelig så suger den. Når man så stopper motor blir suget bortte og innerlineren i slangen kolapser eller struper! da får ikke motor nok bensin når den skal startes!! Ble billig reperasjon! Nå er det ny slange! Det stod tydelig på innpakningen NO ETHANOL!! Det er lett å overse de enkleste tingene! Det er allerede kommet inn en haug av plenklippere motorsager og div. småmotorer på verksteder rumdt om med slanger og pakninger som har gått i stykker samt havari! Rekner med dette blir å finne på div båtmotorer også der folk fortsatt fyller 95/E10 Der jeg fyller er det nå 98/E0. Har jo tidligere fyldt 95, så det plus alderen på slangen har jo gjort sitt til at den var moden for skifte! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 18.August.2023 Link til dette innlegget Svart 18.August.2023 -morten- skrev for 1 time siden: Der jeg fyller er det nå 98/E0. Artig! Da har du funnet et produkt som ikke finnes iht EU direktivene! E5 er laveste klasse. Godt du fant ut av problemene. Lykke til med salget! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 18.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2023 On 8/16/2023 at 10:39 PM, ivar said: De sa på fylleanlegget at det ikke inneholdt etanol! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
subwoofer Svart 18.August.2023 Link til dette innlegget Svart 18.August.2023 Det skal den da heller ikke gjøre, E-en står for etanol. Aldri hørt om at metanol har blitt brukt som tilsetning i bensin. Du kan riktignok kjøre en motor på (ren) metanol, men krever noen tilpasninger. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.August.2023 Link til dette innlegget Svart 18.August.2023 -morten- skrev 9 minutter siden: De sa på fylleanlegget at det ikke inneholdt metanol! 98 inneholder så langt ikke etanol. Men den skal likevel merkes E5, som dekker området 0-5% etanoltilsetning. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart 18.August.2023 Link til dette innlegget Svart 18.August.2023 Var ute for morken-Mercury-pumpe-problemet i fjor, skulle en tur ut med båten til foreldrene mine (Mercury 60 på en Askeladden Freestyle). Kom 100m fra brygga før den daua, fikk ikke fyr på den igjen. Skjønte med en gang at den ikke fikk drivstoff, så jeg åpnet opp luka og klemte på blæra. Som umiddelbart sprakk... Måtte bare vente til vi drev i land, var visst ikke padleåre ombord. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.August.2023 Link til dette innlegget Svart 18.August.2023 Styres vel av etellerannet EU direktiv.. iflg dem så fins ikke E0, mens E5 kan inneholde 0-5% etanol Og pr nå så er etter det jeg forstår, norsk 98okt etanolfri - pr idag. Hvem vet hva som kommer... Og så får vi vel være glade for at det ikke er lovpålagt å blande inn metanol- den er etter det jeg forstår enda mer aggresiv mot div gummiblandinger enn etanol. Mener det ble gjort forsøk med "M15" på 80 tallet en gang..? artikkel, riktignok fra broderlandet: https://www.transportarbetaren.se/gillberg-vill-fylla-tanken-med-trasprit/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
-morten- Svart 18.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.August.2023 20 minutes ago, index said: 98 inneholder så langt ikke etanol. Men den skal likevel merkes E5, som dekker området 0-5% etanoltilsetning. skrev feil! har jobbet for mye mot Tjeldbergodden anlegget så har Metanol ordet på tunga Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
index Svart 18.August.2023 Link til dette innlegget Svart 18.August.2023 -morten- skrev 4 minutter siden: har jobbet for mye mot Tjeldbergodden anlegget så har Metanol ordet på tunga Metanol er ikke det beste å ha på tunga Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart 18.August.2023 Link til dette innlegget Svart 18.August.2023 ivar skrev 44 minutter siden: Mener det ble gjort forsøk med "M15" på 80 tallet en gang..? artikkel, riktignok fra broderlandet: https://www.transportarbetaren.se/gillberg-vill-fylla-tanken-med-trasprit/ I stand corrected! Men igjen, det er vel ingen som mistenker metanolinnblanding annet enn i smuglersprit per nå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.