Jump to content

Alternativer til Hasle summer fun

Johnsen 204

Recommended Posts

Vi hadde en River 350XR med Tohatsu 9,9(15). Den gikk i +20 knop med et par tenåringer oppi. Var godt fornøyd med den. 
9,9 Tohatsu var gammeldags totakter, og gikk fint. Den er enkel å endre til 15. bare kjøpe en ny del hos leverandør som gjorde at man fikk åpnet gass-spjeldet helt opp. 
Tohatsu 9,8 er firetakt, og ganske så slapp i forhold. De vi kjøpe sv hadde byttet fra 9,8 til 9,9 for å få litt fart på  båten. 

Spørs jo hva som er primærtformål med båten. Fiske, hoppe på bølger, begeve seg lydløst og se på undervannsliv gjennom sjøkikkert, eller noe annet gøy. Jeg har sett at flere liker GH sine båter er blitt benyttet mye av ungdommer tidligere. Dette er et klassisk gammelt skrog, og noe slikt som en GH11 har vel høyere toppfart enn en hasle summer fun. Skal en få god fart på noe slikt bør en vel ha en eldre totakter 9,9 som en fjerner plombering på. Moderne firetaksmotorer tror jeg ikke er like hissig som de eldre som lot seg enkelt bli endret til 15-18hk eller så.

Spørs vel hvor gammel ungene er, men en sommer fun med en ny 9,9 Yamaha så har de noe og vokse på. Begynner med 9,9 så gå opp enkelt til 15 og du kan toppe det med en ny forgasser så har du en 20 hester.

Dette er en båt som kan brukes til fiske/teiner og mye gøy, både for små og store.

I sommer har jeg kjørt hele sørlandskysten og det utrolig mange summer fun å se. Dette er en populær båt og det tror jeg det er grunn til. Noen River, men Hasle er nok 10 til 1 (etter hva jeg så i Kristiansand, Arendal, Mandal, Flekkefjord osv. Vi har en selv og barna er veldig fornøyd. Med 15 hk (10 hk mercury med justering av gassen) gjør den 20+knop og er veldig stødig og oppleves som trygg for ungene. Mercury motoren kan økes til 20 hk ved bytte av ECU. Vi er i kategorien veldig fornøyd med summer fun. Mitt inntrykk er at de også holder seg greit pris.

Gutten kjører en ny River 350(omtalt i tidligere tråd)

Ny Suzuki 9.9, som er justert opp til 18hk. Den går ca 22 knop.

Skal de opp til 20hk, så må det byttes ventiler å andre deler(husker ikke hva det var forhandler nevnte lengre), for at det skal være innen for garantien. Er ingen forgasser å bytte på disse, da det elektronisk hele greia. Den er forbausende billig i drift som jeg ser det(meg som må betale for bensinen)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...