Jump to content

Demontering av rekkestøtter pga lekkasje

sjøge69

Recommended Posts

Ohooi her er rekkestøtte uttalelse nr 1, fant noe skrall i boden, men å få ut rekkestøtta på denne måten er noe tidkrevende, noen andre metoder for å få ut rekkestøtta?

Skal dra alt ut og ha på butyl for å tette lekkasjen.

Her er måten jeg gjør det på, lagde en liten skrustikkehurra med muttet på undersidenIMG_20230814_145646.jpg.4636084c52fc549e05aee3624633a94f.jpg

Hamre fra undersiden er ca umulig

Hulda skrev 3 minutter siden:

Stålbåt? Trebåt? Type båt?

Hvis du tar en titt på bildet så ser du at det er en glassfiberbåt, og du ser antisklimønsteret i gelcoaten.

Ellers enig i at spørsmålet er ganske så mangelfullt. Litt flere bilder som viser hva som skjer her hadde nok hjulpet.

Hulda skrev 23 minutter siden:

Du må fylle opp hulrommet med 'et eller annet' så det ikke blir stående vann der. Litt frost, og teaken går ad dundas

Hadde noen små butylbusemenn (brukt butyl klumper) jeg fikk stappa nedi, pluss litt butylteip på toppen

Nå blir det så fint atte åååhIMG_20230814_165715.jpg.7a756a0656298c0cd0b03b3e0a31c84f.jpg

Hulda skrev 29 minutter siden:

Og Biltema

Hahah har hørt at biltema arvingen har en ak47 i kjelleren sin

sjøge69 skrev for 1 time siden:

Bavaria 46 av år 2000. Hadde litt ekstra butyl teip liggende, teipa et godt lag rundt de øverste gjengene og på kontaktflaten til støtta. Håper det holder, mulig teip/båndet er litt for stivt?

Butylteipen kan fungere men jeg hadde brukt patron.

sjøge69 skrev for 1 time siden:

Haha så han tar betalt i natura?:wink:

Ææææææhhhhhh, nei!!Gode råd er gratis!!:giggle:

Hulda skrev 1 time siden:

Han skylder meg en whisky. Og Biltema omtrent en tankbil.

Whiskey skal bli! Noe spesielt du liker?

sjøge69 skrev 1 time siden:

Kjøpte meg en tube butyl, er et flott produkt men føler det blir litt for magert lag om man drar til rekkestøtta skikkelig? Vill jo alltid få ett tynt lag med tube butyl mellom kontaktflatene, i følge tribologiens verden.

Gir svar etter en natt med lekkasjetest og venter spent på evt refs av solbris

Om du drar til skikkelig er det ikke magert. Det fyller opp de porene som trengs for at det skal bli tett.Men ingen refs! For har du hatt nok bånd rundt og nok moment på tildraget blir det tett. Dønn tett.

sjøge69 skrev 59 minutter siden:

Hadde noen små butylbusemenn (brukt butyl klumper) jeg fikk stappa nedi, pluss litt butylteip på toppen

Nå blir det så fint atte åååhIMG_20230814_165715.jpg.7a756a0656298c0cd0b03b3e0a31c84f.jpg

Hahah har hørt at biltema arvingen har en ak47 i kjelleren sin

Sørg for at butylen kommer litt på utsiden av kanten og skru beslaget til! Ta litt butyl i skruehullet til beslaget også.....:thumbsup:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Herlig! Elsker entusiasmen

Da beholder jeg teipjobben for vitenskapens skyld, bruker tube framover.

Har det noe for seg å skru av alle teak bordene langs rekka for å teipe hele undersiden langs med bordene+tube rundt skruer og sette på teak panelet på igjen? Eller blir dette bare masse arbeid og baluba uten hensikt? Sett det drypper fra div skruer som holder teaken på plass, ca halvparten av rekkestøttene og der sikaflexen har kapitulert ved ved bordene (nesten over hele rekka)

Pro skru av alt av bord:

- Enkelt å komme til rekkestøttene, dra dem ut og pusse/rengjøre

- tette alt av skruer og beslag i smell 

- kan ta 1 bord av gangen og fylle bord distansene med ny fresh sikaflex

Con:

Masse arbeid, tid og penger.

sjøge69 skrev 11 minutter siden:

Herlig! Elsker entusiasmen

Da beholder jeg teipjobben for vitenskapens skyld, bruker tube framover.

Har det noe for seg å skru av alle teak bordene langs rekka for å teipe hele undersiden langs med bordene+tube rundt skruer og sette på teak panelet på igjen? Eller blir dette bare masse arbeid og baluba uten hensikt? Sett det drypper fra div skruer som holder teaken på plass, ca halvparten av rekkestøttene og der sikaflexen har kapitulert ved ved bordene (nesten over hele rekka)

Pro skru av alt av bord:

- Enkelt å komme til rekkestøttene, dra dem ut og pusse/rengjøre

- tette alt av skruer og beslag i smell 

- kan ta 1 bord av gangen og fylle bord distansene med ny fresh sikaflex

Con:

Masse arbeid, tid og penger.

Kan du ta bilder av rekkene dine med de bordene du tenker å fjerne? For å svare noe fornuftig her føler jegat det kan være greit å se.....

Mvh

Solbris II

sjøge69 skrev 3 minutter siden:

Nå vil jeg tro at dette er ca stand over det hele. Prøver meg på ett bord først evt og ser hvor mye jobb det blir og avgjør om jeg bare kliner litt sika langs kantene eller om jeg drar alt fra hverandre

Det du må være helt bombesikker på er at det ikke legger seg vann permanent der du drar på Sika. Altså at du ikke lukker vann inne! 

Mvh

Solbris II

Sagde vekk teakpanel i kjøkken og fant deverse vekster og andre buskevekster bak, fikk vasket det ganske greit, her er panelet satt på plass igjen, alt bak er fjernet og skal isoleres etter at lekkasjene er tettet

16920365801361969269739213257135.jpg.661c407215d9a01fa78b2a2c195d8cac.jpg

Så går vi opp til rekka på innsiden av båten bilde 1 er veiviser og bilde 2 er undersiden av rekka

IMG_20230814_201542.jpg.56f5f773b5809bd28fe71559ef5fed86.jpg

IMG_20230814_200825.jpg.fa2d071facf7a0873f35e9780349320c.jpg

Denne tec-7 stripa antar jeg at er et produkt av tetningsforsøk uten hell.

16920367835753234122587418060284.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...