sjøge69 Svart 19.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2023 Gjerne kom med kommentarer om dere er uenig i metoden! Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 20.August.2023 Link til dette innlegget Svart 20.August.2023 Jeg ville brukt en metall plate istedenfor glassfiber. Mer solid og enklere. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Winga1 Svart 21.August.2023 Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Takk skal du ha! Jeg ser på bildene dine med interesse, selv om min rekke et litt annerledes, det er rekkestøttene som er montert på en sokkel som ligger under teaken. er det mulig å tette mellom skrog og hytte uten å ta av teaklisten på toppen? Sitér dette innlegget Link to post
sjøge69 Svart 23.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Winga1 skrev On 21.8.2023 at 13.29: er det mulig å tette mellom skrog og hytte uten å ta av teaklisten på toppen? Ja du kan fint gjøre dette uten å ta av lista på toppen :) men! Jeg ville sjekket skruene som holder dekket sammen med skroget innenfra, om disse lekker ville jeg tatt av teaken på toppen og fikset dem også. Men for å komme til spalten som mest sansynlig lekker holder det med å dra av fenderlisten. Hvertfall slik det ser ut her. Sparkla opp og pusset ned kanten ved siste bilde og dekket til med sika bare for å lage en tett løsning jeg kan ha over vinteren, så tar jeg resten av jobben til våren. Og ja det holder potte tett:) 2 dager med regn og båten er knusk tørr på innsiden. Sitér dette innlegget Link to post
sjøge69 Svart 23.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Faxen skrev On 20.8.2023 at 18.34: Jeg ville brukt en metall plate istedenfor glassfiber. Mer solid og enklere. Litt usikker på metallplate da det er vanskelig for å feste den etter fasongen på båten? Og igjen vil ikke skroget bli sterkere enn skruene som holder en tynn metallplate sammen? En tynn rustfri plate er dyrt og ganske duktilt, vil anta at radiusen du evt former mellom dekke og skrog vil bøye seg (Rette ut radiusen) dersom båten blir utsatt for noen uønskede krefter? Vil anta at glassfiber gjør jobben litt bedre? Nå strekker min glassfiberkunnskap så langt som å se en professor med hvit krøllete hår på ntnu Pelle seg i nesa mens han lager et lag med vakuum pakket glassfiber... Åpen for debatt! Om det er vanlig med metallskjøte mellom dekk og skrog er mine ører åpne Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 sjøge69 skrev 6 minutter siden: Litt usikker på metallplate da det er vanskelig for å feste den etter fasongen på båten? Det løser du med en raus klatt langtrådet glassfibersparkel. Da får du perfekt anlegg mot ujevn overflate. Har gjort akkurat det mange ganger med stor suksess. Hvis du f.eks søker opp tråden min om å bygge om reisestøtter på Viksund Futura tror jeg du finner bilder av akkurat dette. sjøge69 skrev 6 minutter siden: Og igjen vil ikke skroget bli sterkere enn skruene som holder en tynn metallplate sammen? Nei, men det handler om å fordele kreftene. sjøge69 skrev 6 minutter siden: En tynn rustfri plate er dyrt og ganske duktilt, vil anta at radiusen du evt former etter skroget vil bøye seg dersom båten blir utsatt for noen uønskede krefter? (Rette ut radiusen). Hvem har sagt tynn rustfri plate? Du må bruke en tykk rustfri plate. Og ja, austenittisk rustfritt er duktilt, det gjelder uansett tykkelse. Men er den tykk nok så bøyer du den ikke. Det er stor forskjell på 3 og 4mm plate. 4 duger stort sett til dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sjøge69 Svart 23.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Komodo skrev 48 minutter siden: Det løser du med en raus klatt langtrådet glassfibersparkel. OoOkei Sitér dette innlegget Link to post
sjøge69 Svart 23.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Siden jeg ikke har noen glassfiber erfaring tenker jeg å sette vekk denne jobben til et verft slik at det blir 100%, ser også ut som at dekket har forskjøvet seg 1-2 mm fra skroget helt foran på båten, må åpne å se på andre siden av båten å titte om det er likt eller ikke, har ikke kommet så langt enda.... Evt gå for en metallplate finish og skjule den med teaken. Sitér dette innlegget Link to post
sjøge69 Svart 23.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Komodo skrev 47 minutter siden: Hvis du f.eks søker opp tråden min om å bygge om reisestøtter på Viksund Futura Fant ikke inlegget :/ har du link? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 sjøge69 skrev for 4 timer siden: Fant ikke inlegget :/ har du link? Her: Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sjøge69 Svart 23.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Komodo skrev 3 minutter siden: Her Takk :) aaaa sattan da forstår jeg! Det der var jo genialt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 23.August.2023 Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 sjøge69 skrev 25 minutter siden: ... da forstår jeg! Det der var jo genialt. Har gjort det samme i Dracoen. Både under pullerter og krok i baugen som skal brukes både til fortøyning og slep. I baugen knekte jeg plata litt for at den skal tåle ekstra mye. Link til tråden finner du i signaturen min. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sjøge69 Svart 23.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2023 Imponerende håndverk! Ja baugen her i båten virker litt skrall, skal ha smør på flesk med forsterkninger der! Så alt av glassfiber og stål vinkler skal på.. Sitér dette innlegget Link to post
seilofil Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 Relingslist i aluminium som ofte er standar på seilbåter er ikke det aktuelt, legger ved en link på flere typer https://crestaluminum.com/toerail.htm Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 24.August.2023 Link til dette innlegget Svart 24.August.2023 sjøge69 skrev for 11 timer siden: Imponerende håndverk! Takk for det 👍 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
sjøge69 Svart 27.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2023 seilofil skrev On 24.8.2023 at 8.56: Relingslist i aluminium Det kan vere veldig aktuellt! Om jeg ikke gidder å sette på teaken igjen hehe. Vi får sjå. Sitér dette innlegget Link to post
sjøge69 Svart 14.Juni.2024 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2024 Til bavarianere som fortsatt er interessert (winga kanskje). Måtte pelle av noen cm med gelcoaten på skrogsia et sted (totalt 30 cm langs skroget) da det har liggi suppevann akuratt her i lang tid med lekkasje. Heldigvis så gelcoat og glassfiber veldig bra ut kun noen cm lengre nedover skroget. (Dette er et gammalt bilde som ilustrerer ca hvor mye pussing som måtte til). Alt var knusk tørt da jeg begynnte prosessen. Skjerven ble pussa til mye bedre før jeg støpte. Endte med å støpe opp med epoxy og 404 filler i skjerven/spalten jeg freste godt ut. først jobbet jeg epoxyen godt inn i sprekken, dettetter satte på en tre list med skrustikker og helte inn blandingen. Skruene som føyde sammen dekket og skrog var rimelig slitne, gikk opp en dimensjon i skrue størrelse for å få godt grep, freste også ut skruehullene på toppen som føyer dekket sammen med skrog for å få skruehodet flush med glassfiberen, deretter pussa jeg godt over toppen av rekka og malte et lag med epoxy + pigment over alt av skruehull osv, så nå er hele rekka 100% tett med 0 skruehull. Bildet ser jo ikke bra ut en plass haha, men skal ha et strøk epoxy på skrogsida også, må bare pelle vekk gamle teip rester med skalpell osv før jeg maler og setter på fender lista. har bestemt meg for å lime ned teak listene på igjen så jeg slipper å lage nye hull gjennom glassfiberen og få potensielle lekkasjer igjen. Velger å bruke bittelitt epoxy punktvis, så det er fysisk mulig å få den av igjen, men jobben er gjort og det er potte tett så ser ingen grunn til at lista skal av igjen... Alt tatt i betrakting så var det en suksess! potte tett var målet og potte tett ble det. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 15.Juni.2024 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2024 Dette er vel en 46 cruiser fra 2005 - 2009? Vi må sikkert i gang med tilsvarende jobb. Hvordan var rekkestøttene festet på undersiden (mutter?) og hvordan kom du til for å skru de opp? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.