Båtmannen2.0 Startet 14.August.2023 Del på Facebook Startet 14.August.2023 Heisann. Hvor lang tid og hva bør man tenke på ved føring av 24 fots snekke fra kristiansand til stavanger. Ettappen vil bli slutten august/starten på september. Vil helst prøve å få det til på en helg Blir det litt for optimistisk for nokså nye båtfolk, eller vil det være muligt? Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Hva er marsjfarten din? Noe mer info om båten? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Hva er marsjfaren på den? Båtmannen2.0 skrev 2 minutter siden: Blir det litt for optimistisk for nokså nye båtfolk, eller vil det være muligt? Det kommer an på værvinduet og farten til båten. Høsten kan være en lunefull tid, og kombinasjonen av vind og havstrøm bestemmer typer bølger. Et godt værvindu (passende vær mellom to gitte datoer) kan gjøre dette til en flott tur. Dårlig vær kan gjøre turen direkte farlig. Lytt til de erfarne båtfolkene her inne som kjenner strekket best. @Bjørn Løvjomås og @sap_2000 er noen av dem som kjenner det strekket kanskje best av oss her inne. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
-morten- Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 stor forskjell på en 24 fots snekke og en 24 fots snekke! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
ohio Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Ta den på en lastebil Safe og sikkert Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Du har fått det beste svaret. Er det flott vær, helt vindstille, så er dette en av de turene du aldri glemmer. Det er noe eget, med over 100 nm i åpent hav. Klarer snekka 5knop, så blir det noen timer i havet. Blir det litt motsjø, faller farten mer. Dermed kan du fort regne med et sted mellom 25 og 30 timer i åpent hav. Du kan stoppe i Egersund, men enda er det langt opp til Tungenes fyr. Er det mer en 40 cm sjø, så vil jeg fraråde den turen på det sterkeste. Lastebil er klokt råd. Det er ikke mange gangene i år det har vært vindstille så lenge du trenger på å stampe deg opp de ca 100 nm fra Lindesnes til Stavanger. 🙂 Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Okkaby Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Tja. Ca 130nm fra fergehavna i Kristiansand til Engøy i Stavanger. Så da kan du regne ut hva det blir om du holder 6-7 knop. 20timer i ren kjøring. Så må du vel inn å bunkre underveis kanskje. Å som nevnt kan det være fn kosetur men å en direkte farlig tur med dårlig vær. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
mons Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Har tatt turen flere ganger i snekkefart og har hatt nydelige turer. Har vært følgebåt når 11 år gamle jenter har tatt hele turen i maxi 77, men har også tauet båter med problemer i relativt bra vær. Hele kunsten er å skjønne at hvis været og værmelding blir dårlig kan du ikke gå evt må du gå til land og vente. Turen i 5-7 knop går gjerne 30-100 m fra land, og du vil oppdage en rekke nødhavner og fine steder. Veldig mye finere tur enn å gå fort 200+ meter fra land. Gode 20 timer underveis, og sannsynlig at du får medvind store deler av veien slik at det blir nesten vindstille ombord. Sitér dette innlegget Mons Link to post
J-Å Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Er det samme båt som i tidligere innlegg fra deg @Båtmannen2.0 ? Det ser det ut til å være en Viksund 770 med mast. Den tåler nok endel, selv om den har litt store vindusflater. Den lengste enkeltdistansen uten havn er vel ca 35 Nm fra Sirevåg til Tananger. Det er en liten havn ved Obrestad, men jeg vil ikke anbefale den. Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Det er også mulig å ta båttrekket over Listeid. Da kan du gå innaskjærs fra Kr.sand til Sogndalstrand. Må høre med dem, om når de pakker ned utstyret for sesongen. Klarte ikke google meg til tlf nr. i farten. Mulig de finnes på facebook. Så var det om denne snekka eventuelt har mast... I såfall må man rundt Lindesnes, og sannsynligvis Lista. Tror ikke det går med mast med båtrekket. (Broa inn til Framvaren kan åpnes) https://www.fiskeribladet.no/samfunn/ekteparet-silje-og-geir-sudland-har-overtatt-driften-av-det-unike-battrekket-pa-lista-haper-pa-en-god-sesong/2-1-1476678 https://listerfriluft.no/skjaergaardsparken/listeid-baattrekk/ Sitér dette innlegget Link to post
Fenris Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Har gått denne noen ganger i 5 knop og det er absolutt mulig, men du bør beregne god tid. Du går nesten innaskjærs til Farsund, så starter du "grytidlig" så kommer du til Egersund siden det ofte er best om morgenen. Jeg har gått nødhavn flere steder på dette strekket. Ikke så mange muligheter når du har passert Sirevåg, men bruk værmelding, og blir det for dårlig, legger du igjen båten i gjestehavn og tar bussen hjem. God Tur Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Alt er mulig ... men anbefales ikke. Man skal ha særdeles godt værbilde for å kunne gå dette stykket med en 24fot snekke. Ett bra værbilde over lang tid langs hele den strekningen hører sjeldenheten til. Er heller ingen plass å anbefale for noen med mindre erfaring med båt / sjømannskap etter mitt syn. Hadde bestilt lastebil. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Sleipner93 skrev 7 minutter siden: Alt er mulig ... men anbefales ikke. Man skal ha særdeles godt værbilde for å kunne gå dette stykket med en 24fot snekke. Ett bra værbilde over lang tid langs hele den strekningen hører sjeldenheten til. Det var nå veldig pessimistisk. Det er nå bare snakk om maks 12 timer for det lengste strekket. Jeg har passert strekningen mange ganger, i båtstørrelser fra 22 fot og oppover. Riktignok nesten alle med seil. Men jeg har aldri tilbrakt flere netter på rad i Egersund eller andre steder på strekket. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 12 minutes ago, J-Å said: Det var nå veldig pessimistisk. Det er nå bare snakk om maks 12 timer for det lengste strekket. Jeg har passert strekningen mange ganger, i båtstørrelser fra 22 fot og oppover. Riktignok nesten alle med seil. Men jeg har aldri tilbrakt flere netter på rad i Egersund eller andre steder på strekket. Ja, jeg nevner også alt er mulig. Jeg gir bare min anbefaling i henhold til at trådstarter spørr om det blir for optimistisk for nokså nye båtfolk, noe jeg selv mener det er. Sitér dette innlegget Link to post
Båtmannen2.0 Svart 14.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2023 Code0 skrev for 5 timer siden: Hva er marsjfarten din? Noe mer info om båten? Marsjfart ligger vell på noe rundt 5-6 knop mons skrev for 4 timer siden: Har tatt turen flere ganger i snekkefart og har hatt nydelige turer. Har vært følgebåt når 11 år gamle jenter har tatt hele turen i maxi 77, men har også tauet båter med problemer i relativt bra vær. Hele kunsten er å skjønne at hvis været og værmelding blir dårlig kan du ikke gå evt må du gå til land og vente. Turen i 5-7 knop går gjerne 30-100 m fra land, og du vil oppdage en rekke nødhavner og fine steder. Veldig mye finere tur enn å gå fort 200+ meter fra land. Gode 20 timer underveis, og sannsynlig at du får medvind store deler av veien slik at det blir nesten vindstille ombord. Er det egne sider som viser værmelding på sjøen, eller må jeg bare bruke dem vanlige typ yr og storm? J-Å skrev for 4 timer siden: Er det samme båt som i tidligere innlegg fra deg @Båtmannen2.0 ? Det ser det ut til å være en Viksund 770 med mast. Den tåler nok endel, selv om den har litt store vindusflater. Den lengste enkeltdistansen uten havn er vel ca 35 Nm fra Sirevåg til Tananger. Det er en liten havn ved Obrestad, men jeg vil ikke anbefale den. Er ikke den båten nei. Jeg og 3 kompiser vurderer gå til innkjøp av en snekke av typen sollux 24 ac Vi har alle vert med foreldre og besteforeldre på sjøen tidligere, men aldri ført sånn type båt over lengre strekk Vi er alle i full jobb så ønsker helst ikke å måtte ta fri mer enn fredagen vi bruker på å komme oss ned til sørlandet Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Hvor lang tid, og hva bør man tenke på spør du. Det er mye som kan dukke opp på en nyinnkjøpt båt, så skal alt taes hensyn til og sikres mot blir det fort liten tid å forberede det og gjennomføre på ei helg. Om du låner deg en tilhenger og henger bak på bilen tar det vel ca 5 timer på en slik tur. Det er nok det kjappeste, billigste og sikreste måten og få båten hjem på. Ellers har dere fått mange gode tips. Alt går, men det som mange sier er umulig, tar som regel bare litt mer tid. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Det kan være lurt å ha en person i følgebil, hvis dere av en eller annen grunn må stoppe underveis. Jeg ville også hatt med en redningsflåte eller en jolle. Selvsagt er det en forutsetning at motor mm. er i god teknisk stand, og at en kan takle tette dieselfilter mm. Det er ikke uvanlig at bunnfall i dieseltanker rotes opp når en båt kommer i store bølgebevegelser etter å ha lagt en stund. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Hadde kjørt til Farsund og tatt bil / henger derfra. Selv med stille & pent vær vil jeg tro at alle ombord er tålig lei etter Kristiansand-Farsund i 5 knop. Noe slingring / stamping blir det uansett, men masse skjærgård og mye å se på. Turen videre opp er gørr kjedelig og uendelig lang. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 dude skrev for 9 timer siden: Om du låner deg en tilhenger og henger bak på bilen tar det vel ca 5 timer på en slik tur. Det er nok det kjappeste, billigste og sikreste måten og få båten hjem på. Sollux 24 er vel 260 cm bred? Hvis den er det er det ikke lovlig å dra etter bilen sånn uten videre. Men hvis den er 255 eller smalere er det ok, så lenge man har god henger og bil med riktig vektgrenser og sertifikat for å dra så tungt. Naboen solgte en Nidelv 24 og den ble hentet på en biltilhenger med god krybbe på. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Okkaby Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Ser du spør om det samme på Facebook. Men da er båten kun 21 fot. 21 fot, så er det bil og en god henger som er å anbefale. Å når du spør om plasser med hard sjø, så er det tydelig du ikke har fått med deg, du skal passere et område som vel er sørnorges mest vær utsatte område. Strøm å stor sjø både tit å ofte, å det er langt fra Farsund til Tungenes ja Når dere i tillegg har dårlig tid, så er ikke en ny innkjøpt 21 fots snekke i ukjent tilstand noe å ta den turen med. Kan fort bli nødvendig med flere fridager, å da er det mye billigere og sikre med biltransport. Hva motor ligger det i denne? Original 40 år gammel motor? Er det elektriske å alt tekniske ombord oppdatert eller originalt? Er dieseltanken rengjort? Har dere med verktøy å kan dere skru om noe går gale? Tenkt på ekstra filtre/olje++ Er der navigasjons utstyr ombord? Høres ikke ut som dere har studert sjøkart noe videre heller, noe dere burde gjøre. Å skulle dere likevel ta turen. Så meld dere inn i Redningsselskapet før dere legger ut, samt ha forsikring på båten før avreise. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Sommer2022 Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 19 hours ago, Båtmannen2.0 said: Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Hadde det vært min sønn eller datter, som forøvrig er 28 og 30 år, så hadde jeg sagt klart og tydelig: Nei, det må du ikke gjøre. Overfor kan du lese begrunnelsen. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Ring Rune Lyse Lyse Transport på 900 33 270 Han ordner det rimelig på lastebil Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Grand Banks jr skrev for 6 timer siden: Sollux 24 er vel 260 cm bred? Hvis den er det er det ikke lovlig å dra etter bilen sånn uten videre. Men hvis den er 255 eller smalere er det ok, så lenge man har god henger og bil med riktig vektgrenser og sertifikat for å dra så tungt. Naboen solgte en Nidelv 24 og den ble hentet på en biltilhenger med god krybbe på. I følge google er Sollux 2,60 bred og 2000kg. Nidelv er 2,62 og 1800kg. Jeg har selv fraktet Nidelv og lignende objekter på en biltransporthenger uten problemer verken praktisk eller teoretisk. Blitt stoppet i kontroll av både politi og vegvesen med slike transporter. Kjørt titusenvis av kilometer sånn. Fikk fartsbot en gang. De har sjekket teknisk tilstand, vekt og førerkort, samt at de har kontrollert at last har vært sikret. sideveis med låsing av kjøl sideveis inni hengeren, ellers bare stropper. alt ok. Jeg visste ikke da at snekka var for bred, og den ble heller ikke målt. Mulig det var flaks. Så er det til lover og regler, her tolkes det veldig forskjellig. Noen sier det kan stikke 15 cm ut fra hver side av hengeren, andre sier det kan være maks 2,55 uten disp, som man kan søke om ifølge noen. Jeg spurte etter disp en gang, da frakta jeg en løftebukk som var ca 2,6m det var neimen ikke bare bare med disp for personbil iflg ham jeg snakka med hos tilsynet. (jada, jeg vet at det heter statens vegvesen trafikkstasjon osv..). Da måtte bilen som trekker være over 2,35 sjøl, noe ikke mange biler under 3,5 tonn er. Og der måtte være fastmontert skilt osv.. Kan du ikke bare tilte den litt på side da spurte han? skal ikke mye til å komme ned de 5 cm . Så da ble det lagt noen paller under, og vipps så var det tryggere når det lå slik og vippet på 2,55 (hengerene mine er reg hhv 2,35 og 2,55. begge med total 2700kg, som trekker dette lovlig.) Så den metoden anbefales kanskje for båt også. 50% sikring sideveis, og 100% i lengderetning. skal ikke mye til. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 dude skrev 26 minutter siden: Jeg har selv fraktet Nidelv og lignende objekter på en biltransporthenger uten problemer verken praktisk eller teoretisk. Jupp, og jeg regner med at i 90-99% av tilfellene, eller kanskje fler, så går det bra. Jeg er heller ikke veldig byråkratisk av meg, og ser heller ikke problem med denne type transport hvis man vet hva man gjør og vet hvordan man skal kjøre "storbil". Kan også være at 2,6 meter er et ca mål, og at den faktisk er smalere. Jeg har sett mål på Nidelv 24 som tilsier at den er smalere enn Solluxen. Det er vel sjeldent målene som oppgis på båtene på nett er korrekte, og i alle fall ikke i Finn-annonser Det med bredden, når man er så nær tillatt grense, er vel først et problem hvis det skjer noe. Altså en ulykke, og årsaken kan være bredden. I praksis så burde det gå veldig greit, men jeg ville nå nevne det allikevel. Er man bevisst på det så kjører man deretter. Her lokalt kjører kranbilsjåførene stadig ulovlig, og myndighetene ser helt gjennom fingrene med det. Min båt er vel 3,1 meter, og den kjøres jo her og der uten dispensasjon og uten følgebil. Lenger ned i gaten her er det en Windy Bora 40 som fraktes på samme bilen på samme vis. Man må noen ganger ignorere reglene for å få gjort noe. Slik som taxibilene i Oslo og andre steder. Nytter ikke å være byråkratisk i alle ting... Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.