Jump to content

MD2030 Tregstartet og dysebank


MD2030

Recommended Posts

Har en md2030 som denne sommeren har vært litt kranglette.

Den må draes en del på starteren før den starter og i starten så er det litt bank.

Denne banken gir seg når man gir litt turtall og når motoren er varm.

 

Jeg har spenning på glødepluggene når jeg gløder, og glødepluggene viser motstand, (husker ikke helt eksakte verdier, men ikke brudd eller kortslutning).

Har byttet fødepumpa men problemene vedvarte. 

 

Har nok overskredet serviceintervallet på ventiljustering og dysetest på denne motoren, så planen er å få justert ventilene, mens dysene må jeg nok få noen til å ta for meg. 

Er det andre ting jeg burde tenke på? motoren går som ei klokke sånn utenom dette. 

Link to post

Som jeg skrev i en annen tråd, jeg hadde lignende symptomer på min 2030. Jeg byttet også fødepumpe uten at det hjalp. Feilen var en liten luftlekkasje  inn i dieseltilførselen, som gjorde at det samlet seg litt luft i finfilteret. Nå har jeg fått tettet den lekkasjen og har overhalte dyser, og jeg kjører nå starteren maks ett sekund. Litt hard gange er det når motoren er helt kald. Jeg mistenker at det er "skjørtebank", og har ikke tenkt å gjøre noe med det hvis det holder seg på det nivået. 

 

Det jeg la merke til før jeg byttet dyser var litt grå eksos. 

 

Ang. treg start kan du jo prøve å pumpe opp trykk med håndspaken på fødepumpen før du starter, og evt lufte på finfilteret samtidig.

Link to post

Takk for forslag.

Nå prøvde jeg å pumpe opp litt trykk først, og da startet den mye lettere.

Så det spørs om jeg må få gravd frem momentnøkkelen og bytte og stramme til alle pakningene fra fødepumpa og frem til dysene.

 

Er motoren selvluftende eller bør man lufte ved dysene?

Link to post
Ronny82 skrev for 5 timer siden:

Takk for forslag.

Nå prøvde jeg å pumpe opp litt trykk først, og da startet den mye lettere.

Så det spørs om jeg må få gravd frem momentnøkkelen og bytte og stramme til alle pakningene fra fødepumpa og frem til dysene.

 

Er motoren selvluftende eller bør man lufte ved dysene?

Jeg pleier å lufte på finfilteret, for der kan det som sagt ligge en luftlomme, som jeg tror bidrar til treg start. Jeg pleirer ikke lufte på dysene, men det er mulig det er bedre for motoren. 

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...