MD2030 Startet 14.August.2023 Del på Facebook Startet 14.August.2023 Har en md2030 som denne sommeren har vært litt kranglette. Den må draes en del på starteren før den starter og i starten så er det litt bank. Denne banken gir seg når man gir litt turtall og når motoren er varm. Jeg har spenning på glødepluggene når jeg gløder, og glødepluggene viser motstand, (husker ikke helt eksakte verdier, men ikke brudd eller kortslutning). Har byttet fødepumpa men problemene vedvarte. Har nok overskredet serviceintervallet på ventiljustering og dysetest på denne motoren, så planen er å få justert ventilene, mens dysene må jeg nok få noen til å ta for meg. Er det andre ting jeg burde tenke på? motoren går som ei klokke sånn utenom dette. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 14.August.2023 Del på Facebook Svart 14.August.2023 Som jeg skrev i en annen tråd, jeg hadde lignende symptomer på min 2030. Jeg byttet også fødepumpe uten at det hjalp. Feilen var en liten luftlekkasje inn i dieseltilførselen, som gjorde at det samlet seg litt luft i finfilteret. Nå har jeg fått tettet den lekkasjen og har overhalte dyser, og jeg kjører nå starteren maks ett sekund. Litt hard gange er det når motoren er helt kald. Jeg mistenker at det er "skjørtebank", og har ikke tenkt å gjøre noe med det hvis det holder seg på det nivået. Det jeg la merke til før jeg byttet dyser var litt grå eksos. Ang. treg start kan du jo prøve å pumpe opp trykk med håndspaken på fødepumpen før du starter, og evt lufte på finfilteret samtidig. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Hadde i tillegg kjørt systemrens på kjølesystem( er ) Ingen volvoer har vondt av rene kjølekaler og god kjøling. Mistenker man falsk luft i dieselsystemet, så prøv med ekstern tank med fall ned til motoren. Sitér dette innlegget Link to post
MD2030 Svart 16.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.August.2023 Takk for forslag. Nå prøvde jeg å pumpe opp litt trykk først, og da startet den mye lettere. Så det spørs om jeg må få gravd frem momentnøkkelen og bytte og stramme til alle pakningene fra fødepumpa og frem til dysene. Er motoren selvluftende eller bør man lufte ved dysene? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 16.August.2023 Del på Facebook Svart 16.August.2023 Ronny82 skrev for 5 timer siden: Takk for forslag. Nå prøvde jeg å pumpe opp litt trykk først, og da startet den mye lettere. Så det spørs om jeg må få gravd frem momentnøkkelen og bytte og stramme til alle pakningene fra fødepumpa og frem til dysene. Er motoren selvluftende eller bør man lufte ved dysene? Jeg pleier å lufte på finfilteret, for der kan det som sagt ligge en luftlomme, som jeg tror bidrar til treg start. Jeg pleirer ikke lufte på dysene, men det er mulig det er bedre for motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.