Jump to content

MD2030 Tregstartet og dysebank

MD2030

Recommended Posts

Har en md2030 som denne sommeren har vært litt kranglette.

Den må draes en del på starteren før den starter og i starten så er det litt bank.

Denne banken gir seg når man gir litt turtall og når motoren er varm.

Jeg har spenning på glødepluggene når jeg gløder, og glødepluggene viser motstand, (husker ikke helt eksakte verdier, men ikke brudd eller kortslutning).

Har byttet fødepumpa men problemene vedvarte. 

Har nok overskredet serviceintervallet på ventiljustering og dysetest på denne motoren, så planen er å få justert ventilene, mens dysene må jeg nok få noen til å ta for meg. 

Er det andre ting jeg burde tenke på? motoren går som ei klokke sånn utenom dette. 

Som jeg skrev i en annen tråd, jeg hadde lignende symptomer på min 2030. Jeg byttet også fødepumpe uten at det hjalp. Feilen var en liten luftlekkasje  inn i dieseltilførselen, som gjorde at det samlet seg litt luft i finfilteret. Nå har jeg fått tettet den lekkasjen og har overhalte dyser, og jeg kjører nå starteren maks ett sekund. Litt hard gange er det når motoren er helt kald. Jeg mistenker at det er "skjørtebank", og har ikke tenkt å gjøre noe med det hvis det holder seg på det nivået. 

Det jeg la merke til før jeg byttet dyser var litt grå eksos. 

Ang. treg start kan du jo prøve å pumpe opp trykk med håndspaken på fødepumpen før du starter, og evt lufte på finfilteret samtidig.

Ronny82 skrev for 5 timer siden:

Takk for forslag.

Nå prøvde jeg å pumpe opp litt trykk først, og da startet den mye lettere.

Så det spørs om jeg må få gravd frem momentnøkkelen og bytte og stramme til alle pakningene fra fødepumpa og frem til dysene.

Er motoren selvluftende eller bør man lufte ved dysene?

Jeg pleier å lufte på finfilteret, for der kan det som sagt ligge en luftlomme, som jeg tror bidrar til treg start. Jeg pleirer ikke lufte på dysene, men det er mulig det er bedre for motoren. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...