Skamklipt Startet 15.August.2023 Del på Facebook Startet 15.August.2023 Hei. Helt fersk båteier (Finnmaster 5700 med Yamaha 115) som nylig har kjøpt nytt ekkolodd/plotter (Garmin Echomap UHD 92SV) med hekkmonter svinger (GT54). Dette ble montert av et båtverksted. Problemet er at ekkoloddet mister alt signal så snart jeg passerer ca 10 knop. Verkstedet sier dette er helt normalt og lite å gjøre noe med pga turbulens og luftbobler. Stemmer virkelig dette? Utifra det jeg har lest bør en riktig montert hekksvinger greie å henge med langt nærmere toppfarten på 35+ knop. Men jeg er som sagt helt fersk på sjøen så føler jeg famler litt i blinde her.. På forhånd takk for alle innspill. Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Om svingeren er rett montert bør du få signal over 10knop, men noen skrog er vanskelige å få til. Og noen svingere er helt feilmontert så de gir ikke bilde over. Mener Team Krokodille (facebook/blogg) har lagt ut skjermbilder i ganske høy hastighet der bunn vises på dypet å sine sider. Evt har sikkert @abbor noe Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Har du svingeren på hekken eller som en gjennomføring i skroget? Og i så fall hvor i skroget? Skal en del til for at et ekkolodd skal klare å fungere i godt når båten passerer skrogfart - som din har gjort om du holder 10 knop. F.eks. vil selv små bølger skape bobler som gir store forstyrrelser. Heller mot at forhandleren har helt rett. At den skal klare det i "langt nærmere toppfart på 35 knop" tror jeg du kan se langt etter. Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Mister den all kontakt ved 10 knop og oppover, eller får du det igjen når du ligger i plan? Min erfaring er at når båten ligger om lag på planingsterskelen, kan vinkelen bli så stor at signalet uteblir. Sitér dette innlegget Link to post
Skamklipt Svart 15.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2023 Takk for innspill. Den er hekkmontert. Tilsynelatende montert i henhold til instruksene som fulgte med, men studerte ikke så nøye (og tenkte heller ikke på å ta bilder før båten ble satt på sjøen). Får ikke igjen signal i plan. Tror ikke jeg har blitt "lurt" på noen måte. Bare litt overrasket da jeg trodde jeg hadde gjort god nok research på forhånd da jeg valgte hekksvinger og trodde den skulle fungere bedre enn dette. Det er ikke noen enkle justeringer jeg kan prøve (og da helst uten at jeg må opp med båten)? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Nå har jeg ikke hatt noen veldig dyre og fine givere, men ingen av de båter jeg har hatt har gitt noe særlig signal over skrogfart. Opplever dette som ganske normalt. Sikkert annerledes for eksempel på trollingbåter der fokus er et annet. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Hvis det ikke er en gjennomføring eller annet foran svingeren som forstyrrer vannnstrømnen er problemet monteringshøyden. Kan være både for høyt eller lavt montert, bakenden av svingeren bør også vinkles svakt nedover. Hvis du kan ta båten opp på henger så bør det ikke være vanskelig å finne ut av det. Ta noen bilder fra forskjellige vinkler som viser monteringshøyden i forhold til skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Hadde fint signal å bilde i 20knop med min Hansvik 550 når jeg hadde den. Da med svinger på hekken. Men som Abbor sier. så er montering utrolig viktig her. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
abbor Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Jeg pleier å få en hekksvinger til å virke i overkant av 20 knop ved første forsøk, etter en litt justering bør den klare 30 knop. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Jeg bryr meg ikke da jeg ikke trenger ekkolodd i plan. Virker riktig nok på noen hastigheter i plan alt etter som men ikke noe som jeg gidder å bruke tiden min på. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Jeg har hekkmontert svinger på Skibsplast 555 HT. Har dybdemåling til ca 16 knop. Antar det blir mye turbulent vann i nærheten av motorstammen ved hastigheter over dette. Men savner ikke dybdemåling over denne hastigheten. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 pipe skrev 1 time siden: Jeg bryr meg ikke da jeg ikke trenger ekkolodd i plan. Virker riktig nok på noen hastigheter i plan alt etter som men ikke noe som jeg gidder å bruke tiden min på. Vi har alle forskjellige krav, hvis jeg ikke kan lokalisere fisk i plan så er ekkolodd - svinger kombinasjonen for dårlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.