Jump to content

Bella 512 Europa, Selvlensingproblem ?


Gøran Aasen

Recommended Posts

Hei, har nylig kjøpt en eldre (tror midten av 90 tallet) Bella 512 Europa som jo har selvlensing.

 

Dette virker å fungere helt greit i og med at regnvann renner ut av båten. Problemet jeg har er at når jeg reverserer så fylles båten med vann!!

Skal det være en tilbakeslagsventil på denne båten som kan motvirke slikt?

 

Har lett etter brukermanual for denne båten men har så langt ikke funnet noe. Ei heller finner jeg epostadresse på nettsidene til Bellaboats.

 

Noen tips?

 

Mvh.

Gøran

Link to post
Share on other sites

Har Bella 512 Excel fra midt på nittitallet, så løsningen er sikkert som på min. Jeg har en gummiklaff som ligger på utløpet av dreneringen på akterspeilet. Det er nok ganske mange år siden den klarte å gjøre jobben sin. Er litt plagsomt at vann kommer inn allerede før turen har begynt når en er tre-fire personer ombord. 

Link to post
Share on other sites

Gøran Aasen skrev for 18 timer siden:

Problemet jeg har er at når jeg reverserer så fylles båten med vann!!

Skal det være en tilbakeslagsventil på denne båten som kan motvirke slikt?

 

Sånn er det på mange mindre selvlensende båter. Min Yamarin 4300 er også slik. Den har en gummiklaff på utsiden som skal bremse det litt, men den er forlengst utslitt. Jeg har faktisk kjøpt ny for 3-4 år siden, men den er ikke montert enda. Om jeg bruker båten alene bare bakker jeg sakte, skal jeg ha flere i båten stenger jeg ventilen til selvlensingen først. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Takker så mye for tilbakemeldingene.

 

Jeg sjekket i påsken, og som dere sier så er klaffen utslitt (les borte).

Fikk tatt mål på denne, og fant at det er Nuova Rade som er brukt på min båt (og mange andre) : https://www.nuovarade.com/product.php?productId=5682&categoryId=234

 

Det er en rekke leverandører som leverer dette i Norge fra kr. 99,- pluss frakt, men da jeg bor i utlandet, så endte jeg med å bestille fra Waveinn hvor det var noe rimeligere for meg €9.98 inkludert frakt.

 

Igjen takker så mye.

 

Mvh.

Gøran

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Byttet gummiklaffen på min Yamarin 4730 men da virket selvlensing dårligere. Det gror rundt den klaffen og da åpner den dårlig, så jeg fjernet den igjen. Bedre at selvlensing funker perfekt i det evige regnet her vestpå. Bare å huske å lukke ventil når du skal ha mange i båten. 

Link to post
Share on other sites

jerognal skrev 31 minutter siden:

Byttet gummiklaffen på min Yamarin 4730 men da virket selvlensing dårligere. Det gror rundt den klaffen og da åpner den dårlig, så jeg fjernet den igjen. 

 

Det høres sannsynlig ut! Selvlensingen gikk tett på min Yamarin, så den fyltes med en del vann. Prøvde å stake, men det var vanskelig å komme gjennom bøyer på slangen. Stakk så en hånd ned til utløpet, og fikk tak i en god håndfull med blåskjell som hadde samlet seg på den utslitte klaffen. Og svupp, så var det hele åpent igjen!

 

Da får nok min nye klaff ligge i verkstedet enda en stund.:thumbsup:

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...