Jump to content

Vp kad300 med feber.


Dani

Recommended Posts

Hei. 
jeg har 2 kad 300 , den ene blir varm over tid ( opp i mot 100 grader på klokka). 
 

jeg har ikke fått alarm. 
har testet litt med ir måler å da måler jeg 96-97 grader på termostat hus. 
 

dette har jeg gjort.

plukket av varmeveksler, oljekjeler, servokjøler, intercoller,  ny impeller . 
dette er renset og helt strøkent. 
har renset ferskvannsiden med systemrens og på med ny kjøleveske. Byttet s slange mellom drev og transom.staket opp riller og hull under drevet for blåskjell. 
 

ser ikke noe feil med sirklasjonspumpen . Men jeg har fortsatt fember (96-97) grader. 
 

Ingen røyk å mister ikke kjøleveske. 
 

noen som har tips ? for nå er jeg helt rådvill. 

Link to post
Share on other sites

Dani skrev 7 minutter siden:

har testet litt med ir måler å da måler jeg 96-97 grader på termostat hus. 

Hva måler du på termostathuset på den andre motoren? Kanskje termostaten åpner for sent, feil på termostaten?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du må syrevaske sjøvanns delen. Er der mest dritt kommer.

Så må du sjekke eksosbendet. Det har i mange tilfeller skylda, da det tetter igjen.

 

Så er det også denne berømte S-slange eller hva nå den heter på innsiden av drevet. Denne har vel delaminert innvendig hos mange, å da blir det dårlig flow

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Hvor mange timer har motoren gått?

Hadde omtrent samme feil på min KAMD 300 for et  par år siden. Den hadde da gått ca 1500 timer. Renset både fersk- og sjøvannssiden med systemrens. Det ble litt bedre, men ikke godt nok. Det siste jeg gjorde var å bytte til ny sjøvannspumpe. Da ble det bra. 

Jeg mener jeg har lest et tips her om å bytte impeller til den den typen som sitter i D4, tror jeg det var. Den impelleren har flere vinger, og skal gi bedre flow på sjøvannet. Jeg kom ikke så langt at jeg prøvde det, så noe mere om den saken vet jeg ikke.

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 7 minutter siden:

Hvor mange timer har motoren gått?

Hadde omtrent samme feil på min KAMD 300 for et  par år siden. Den hadde da gått ca 1500 timer. Renset både fersk- og sjøvannssiden med systemrens. Det ble litt bedre, men ikke godt nok. Det siste jeg gjorde var å bytte til ny sjøvannspumpe. Da ble det bra. 

Jeg mener jeg har lest et tips her om å bytte impeller til den den typen som sitter i D4, tror jeg det var. Den impelleren har flere vinger, og skal gi bedre flow på sjøvannet. Jeg kom ikke så langt at jeg prøvde det, så noe mere om den saken vet jeg ikke.

Hei. 
etter det jeg kan kjenne så virker den pumpa fin. Kan Selfølgelig være slitt uten å bære slarkete. Kanskje jeg bare må bite i det sure eple. Bestille en ny, eller ovehalle den som sitter der. 

Link to post
Share on other sites

Sjøvannspumpa kan også være sliten innvendig. Er vel denne delen innvendig på ene siden som blir slitt. Det kan om jeg ikke husker feil byttes.

Denne motor er vel fra før utnyttet til maks. Så skal lite til for at den ikke får nok kjøling.

 

Varmgang på 41-42-43-44-300 er jo en evig gjenganger. Var en av grunnene til jeg kjøpte nye motor. Fått nok av disse gamle VP 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Dani skrev 31 minutter siden:

Hei. 
etter det jeg kan kjenne så virker den pumpa fin. Kan Selfølgelig være slitt uten å bære slarkete. Kanskje jeg bare må bite i det sure eple. Bestille en ny, eller ovehalle den som sitter der. 

 

Okkaby skrev 15 minutter siden:

Sjøvannspumpa kan også være sliten innvendig. Er vel denne delen innvendig på ene siden som blir slitt. Det kan om jeg ikke husker feil byttes.

Jeg klarte ikke å hverken måle avvik eller å se noen spesiell slitasje på sjøvannspumpen min. Det eneste jeg registrerte, var at det var fast kam inni. Ikke mulig å ta ut og bytte. Derfor ble hele pumpen byttet.

Grunnen til mistanken om slapp pumpe, var at det var vanskelig å få den til ta vann etter at jeg hadde hatt av lokket, eller åpnet sjøvannsfilteret for rens. Måtte som oftest fylle slangen på undersiden av pumpen for å få den til å suge vann igjen.

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 10 minutter siden:

 

Jeg klarte ikke å hverken måle avvik eller å se noen spesiell slitasje på sjøvannspumpen min. Det eneste jeg registrerte, var at det var fast kam inni. Ikke mulig å ta ut og bytte. Derfor ble hele pumpen byttet.

Grunnen til mistanken om slapp pumpe, var at det var vanskelig å få den til ta vann etter at jeg hadde hatt av lokket, eller åpnet sjøvannsfilteret for rens. Måtte som oftest fylle slangen på undersiden av pumpen for å få den til å suge vann igjen.

Er vel brukt forskjellige pumper på disse motorene. Noen med løse å andre fast kam. Så ikke lett å vite uten å se på den nei.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

GeirFrode skrev 2 minutter siden:

Ja, jeg ble faktisk litt overrasket da jeg oppdaget at det var fast kam i pumpen.  Har aldri sett det før.

Tok sjansen og bestilte en uoriginal pumpe fra Marinedeler.no, da den var en del rimeligere enn VP sin. Den har forløpig fungert som den skal.

Får jo pumper fra andre enn VP ja. Så ingen grunn for å betale ekstra for VP farge nei. Er vel Johnson pumpe kanskje, å disse selges jo mange plasser.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Er du skeptisk til kapasiteten til impellerpumpa på din KAD så sett på en 3m slangebit på utstussen på impellerpumpa og start varmkjørt motor med slangen rettet opp i 67 grader i 10 sekunder. Ikke kjør motoren uten sjøvann i mer enn det. Sammenlikne spylehøyden og lengden på strålen på begge motorene. Er strålen lik ved samme turtall så vet du at problemet ikke ligger der.
 

Du kan også sjekke lokket på pumpa på innsiden. Har du ikke grove slitekanter etter impelleren så er ikke kammen slitt heller... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...