Dani Startet 15.August.2023 Del på Facebook Startet 15.August.2023 Hei. jeg har 2 kad 300 , den ene blir varm over tid ( opp i mot 100 grader på klokka). jeg har ikke fått alarm. har testet litt med ir måler å da måler jeg 96-97 grader på termostat hus. dette har jeg gjort. plukket av varmeveksler, oljekjeler, servokjøler, intercoller, ny impeller . dette er renset og helt strøkent. har renset ferskvannsiden med systemrens og på med ny kjøleveske. Byttet s slange mellom drev og transom.staket opp riller og hull under drevet for blåskjell. ser ikke noe feil med sirklasjonspumpen . Men jeg har fortsatt fember (96-97) grader. Ingen røyk å mister ikke kjøleveske. noen som har tips ? for nå er jeg helt rådvill. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Dani skrev 7 minutter siden: har testet litt med ir måler å da måler jeg 96-97 grader på termostat hus. Hva måler du på termostathuset på den andre motoren? Kanskje termostaten åpner for sent, feil på termostaten? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dani Svart 15.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2023 Hei. på den andre måler jeg 85-86 grader. har byttet eksosbend også. har kokt termostater å dem åpner når dem skal. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Du må syrevaske sjøvanns delen. Er der mest dritt kommer. Så må du sjekke eksosbendet. Det har i mange tilfeller skylda, da det tetter igjen. Så er det også denne berømte S-slange eller hva nå den heter på innsiden av drevet. Denne har vel delaminert innvendig hos mange, å da blir det dårlig flow Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Dani Svart 15.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2023 Nå har jeg renset alt i syre , byttet s slange , eksosbend . Tok også av oljekjeler og varmeveksler for inspeksjon og en grundigere rens. Pakket om å feilen er der enda. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Har du overhalt sirkulasjons pumpa? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Marqies Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Har du sjekket temp på kjølevannet før det går ut eksosen Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Hvor mange timer har motoren gått? Hadde omtrent samme feil på min KAMD 300 for et par år siden. Den hadde da gått ca 1500 timer. Renset både fersk- og sjøvannssiden med systemrens. Det ble litt bedre, men ikke godt nok. Det siste jeg gjorde var å bytte til ny sjøvannspumpe. Da ble det bra. Jeg mener jeg har lest et tips her om å bytte impeller til den den typen som sitter i D4, tror jeg det var. Den impelleren har flere vinger, og skal gi bedre flow på sjøvannet. Jeg kom ikke så langt at jeg prøvde det, så noe mere om den saken vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Dani Svart 15.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2023 Okkaby skrev 58 minutter siden: Har du overhalt sirkulasjons pumpa? Ikke overhalt den. Den virker fin. Sitér dette innlegget Link to post
Dani Svart 15.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2023 GeirFrode skrev 7 minutter siden: Hvor mange timer har motoren gått? Hadde omtrent samme feil på min KAMD 300 for et par år siden. Den hadde da gått ca 1500 timer. Renset både fersk- og sjøvannssiden med systemrens. Det ble litt bedre, men ikke godt nok. Det siste jeg gjorde var å bytte til ny sjøvannspumpe. Da ble det bra. Jeg mener jeg har lest et tips her om å bytte impeller til den den typen som sitter i D4, tror jeg det var. Den impelleren har flere vinger, og skal gi bedre flow på sjøvannet. Jeg kom ikke så langt at jeg prøvde det, så noe mere om den saken vet jeg ikke. Hei. etter det jeg kan kjenne så virker den pumpa fin. Kan Selfølgelig være slitt uten å bære slarkete. Kanskje jeg bare må bite i det sure eple. Bestille en ny, eller ovehalle den som sitter der. Sitér dette innlegget Link to post
Dani Svart 15.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2023 Okkaby skrev 1 time siden: Har du overhalt sirkulasjons pumpa? Nei det er ikke gjort. Skal bestille rep sett å få det gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Sjøvannspumpa kan også være sliten innvendig. Er vel denne delen innvendig på ene siden som blir slitt. Det kan om jeg ikke husker feil byttes. Denne motor er vel fra før utnyttet til maks. Så skal lite til for at den ikke får nok kjøling. Varmgang på 41-42-43-44-300 er jo en evig gjenganger. Var en av grunnene til jeg kjøpte nye motor. Fått nok av disse gamle VP Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
V strom Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Det sitter en o ring i eksosmanifold, den har en tendens til å svekkes åra. Sitter mellom blokka og manifoilen rett under turboen, har friskmeldt 2 41 motorer i sommer ved å bytte denne. Enkel å bytte. Tapp ned kjølvannet før du fjerner manifoilen Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Dani skrev 31 minutter siden: Hei. etter det jeg kan kjenne så virker den pumpa fin. Kan Selfølgelig være slitt uten å bære slarkete. Kanskje jeg bare må bite i det sure eple. Bestille en ny, eller ovehalle den som sitter der. Okkaby skrev 15 minutter siden: Sjøvannspumpa kan også være sliten innvendig. Er vel denne delen innvendig på ene siden som blir slitt. Det kan om jeg ikke husker feil byttes. Jeg klarte ikke å hverken måle avvik eller å se noen spesiell slitasje på sjøvannspumpen min. Det eneste jeg registrerte, var at det var fast kam inni. Ikke mulig å ta ut og bytte. Derfor ble hele pumpen byttet. Grunnen til mistanken om slapp pumpe, var at det var vanskelig å få den til ta vann etter at jeg hadde hatt av lokket, eller åpnet sjøvannsfilteret for rens. Måtte som oftest fylle slangen på undersiden av pumpen for å få den til å suge vann igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 GeirFrode skrev 10 minutter siden: Jeg klarte ikke å hverken måle avvik eller å se noen spesiell slitasje på sjøvannspumpen min. Det eneste jeg registrerte, var at det var fast kam inni. Ikke mulig å ta ut og bytte. Derfor ble hele pumpen byttet. Grunnen til mistanken om slapp pumpe, var at det var vanskelig å få den til ta vann etter at jeg hadde hatt av lokket, eller åpnet sjøvannsfilteret for rens. Måtte som oftest fylle slangen på undersiden av pumpen for å få den til å suge vann igjen. Er vel brukt forskjellige pumper på disse motorene. Noen med løse å andre fast kam. Så ikke lett å vite uten å se på den nei. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
GeirFrode Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 Ja, jeg ble faktisk litt overrasket da jeg oppdaget at det var fast kam i pumpen. Har aldri sett det før. Tok sjansen og bestilte en uoriginal pumpe fra Marinedeler.no, da den var en del rimeligere enn VP sin. Den har forløpig fungert som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 15.August.2023 Del på Facebook Svart 15.August.2023 GeirFrode skrev 2 minutter siden: Ja, jeg ble faktisk litt overrasket da jeg oppdaget at det var fast kam i pumpen. Har aldri sett det før. Tok sjansen og bestilte en uoriginal pumpe fra Marinedeler.no, da den var en del rimeligere enn VP sin. Den har forløpig fungert som den skal. Får jo pumper fra andre enn VP ja. Så ingen grunn for å betale ekstra for VP farge nei. Er vel Johnson pumpe kanskje, å disse selges jo mange plasser. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
dieselfan Svart 16.August.2023 Del på Facebook Svart 16.August.2023 Er du skeptisk til kapasiteten til impellerpumpa på din KAD så sett på en 3m slangebit på utstussen på impellerpumpa og start varmkjørt motor med slangen rettet opp i 67 grader i 10 sekunder. Ikke kjør motoren uten sjøvann i mer enn det. Sammenlikne spylehøyden og lengden på strålen på begge motorene. Er strålen lik ved samme turtall så vet du at problemet ikke ligger der. Du kan også sjekke lokket på pumpa på innsiden. Har du ikke grove slitekanter etter impelleren så er ikke kammen slitt heller... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.