Jump to content

OpenCPN kartbildet går utilsiktet i nattmodus, litt ille på dagtid og sol.

Lars H.

Recommended Posts

Da kartplotteren min sviktet for et par sesonger siden fant jeg ut at jeg like godt kunne bruke 14" ThinkPad laptop'n min med OpenCPN og o-chart med istedet for å kjøpe ny plotter. Denne løsningen er jeg svært godt fornøyd med.

Men for et par dager siden fikk jeg et problem. Jeg hadde sittet inne i salongen med OpenCPN på og planlagt kommende tur med laptop'n koblet til ekstern strømforsyning. Jeg koblet den så fra strøm og flyttet den ut til styreposisjonen der jeg har en tilsvarende strømforsyning og USB tilkobling fra AIS/GPS. Men da jeg skulle se på kartet var det gått i nattmodus. Jeg klikket derfor på symbolet for nattmodus for å komme tilbake til dagvising. Men da ble skjermen svart. Et nytt trykk tilbake til nattmodus.

Hva gjør man da? Vel, jeg slo OpenCPN av og på flere ganger igjen uten at det løste problemet. Mon tro Windows rotet det til? Dermed lukket jeg alle vinduer og rebootet PC'n uten at det hjalp Nye gjentatte trykkinger på nattmodus, og plutselig etter diverse trykking var alt OK.

Dette var ikke krise, vi lå jo ved kai og jeg har med 2 andre laptop'r med OpenCPN. Men det samme skjedde for et år siden underveis i ruskevær og vanskelig farvann. Da var den raskeste hjelpen å finne frem papirkart. Hva jeg gjorde etter at vi kom i havn den gang, husker jeg ikke, men også da ble alt etter hvert OK.

Så hva sier ekspertene, Seastar, Ove T . . . . ?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Første som slo meg med beskrivelsen er at lysstyrken på skjermen er justert til minimum når maskinen går på batteri. Det kan jo stemme med at det bli helt mørkt når du i tillegg setter på nattmodus. Ikke helt uvanlig at maskiner har "separat" innstilling av lysstyrke koblet til strøm og når den går på batteri. Det er raskt å forsøke å øke styrken når du går på batteri?

Eller virker alt annet som normalt bortsett fra Open CPN?

/RR

Som sagt, så var PC tilkoblet strøm før jeg flyttet den, og så ble den også tilkoblet strøm etter flytting. Den gikk altså kun på eget batteri (fulladet) et snaut minutt mens jeg flyttet den. Alt annet fungerte normalt. Jeg har ikke satt PC'n til redusert lysstyrke ved batteridrift.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ove T skrev 34 minutter siden:

Hej Lars

När du klickar på ikonen för nattskärm går den först ett steg mot mörkare, ett klick till, ännu mörkare, ytterligare ett klick, åter ljusare, ett klick till, dagsljus.

Hälsningar Ove

Takker. Det fant jeg nettopp ut selv like før du kom med svaret. Jeg må nok ha "kommet borti" ikonet da jeg flyttet PC'n. Men, om jeg da trykker, trykker, trykker . . . . . . raskt på ikonet, kommer jeg ikke ut av de to mørke bildene. Jeg må faktisk vente et sekund eller to mellom hvert trykk for å få frem dagslysskjermen.

Da jeg hadde problemet ble jeg nok litt for ivrig med å trykke på ikonet. Så nå vet jeg hva jeg skal gjøre om dette skjer igjen.

Lars H. skrev 28 minutter siden:

Takker. Det fant jeg nettopp ut selv like før du kom med svaret. Jeg må nok ha "kommet borti" ikonet da jeg flyttet PC'n. Men, om jeg da trykker, trykker, trykker . . . . . . raskt på ikonet, kommer jeg ikke ut av de to mørke bildene. Jeg må faktisk vente et sekund eller to mellom hvert trykk for å få frem dagslysskjermen.

Da jeg hadde problemet ble jeg nok litt for ivrig med å trykke på ikonet. Så nå vet jeg hva jeg skal gjøre om dette skjer igjen.

Om PC er 1/3 så gammel som deg Lars, så er det naturlig den trenger litt tid hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...