Eika Startet 17.August.2023 Del på Facebook Startet 17.August.2023 Er innom gamle jobben og hjelper til for tiden, da fikk jeg litt sjokk, fikk se en Targa med påhenger for første gang Det er noe merkeligt og rart, bryter litt med standaren og forventninger, jeg elsker det Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.August.2023 Del på Facebook Svart 17.August.2023 Er den originalt bygget slik? Må jo gi en del ekstra plass i båten. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Eika Svart 17.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.August.2023 Regner med at det er orginalt, for den står i utstillingshallen til importøren Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 17.August.2023 Del på Facebook Svart 17.August.2023 Ah. Da blir det jo "spennende" om vi får litt amerikanske versjoner av Targa 44 med 5 x 450 hk påhengere bak på hekken etterhvert Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tkb Svart 17.August.2023 Del på Facebook Svart 17.August.2023 Husker jeg leste en test når Targa kom med dette. Da mente de at sjøegenskapene ble forringet, noe som er naturlig. Tipper den blir nær dobbelt så dyr å drifte. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 17.August.2023 Del på Facebook Svart 17.August.2023 En av de få som kanskje kan ha noe nytte av denne løsningen er meg... siden jeg ganske nylig ble funnet sovende i motorrommet.... Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.August.2023 Del på Facebook Svart 17.August.2023 dieselfan skrev 4 minutter siden: En av de få som kanskje kan ha noe nytte av denne løsningen er meg... siden jeg ganske nylig ble funnet sovende i motorrommet.... Ikke kjøp, det er tryggere å sovne i motorrommet , da faller en i hvert fall ikke over bord. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
hanto1 Svart 18.August.2023 Del på Facebook Svart 18.August.2023 Kan sikkert være OK på 25 foteren, men dette er tunge båter ( ca 3,5 tonn for 25`) Det er forøvrig ikke noe økonomi i erstatte en diesel med 2 påhengere på de litt større båtene som kan greie seg med 1 stk. D6 Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 18.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2023 Men alt handler ikke om økonomi, men fart og enkelhet. Hvor lett er det og skru på en påhenger vs en d6 i ett lite motorrom ? Hvis maskin går til helvette, hvilke av de er bytta på 45min ? Hva gir mest plass inni båten ? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 18.August.2023 Del på Facebook Svart 18.August.2023 Eika skrev 3 minutter siden: Hva gir mest plass inni båten ? Den plassen vi en vel komme til og trenge for og ha ekstra bensin. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 18.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2023 De nye v10 er faktisk ikke så tørste som man skulle tru, hvis man kjører fornuftigt. Har prøvd ett par sånne motorer nå og har blitt meget overaska Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 18.August.2023 Del på Facebook Svart 18.August.2023 Igjen. Jeg liker påhengs best, men i en båt som dette, 25-27 fot så vil innenbords gi bedre sjøegenskaper og vesentlig lavere drivstoffkostnader. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 18.August.2023 Del på Facebook Svart 18.August.2023 De som har lyst og økonomi til å ha flere V10 eller V12 påhengere bryr seg neppe om forbruk. I Sitér dette innlegget Link to post
Thomas_h Svart 18.August.2023 Del på Facebook Svart 18.August.2023 tkb skrev On 17.8.2023 at 15.17: Tipper den blir nær dobbelt så dyr å drifte. Service kost per år er vel godt under halvparten av en d6 med drev, så det spørs hvor mye du kjører. Tenker forskjellen grovt regnet er bensin vs diesel kost per nm, så det kommer ann på hvor langt du kjører pr år. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.August.2023 Del på Facebook Svart 18.August.2023 Thomas_h skrev 9 minutter siden: Service kost per år er vel godt under halvparten av en d6 med drev, så det spørs hvor mye du kjører. Tenker forskjellen grovt regnet er bensin vs diesel kost per nm, så det kommer ann på hvor langt du kjører pr år. Et bra valg for de som bruker båten lite altså 😉 Men du må ta en faktor til med i regnestykket, og det er andrehåndsverdien. Tipper en Targa med påhenger blir lite etterspurt på bruktmarkedet, og prisen deretter. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Thomas_h Svart 18.August.2023 Del på Facebook Svart 18.August.2023 Komodo skrev 10 minutter siden: Tipper en Targa med påhenger blir lite etterspurt på bruktmarkedet, og prisen deretter. Mye mulig, men innkjøpsprisen er mye lavere Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.August.2023 Del på Facebook Svart 18.August.2023 Ja. Men jeg tror allikevel at verdifallet blir høyere, særlig etterhvert som motorene får noen år på nakken. Må vel også regne med at påhengerene har vesentlig kortere levetid. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Åge Grevlingen Svart 19.August.2023 Del på Facebook Svart 19.August.2023 Produsenten vet nok hva de driver med. Ser en nisje. Båter med påhengs binder mindre kapital på lager, da den kan monteres på 45 min, som angitt av far. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 19.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2023 TerjeFjern skrev for 15 timer siden: De som har lyst og økonomi til å ha flere V10 eller V12 påhengere bryr seg neppe om forbruk. I Man kan kjøpe 2stk sånne v10, for prisen av en d4/d6, man får mange timer på sjøen for en halv million i prisforskjell Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.August.2023 Del på Facebook Svart 19.August.2023 On 8/17/2023 at 3:17 PM, tkb said: Husker jeg leste en test når Targa kom med dette. Da mente de at sjøegenskapene ble forringet, noe som er naturlig. Tenker det samme. Balansepunktet må jo bli enda lenger bak, noe som fra før er drevbåtenes achilleshel i motsjø. Baugen blir "lett som papp" blir slått høyere opp med påfølgende lengre fall isteden for å pløye/ skjære seg gjennom. Merker stor forskjell på båter med 2 x drev kontra samme/ tilsvarede båter med IPS og motorene 1,5 meter lenger frem. Enda bedre blir det med motorer enda lenger frem og strak aksling. Kjørte en ca 25 fots styrehusbåt med påhenger på lang brakett(som her) en gang. Galloperte på alt over 25 kn på flatt vann, baugen spratt til himmels på 0,5 meter fjordsjø, var en ku og manøvrere (lite grep og baugen blåste bort som den var et løv), ventilerte for lett og brukte ca dobbelt så mye som samme båten med D4 og drev. Var alt annet en god å kjøre, men så var den ikke designet for outboard heller. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eika Svart 19.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2023 Men en påhenger som det der, veier 1/3 av en d6 med drev da, i tilegg er det propell med 17" diameter, så det er stor propell meg godt grep Men vekt bak akterspeilet, er ikke bra for egenskapene i god sjø, men det har sine fordeler når det er relativt flatt Spørs om ikke jeg må smiske med sjefene, om jeg kan få prøve den for og få gjort opp en egen mening :) men så mye båt som du kjører for dette firma sap, så ser du hvor det er og du innser vel at du plutselig må frakte en sånn også :) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 19.August.2023 Del på Facebook Svart 19.August.2023 Er vel bedre å sammenligne med en D4 som er typisk installasjon i slike båter.. D4 med drev veier ca dobbelt (600 kg) vs Merc V10 315 kg som i for seg er bra, men den vekta flyttes også fra ca 1 meter foran transom til ca 1 meter bak. Det har noe å si for både tyngdepunkt og ikke minst massesenteret på hele båten Hadde jeg blitt spurt om å ta en slik baktung båt rundt kysten i motsjø vet jeg hva svaret hadde blitt Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Havarita Svart 19.August.2023 Del på Facebook Svart 19.August.2023 Komodo skrev for 21 timer siden: Ja. Men jeg tror allikevel at verdifallet blir høyere, særlig etterhvert som motorene får noen år på nakken. Må vel også regne med at påhengerene har vesentlig kortere levetid. Mulig, mulig ikke. I day-cruiser segmentet (20-25 fot) med innenbords diesel vs påhenger, så omsettes gjerne brukte med innenbords lavere enn tilsvarende med påhenger. Dette selv om de kostet vesentlig mer nye. Eksempelet jeg kjenner er 15 til 20 år gamle båter (og yngre). (Askeladden C6 vs C62, Beatle vs 605). Trenden i dag er utenbords på stadig større båter, rikelig med hk, og gjerne flere stykker. Påhengere er også tilgjengelig i stadig mer voksne størrelser. Med stigende renter, og synkende kronekurs vil dette forsterke seg. Både kostnader til motorpakken, installasjonskostnader, og vedlikehold er mye dyrere med innenbords (diesel) og drev. Jeg tror dette er en riktig satsing fra Targa. Gjennomsnittlige motortimer for en norsk fritidsbåt er ca 50t. Langt fra alle timene kjøres i WOT eller planefart. For egen del koster renter på båten nå 4 til 8 ganger mer enn drivstoff pr år. (700': 6% => 42k, vs 1 eller 2 tanker til 5k hver). 'Do the math'. Til mitt bruk (som er ganske gjennomsnittlig) ville jeg ikke vurdert innenbords diesel før båten er 30 fot +. For noen år siden 25 fot, om noen år kanskje 35 fot. -Og selvfølgelig er innenbords (diesel) det opplagte valget på en saktegående deplasements båt med strak aksling. Dette er enkle konstruksjoner som også er rimelige å vedlikeholde. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 19.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2023 sap_2000 skrev for 4 timer siden: Er vel bedre å sammenligne med en D4 som er typisk installasjon i slike båter.. D4 med drev veier ca dobbelt (600 kg) vs Merc V10 315 kg som i for seg er bra, men den vekta flyttes også fra ca 1 meter foran transom til ca 1 meter bak. Det har noe å si for både tyngdepunkt og ikke minst massesenteret på hele båten Hadde jeg blitt spurt om å ta en slik baktung båt rundt kysten i motsjø vet jeg hva svaret hadde blitt Men nå er vel denne faktisk ment for de som kjører 15min ut til hytta, da har ikke d4/d6'n rukket og bli skikkelig varm engang :p Men jeg er lite fan av Targa, fiskebåter uten tral bakpå :p hehehehe. Banner litt i kirka nå, med tanke på hvor jeg er og jobber om dagen :p men folk har forskjellig smak, kamerat syns det er noen av de peneste båten man finner, andre folk liker de pga status og pris, noen liker de pga sjø egenskapene. Jeg er fan av dypere vbunn evt 2 halve båter med en tunell imellom og høyere fartspotensiale og morrofaktor Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.August.2023 Del på Facebook Svart 19.August.2023 Eika skrev 20 minutter siden: Jeg er fan av dypere vbunn evt 2 halve båter med en tunell imellom og høyere fartspotensiale og morrofaktor Men de båtene er helt uegnet til å trekke hummerteiner og dykke fra, så de er ikke noe for meg 😄😆 Havarita skrev for 2 timer siden: Mulig, mulig iķke ..... Trenden i dag er utenbords på stadig større båter, rikelig med hk, og gjerne flere stykker. Ja, det kan hende jeg tar feil, men det var nå min mening da 😊 Havarita skrev for 2 timer siden: Gjennomsnittlige motortimer for en norsk fritidsbåt er ca 50t. Dette er et godt poeng 👍 Havarita skrev for 2 timer siden: Til mitt bruk (som er ganske gjennomsnittlig) ville jeg ikke vurdert innenbords diesel før båten er 30 fot +. For noen år siden 25 fot, om noen år kanskje 35 fot. Her vurderer nok folk forskjellig. En kompis har nettopp kvittet seg med en ett år gammel Nordkapp på oppunder 30 fot med påhenger fordi den var dyr å kjøre med. Gikk for en brukt Bavaria med D6 og drev. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.