Jump to content

Targa med påhenger ?

Eika

Recommended Posts

tkb skrev On 17.8.2023 at 15.17:

Tipper den blir nær dobbelt så dyr å drifte. 

Service kost per år er vel godt under halvparten av en d6 med drev, så det spørs hvor mye du kjører. 

Tenker forskjellen grovt regnet er bensin vs diesel kost per nm, så det kommer ann på hvor langt du kjører pr år. 

Thomas_h skrev 9 minutter siden:

Service kost per år er vel godt under halvparten av en d6 med drev, så det spørs hvor mye du kjører. 

Tenker forskjellen grovt regnet er bensin vs diesel kost per nm, så det kommer ann på hvor langt du kjører pr år. 

Et bra valg for de som bruker båten lite altså  😉

Men du må ta en faktor til med i regnestykket, og det er andrehåndsverdien. Tipper en Targa med påhenger blir lite etterspurt på bruktmarkedet, og prisen deretter.

On 8/17/2023 at 3:17 PM, tkb said:

Husker jeg leste en test når Targa kom med dette. Da mente de at sjøegenskapene ble forringet, noe som er naturlig. 

Tenker det samme. Balansepunktet må jo bli enda lenger bak, noe som fra før er drevbåtenes achilleshel i motsjø.

Baugen blir "lett som papp" blir slått høyere opp med påfølgende lengre fall isteden for å pløye/ skjære seg gjennom.

Merker stor forskjell på båter med 2 x drev kontra samme/ tilsvarede båter med IPS og motorene 1,5 meter lenger frem.

Enda bedre blir det med motorer enda lenger frem og strak aksling.

Kjørte en ca 25 fots styrehusbåt med påhenger på lang brakett(som her) en gang. Galloperte på alt over 25 kn på flatt vann, baugen spratt til himmels på 0,5 meter fjordsjø, var en ku og manøvrere (lite grep og baugen blåste bort som den var et løv), ventilerte for lett og brukte ca dobbelt så mye som samme båten med D4 og drev.

Var alt annet en god å kjøre, men så var den ikke designet for outboard heller.

Mvh. SAP

Men en påhenger som det der, veier 1/3 av en d6 med drev da, i tilegg er det propell med 17" diameter, så det er stor propell meg godt grep

Men vekt bak akterspeilet, er ikke bra for egenskapene i god sjø, men det har sine fordeler når det er relativt flatt 

Spørs om ikke jeg må smiske med sjefene, om jeg kan få prøve den for og få gjort opp en egen mening :) 

men så mye båt som du kjører for dette firma sap, så ser du hvor det er og du innser vel at du plutselig må frakte en sånn også :) 

Er vel bedre å sammenligne med en D4 som er typisk installasjon i slike båter.. D4 med drev veier ca dobbelt (600 kg) vs Merc V10 315 kg som i for seg er bra, men den vekta flyttes også fra ca 1 meter foran transom til ca 1 meter bak. Det har noe å si for både tyngdepunkt og ikke minst massesenteret på hele båten

Hadde jeg blitt spurt om å ta en slik baktung båt rundt kysten i motsjø vet jeg hva svaret hadde blitt :giggle:

Mvh. SAP

Komodo skrev for 21 timer siden:

Ja. Men jeg tror allikevel at verdifallet blir høyere, særlig etterhvert som motorene får noen år på nakken. Må vel også regne med at påhengerene har vesentlig kortere levetid. 

Mulig, mulig ikke.

I day-cruiser segmentet (20-25 fot) med innenbords diesel vs påhenger, så omsettes gjerne brukte med innenbords lavere enn tilsvarende med påhenger. Dette selv om de kostet vesentlig mer nye. Eksempelet jeg kjenner er 15 til 20 år gamle båter (og yngre).

(Askeladden C6 vs C62, Beatle vs 605).

Trenden i dag er utenbords på stadig større båter, rikelig med hk, og gjerne flere stykker.

Påhengere er også tilgjengelig i stadig mer voksne størrelser.

Med stigende renter, og synkende kronekurs vil dette forsterke seg. 

Både kostnader til motorpakken,  installasjonskostnader, og vedlikehold er mye dyrere med innenbords (diesel) og drev.

Jeg tror dette er en riktig satsing fra Targa.

Gjennomsnittlige motortimer for en norsk fritidsbåt er ca 50t. Langt fra alle timene kjøres i WOT eller planefart.

For egen del koster renter på båten nå 4 til 8 ganger mer enn drivstoff pr år.

(700': 6% => 42k, vs 1 eller 2 tanker til 5k hver).

'Do the math'.

Til mitt bruk (som er ganske gjennomsnittlig) ville jeg ikke vurdert innenbords diesel før båten er 30 fot +.

For noen år siden 25 fot, om noen år kanskje 35 fot.

-Og selvfølgelig er innenbords (diesel) det opplagte valget på en saktegående deplasements båt med strak aksling. Dette er enkle konstruksjoner som også er rimelige å vedlikeholde.

sap_2000 skrev for 4 timer siden:

Er vel bedre å sammenligne med en D4 som er typisk installasjon i slike båter.. D4 med drev veier ca dobbelt (600 kg) vs Merc V10 315 kg som i for seg er bra, men den vekta flyttes også fra ca 1 meter foran transom til ca 1 meter bak. Det har noe å si for både tyngdepunkt og ikke minst massesenteret på hele båten

Hadde jeg blitt spurt om å ta en slik baktung båt rundt kysten i motsjø vet jeg hva svaret hadde blitt :giggle:

Men nå er vel denne faktisk ment for de som kjører 15min ut til hytta, da har ikke d4/d6'n rukket og bli skikkelig varm engang :p 

Men jeg er lite fan av Targa, fiskebåter uten tral bakpå :p hehehehe. Banner litt i kirka nå, med tanke på hvor jeg er og jobber om dagen :p men folk har forskjellig smak, kamerat syns det er noen av de peneste båten man finner, andre folk liker de pga status og pris, noen liker de pga sjø egenskapene. 

Jeg er fan av dypere vbunn evt 2 halve båter med en tunell imellom og høyere fartspotensiale og morrofaktor 

Eika skrev 20 minutter siden:

Jeg er fan av dypere vbunn evt 2 halve båter med en tunell imellom og høyere fartspotensiale og morrofaktor 

Men de båtene er helt uegnet til å trekke hummerteiner og dykke fra, så de er ikke noe for meg 😄😆

Havarita skrev for 2 timer siden:

Mulig, mulig iķke

.....

Trenden i dag er utenbords på stadig større båter, rikelig med hk, og gjerne flere stykker.

Ja, det kan hende jeg tar feil, men det var nå min mening da 😊

Gjennomsnittlige motortimer for en norsk fritidsbåt er ca 50t.

Dette er et godt poeng 👍

Til mitt bruk (som er ganske gjennomsnittlig) ville jeg ikke vurdert innenbords diesel før båten er 30 fot +.

For noen år siden 25 fot, om noen år kanskje 35 fot.

Her vurderer nok folk forskjellig. En kompis har nettopp kvittet seg med en ett år gammel Nordkapp på oppunder 30 fot med påhenger fordi den var dyr å kjøre med. Gikk for en brukt Bavaria med D6 og drev.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...