Grufolf Svart 19.August.2023 Del på Facebook Svart 19.August.2023 Hva med diesel påhenger? Det er en rib fører i Oslofjorden som har kjørt Volvo innenbords i alle år, han sverger fortsatt til "moderskipet" med d6 motor, men har kjøpt en litt mindre rib han satt en 300 suzuki på først, ble ikke helt fornøyd og byttet den med en Cox diesel påhengs. I følge han så er den bedre på alle måter. Leser Facebook innleggene hans, ribroy( rib adventure), Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 19.August.2023 Del på Facebook Svart 19.August.2023 Kjøpte en brukt Finnmaster 6800 med D3 160 for 2 år siden. Fikk den gunstig og har oppgradert. Selger kjøpte Finnmaster 7.0 weekender og beklager seg over forbruk med 150 Yamaha. Rundt 1,5 pr nautisk, mens min bruker 0,9. Ca dobling i driftoffutgifter for han drivstoffpris tatt i betraktning. Men nå skal jeg ha større service på drevet, koster litt det og. Må prøve å gjøre litt selv😊 Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 20.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2023 @Komodo Catamaran og hummerteiner hører faktisk litt sammen, båtene krenger ikke selv om man har en teine med 200hummer inni, hengene på ripekanten :) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 @Eika, så dét er den egentlige grunnen til at du har katamaran? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
sap_2000 Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 14 hours ago, Komodo said: Her vurderer nok folk forskjellig. En kompis har nettopp kvittet seg med en ett år gammel Nordkapp på oppunder 30 fot med påhenger fordi den var dyr å kjøre med. Gikk for en brukt Bavaria med D6 og drev. Her er du inne på interessant tema. Jeg har i alle år lagt merke til at flertallet av de med større båter og bensin vegrer seg for større distanser og fokuserer på hvor dyrt det er osv så det får begrensinger for bruken. Selv om båten er kjøpt tilsvarende billigere, servicekostnader er rimeligere og de totalt sett sparer penger på å ha outboard istedenfor diesel, så tror jeg det er noe psykisk med telleverket på pumpa som tikker fortere unna med bensin (som også bruker mer pr nm). Eksempel. Ligger i middagsbukta og vurder en tur til drøbak eler in til oslo. "åhh, da går det jo xxxx kr i fuel da" Og slik har det vært i all tid. Husker dette fenomenet tilbake til 80-tallet også. De med 30-35 fot båter med 2 x v8 bensin (feks draco 3000, Cleopatra 33 osv.) kom sjelden lenger enn Tjøme eller Stavern på sommerferie, og middgsbukta i helgene (fra Oslo/ Bærum), mens dieselgjengen fartet ned hele sørlandet, over til Dk og svenskekysten, og gjerne Sandspollen eller Son i helgene.. Har kjent på de selv de gangene jeg har eid eller brukt bensinbåter. Vegrer meg for "å kjøre tur" og blir korteste og mest økonomiske måten å komme seg fra a til b. Jeg tror, for de fleste er det lettere å svelge en høyere investeringskostnad med bonus i lavere brukskostnad enn omvendt om man er glad i å farte rundt med båt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Eika Svart 20.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2023 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: @Eika, så dét er den egentlige grunnen til at du har katamaran? Fluefiskeplattform, fluesnøret hekter seg ikke i noe på dekk, den er stabil og fin, lav så det er lett å håve inn sjøørretene og det beste er at man kommer først frem til fiskeplassene :p Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 sap_2000 skrev On 19.8.2023 at 13.49: Baugen blir "lett som papp" blir slått høyere opp med påfølgende lengre fall isteden for å pløye/ skjære seg gjennom. Merker stor forskjell på båter med 2 x drev kontra samme/ tilsvarede båter med IPS og motorene 1,5 meter lenger frem. Enda bedre blir det med motorer enda lenger frem og strak aksling. Uansett gjelder det (som du er inne på) at totalpakken er i balanse. Ref strake akslinger: Vet om et skyssbåtselskap som på det meste hadde 3 stk Targa i flåten. Rederen var i kontakt med Targa for å få de til å bygge de en båt med strake akslinger, men Targa nektet å levere. De hadde prøvd , og den oppførte seg ikke lenger som en Targa ble det sagt. De fikk senere bygd en Nord Star 42 med akslinger. Grufolf skrev for 17 timer siden: Hva med diesel påhenger? ikke alltid bare velstand det heller: https://www.inthesameboat.eco/oxe Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
sap_2000 Svart 21.August.2023 Del på Facebook Svart 21.August.2023 16 hours ago, ivar said: Uansett gjelder det (som du er inne på) at totalpakken er i balanse. Ref strake akslinger: Vet om et skyssbåtselskap som på det meste hadde 3 stk Targa i flåten. Rederen var i kontakt med Targa for å få de til å bygge de en båt med strake akslinger, men Targa nektet å levere. De hadde prøvd , og den oppførte seg ikke lenger som en Targa ble det sagt. De fikk senere bygd en Nord Star 42 med akslinger. Targa sa klokelig nei fordi skrogene ikke er laget for akslinger. Eneste mulighet er større motorer på v-gir da skottindeling, innerliner og kabinløsning ikke tillater motorene lenger frem. I tillegg må det lages propelltuneller som redusere oppdriften enda mer. Resutatet blir baktung båt med for skarp akselvinkel og for små dia propeller = elendig effektivitet. NordStar prøvde et par ganger. Ene var NS 34 med 2 x D6 370 på V-gir. Baktung, fullstendig tettpakket motorrom med vanskelig tilgang til det meste og en toppfart på knapt 30 kn og skyhøyt forbruk. Samme båt med like motorer og drev rundet 40. Denn andre var NS 42 med 2x D8 550 (eller var det 600) på v gir. Skroget er i utgangspunktet samme bredde som daværende NS 34/ 37 og 40, men medenda større og tyngre motorer akter. Resultatet ble det samme, dog enda mer tettpakket så eksosen måtte ut i skrogsidene. Drøye 30 kn på slake tanker og enormt forbruk. Båten ble senere ombygget og forlenget akter i norge og forsvant fort fra dette skyssbåtselskapet. Til Sammenligning greide NS 47/49 ca 40 kn med samme motorer og IPS Hvis du kjenner de så kan du jo spørre om historien. Targa leverte vel en T44 på vannjet med 2 x D9 575. Den gikk knapt over 30 kn og med et astronomisk forbruk. Yrkesgutta er ikke glad i drev. Vil ha akslinger, men da man alt være laget og beregnet for det om man skal ha noenlunde effektivitet. Den andre løsningen er IPS som det begynner å gå mer og mer av i næring med gode resultater. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 21.August.2023 Del på Facebook Svart 21.August.2023 sap_2000 skrev for 22 timer siden: Selv om båten er kjøpt tilsvarende billigere, servicekostnader er rimeligere og de totalt sett sparer penger på å ha outboard istedenfor diesel, så tror jeg det er noe psykisk med telleverket på pumpa som tikker fortere unna med bensin (som også bruker mer pr nm). Ja, det er noe med det der. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 21.August.2023 Del på Facebook Svart 21.August.2023 sap_2000 skrev for 2 timer siden: Hvis du kjenner de så kan du jo spørre om historien. Høres ut som at du har mer kontroll enn meg på dette emnet Nord star 40 står det på siden av denne - lurer på hvor jeg har 42 fra.. https://www.basecampexplorer.com/no/svalbard/basecamp-bater/isfjord-ekspressen/ sap_2000 skrev for 2 timer siden: Yrkesgutta er ikke glad i drev. Vil ha akslinger, men da man alt være laget og beregnet for det om man skal ha noenlunde effektivitet. Den andre løsningen er IPS som det begynner å gå mer og mer av i næring med gode resultater. Her er du nok spot on. I havna her så er det også flere Redbay Stormforce riber. 1200 og 1250. 2 med påhenger, 1 med VP og drev og 1 med Cummins og akslinger. Hadde vært interessant å fått tak i litt mer håndfaste sammenligningsdata der.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Komodo Svart 21.August.2023 Del på Facebook Svart 21.August.2023 sap_2000 skrev for 5 timer siden: Resutatet blir baktung båt med for skarp akselvinkel og for små dia propeller = elendig effektivitet. NordStar prøvde et par ganger. Ene var NS 34 med 2 x D6 370 på V-gir. Baktung, fullstendig tettpakket motorrom med vanskelig tilgang til det meste og en toppfart på knapt 30 kn og skyhøyt forbruk. Samme båt med like motorer og drev rundet 40. Denn andre var NS 42 med 2x D8 550 (eller var det 600) på v gir. Skroget er i utgangspunktet samme bredde som daværende NS 34/ 37 og 40, men medenda større og tyngre motorer akter. Resultatet ble det samme, dog enda mer tettpakket så eksosen måtte ut i skrogsidene. Drøye 30 kn på slake tanker og enormt forbruk. Båten ble senere ombygget og forlenget akter i norge og forsvant fort fra dette skyssbåtselskapet. Til Sammenligning greide NS 47/49 ca 40 kn med samme motorer og IPS Ingen stor overraskelse at de båtene ble tunge i hekken. V-gearene i tillegg til komplette akselsystemer veier jo også sitt. Heller ingen overraskelse at effektiviteten med IPS var en helt annen. Men i motsetning til hekkaggregat så finnes det jo V-gear som tåler store motorer. Det kunne vært interessant å sett hvordan effektiviteten hadde vært med singel installasjon og V-gear. En buse av en MAN motor f.eks. på bortimot like mange hester om de to Volvoene til sammen. Burde få ned vekta en del, og samtidig gi mer plass rundt motoren. Men det får vi nok aldri svar på. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
ivar Svart 21.August.2023 Del på Facebook Svart 21.August.2023 Komodo skrev 1 time siden: Det kunne vært interessant å sett hvordan effektiviteten hadde vært med singel installasjon og V-gear. det krever jo igjen andre kompromisser, feks med tanke på skrogdesign. Ser feks for meg kombinasjonen dyp v-bunn, gode fartsressurser og singel propell ikke er helt enkel å få bra til .. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Havarita Svart 21.August.2023 Del på Facebook Svart 21.August.2023 sap_2000 skrev On 20.8.2023 at 13.47: ... Og slik har det vært i all tid. Husker dette fenomenet tilbake til 80-tallet også. De med 30-35 fot båter med 2 x v8 bensin (feks draco 3000, Cleopatra 33 osv.) kom sjelden lenger enn Tjøme eller Stavern på sommerferie, og middgsbukta i helgene (fra Oslo/ Bærum), mens dieselgjengen fartet ned hele sørlandet, over til Dk og svenskekysten, og gjerne Sandspollen eller Son i helgene.. Har kjent på de selv de gangene jeg har eid eller brukt bensinbåter. Vegrer meg for "å kjøre tur" og blir korteste og mest økonomiske måten å komme seg fra a til b. Jeg tror, for de fleste er det lettere å svelge en høyere investeringskostnad med bonus i lavere brukskostnad enn omvendt om man er glad i å farte rundt med båt. Det er til syvende og sist bruken som avgjør hva som blir optimalt. Både rasjonelt og følelsesmessig. Som fritidsbåt er Targa 25.1 er en skjærgårdsjeep for helårsbruk. Den er heller ikke en stor båt i dagens målestokk. Dette har endret siden 80-tallet, og vil endre seg fremover også. Fartsressurser og støy er også i favør av utenbords, og tomgangshastighet er fordelaktig lav. Dette er viktige kvaliteter for båtbrukeren. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 21.August.2023 Del på Facebook Svart 21.August.2023 8 hours ago, ivar said: Nord star 40 står det på siden av denne - lurer på hvor jeg har 42 fra.. https://www.basecampexplorer.com/no/svalbard/basecamp-bater/isfjord-ekspressen/ NS 40 ble til 42 noen år tilbake med noen modifikasjoner. Samtidig som 34 ble til 36 og 32 til 33 osv. Skyssbåten var og er en 40. 8 hours ago, ivar said: I havna her så er det også flere Redbay Stormforce riber. 1200 og 1250. 2 med påhenger, 1 med VP og drev og 1 med Cummins og akslinger. Hadde vært interessant å fått tak i litt mer håndfaste sammenligningsdata der.. Spør Tipper svaret er ala noe slikt: - Påhengere; god fart, høyt forbruk, lite problemer og enkelt vedlikehold. Får ikke varme via motorene og manøvrering er så som så i mye vind. - Drev: god fart, bra forbruk, endel problemer og kostnader med tiden på drev (knaser) og propeller (vulking). Manøvrering ett hakk bedre en påhengs grunnet større propeller og ikke eksosutslipp i propell. - Akslinger: Dårligere fart, høyt forbruk (men diesel), så og si aldri problemer og uforutsette utgifter, og enkelt vedlikehold. Manøvrering i særklasse, spesielt "når han står på" . Tror vi vil se mer og mer IPS fra noen og førti fot og oppover. Men VP liker også å selge drev til så store båter som mulig. Går bra i begynnelsen, så kommer kostnadene med nye drev med årene, ca 150k stk for DPH. Mer for DPI. Ser man på bruktmarkedet på 10 år + gamle båter ser man mange store og tunge, feks NW 420, Princess V45 med nyere drev. Samme med tunge singelinstallasjoner over 6 tonn. Knasing skjer ofte mellom 1000 og 1500 timer på disse. Drevkjøling og aldri slurve på serviceintervall/ olje hjelper mye. Det samme gjør mye kjøring i lav fart og ikke lengre strekker på høy belastning. 5 hours ago, Komodo said: ngen stor overraskelse at de båtene ble tunge i hekken. V-gearene i tillegg til komplette akselsystemer veier jo også sitt. Heller ingen overraskelse at effektiviteten med IPS var en helt annen. Den største faktoren er kombinasjon av tyngre motor og redusert oppdrift pga propelltunneler. Ofte er det også for skrå vinkel på akslingene da motor/ gir ideelt sett skulle stått lenger frem, men det er ikke mulig på disse uten å bygge om alt. Propellene har ofte for liten dia av samme grunn. Ser man på de som får til aksling, feks nyere P båter og andre ser man at de dype tunnelene ala Sunseeker på på tidlig 2000 tall er borte og erstattet med mindre og flatere tunneller. Akslingene er lange, har slak vinkel og propelldia er relativt stor, samt med god klaring til skrog (pga støy). 5 hours ago, Komodo said: Men i motsetning til hekkaggregat så finnes det jo V-gear som tåler store motorer. Det kunne vært interessant å sett hvordan effektiviteten hadde vært med singel installasjon og V-gear. En buse av en MAN motor f.eks. på bortimot like mange hester om de to Volvoene til sammen. Burde få ned vekta en del, og samtidig gi mer plass rundt motoren. Men det får vi nok aldri svar på. Tro meg, jeg har prøvd. Enkel motor, f.eks D8 600 eller D11 der det før stod 2 x D6 330-370, remote V-gir som kan stå lenger frem enn motoren og CV aksel imellom. Gir bedre plass og tilgang i motorrom, bedre akselvinkel og tyngdepunkt (motoren kan stå lenger frem). Moderat tunell, gjerne forlenget endel bak skroget så man kan ha ror montert på akterspeil. Da hadde de ikke trengt og gjøre store modifikasjoner på planløsning etc. Tunnel eller drev løses med utbyttbar modul i forma. Proposjonale thrustere foran og bak som standard. Tony fra SB Mar har skrevet en kort og god artikkel om remote V-drive her https://www.sbmar.com/articles/why-v-drives-and-then-again-why-remote/ Har stor tro på at styrehusbåtene fra de tre finske hadde slått an blandt en flere kjøpere, ikke minst i næring med en slik installasjon. Men så lenge de selger som hakka møkk slik det er, så gidder de ikke. bilder av remote V-drive. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 21.August.2023 Del på Facebook Svart 21.August.2023 sap_2000 skrev for 2 timer siden: Tro meg, jeg har prøvd. Bare for å oppklare litt, har du prøvd å få dem til å teste ut et slikt konsept, eller har du prøvd en slik båt? sap_2000 skrev for 2 timer siden: Enkel motor, f.eks D8 600 eller D11 der det før stod 2 x D6 330-370, remote V-gir som kan stå lenger frem enn motoren og CV aksel imellom. Gir bedre plass og tilgang i motorrom, bedre akselvinkel og tyngdepunkt (motoren kan stå lenger frem). Moderat tunell, gjerne forlenget endel bak skroget så man kan ha ror montert på akterspeil. Det du beskriver her passer veldig godt på hvodan Vaagen 40 er bygget. Det ble jo ikke bygd så mange av de båtene, og noen ble levert med to motorer. Men den jeg siklet på og holdt på å kjøpe for mer enn 10 år siden (oppgitt halvfabrikat) var bygget slik. Dette var et tidlig byggenummer (egentlig en Vaagen 39), og den ble etterhvert forlenget litt i hekken med ei kasse for å øke oppdriften bak, samt (så vidt jeg husker) forlenge propelltunellen. Her var det to gutter som hadde bygd hver sin båt, og de hadde kjøpt hver sin motor som var tatt ut av en skyssbåt som skulle bygges om. Dette var MAN motorer på 14 liter og 600 hk. Den andre båten var ferdig, og så vidt jeg husker gjorde den 30 eller 32 knuter. sap_2000 skrev for 2 timer siden: Tunnel eller drev løses med utbyttbar modul i forma. Proposjonale thrustere foran og bak som standard. Artig at du nevner det. Husker en gang på midten av 90 tallet at SUN 33 (ble bygget her i nærheten) ble levert både med strak aksel og drev. De hadde en slik løsning i forma. Akselvarianten tror jeg hadde litt kjøl også. Ble ikke støpt så mange av den. Minnes at skroget ble støpt i Vestfold og fraktet hit for innredning. Vi bygde opp en slik som åpen jolle/skjærgårdjeep i dykkerklubben på den tiden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Big Horn Svart 22.August.2023 Del på Facebook Svart 22.August.2023 Ble stoppet i Drøbakssund for rundt 8-9 år siden av Tollvesenet i en Targa 27 med to overflatedrev. Denne komboen har jeg hverken sett før eller siden. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 22.August.2023 Del på Facebook Svart 22.August.2023 9 hours ago, Komodo said: Bare for å oppklare litt, har du prøvd å få dem til å teste ut et slikt konsept, eller har du prøvd en slik båt? Det første Føler meg rimelig sikker på at det hadde slått an også. Sett fra produsentens vinkel så er det mye enklere å skjære et hull i akterspeilet og resten er plug and play så lenge de selger alt de kan produsere likevel. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Komodo Svart 22.August.2023 Del på Facebook Svart 22.August.2023 sap_2000 skrev 53 minutter siden: Det første Føler meg rimelig sikker på at det hadde slått an også. Ok, ja da er vi jo enige i at det hadde vært en interessant installasjon Jeg nevnte jo Vaagen 40 som et eksempel, her ser du en video av hvordan den går i vannet. Har ikke regnet på det, men jeg vil tro du sparer mye vekt på singelinstallasjon kontra dobbel. Både motor, gear og propellanlegg blir jo grøvre og tyngre, men det må vel allikevel bli vesentlig lettere? Og tenk så servicevennlig det blir i motorrommet i forhold! Fritt etter hukommelsen ble de båtene som standard levert med en Iveco på ca 550 hk. og V-gear. sap_2000 skrev 53 minutter siden: Sett fra produsentens vinkel så er det mye enklere å skjære et hull i akterspeilet og resten er plug and play så lenge de selger alt de kan produsere likevel. Ja, det er klart. Så lenge de selger ut alt er det egentlig tåpelig å bruke penger på å utvikle en ny modell som de verken vet hvordan vil bli tatt i mot i markedet, eller har kapasitet til å produsere. Men noen ganger kan det være smart å bruke penger på produktutvikling og endring av segment, for tidene endrer seg. Hvis en av de tre hadde tatt fram en slik modell ville de henvendt seg til enda en kundegruppe, det kunne vært bra på sikt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Havarita Svart 22.August.2023 Del på Facebook Svart 22.August.2023 Litt video-omtale her. Og tekstomtale i Motorboat. Begge er fra 2020. Etter Targa sin Spec-sheet så bruker den optimistiske 1,2 l/nm med D4/270. Antar at det er 20 knop. (32 knop max). Outboard med 2x 200hk bruker 42lph ved 20 knop, så litt over 2l/nm. Topphastighet 44 knop. (ihht til artikkelen over). Videoen nevner 30lph ved 30 knop. Dette må være på hver motor. Vekta er oppgitt til 3500kg, som er mye for en 25 (27)foter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.