Jump to content

Striper i skjermen til Lowrance Elite Ti2 plotter


Per Øistein Hoe

Recommended Posts

Vet ikke hva problemet er, men ta kontakt med forhandler med en gang og dokumenter problemet. Det er 5 års reklamasjon, så du har krav på reparasjon.


Jeg fikk ny skjerm på en Raymarine-plotter 4 år og 51 uker etter kjøp nettopp fordi den er ment å vare lenger enn 5 år og dermed har 5 års reklamasjon.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Ikke noe å dille med selv, ta kontakt med selger og reklamer. Fortrinnsvis gjør du det skriftlig slik at du har dokumentasjon. Reparasjon skal skje innen rimelig tid, og om du er avskåret fra å bruke plotteren i mer enn 1 uke har du krav på tilsvarende låneprodukt. Det er en fin "pisk" å bruke for å få fikset slike ting raskt.

Videre har du krav på å få rettet mangelen uten kostnad for deg. Ergo skal du ha dekt alle dine kostnader som måtte forekomme som følge av reklamasjonen. Det inkluderer tapt inntekt om du må levere den i arbeidstiden, samt drivstoff / bompenger for å levere den. Men her er man jo normalt sett rund i kantene - det er etter min mening rimelig at kunden skal levere produktet inn der ha/un kjøpte det. Men om produktet f.eks. er handlet på nett, begrenses dette til å kjøre til/fra postkontor / post i butikk. Evt. porto skal du ha refundert.

 

Dette under forutsetning av at du har kjøpt den som privatperson, altså forbruker. Da gjelder forbrukerkjøpsloven. Da er det 5 års reklamasjon, uavhengig av hva forhandler sier og hvilke garantier som gjelder (garantier kan gå UT OVER forbrukerkjøpsloven, men kan ikke overkjøre loven med dårligere vilkår).

 

Du kan kreve retting eller omlevering (altså nytt produkt). Får du ny plotter, får du ikke nye 5 år reklamasjon på den nye - det er den opprinnelige kvitteringen som gjelder. Omlevering er likestilt med reparasjon.

 

Det var dagens runde forbrukerkjøpslov. Den finner man på lovdata.no og kan være veldig grei å lese nøye igjennom. Legg spesielt merke til nøkkelord som skal, burde, innen rimelig, vesentlig, urimelig, og så videre. Les for øvrig lovteksten med brillene til begge sider i en sak! Da blir det litt enklere å forstå jussen. :)

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Vidar F.H. skrev for 9 timer siden:

Det var dagens runde forbrukerkjøpslov. Den finner man på lovdata.no og kan være veldig grei å lese nøye igjennom.

Ja, det var mye greier.

 

Vidar F.H. skrev for 9 timer siden:

Reparasjon skal skje innen rimelig tid, og om du er avskåret fra å bruke plotteren i mer enn 1 uke har du krav på tilsvarende låneprodukt. Det er en fin "pisk" å bruke for å få fikset slike ting raskt.

Var det noen grunn til att du ikke følgte eget råd?
 

§ 30.
Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Ullent,men må selger sprette en eske å låne ut en ny kan selger hevde kostnaden han påføres er for høy da låne produkter må selges som demo/brukt og ingen kan overstyre selger sin mening.
På feks EL-kjøp får du låne mobil men ikke PS(selv opplevd) og sikkert ikke miksmaster,tannbørste osv uten att praksisen til El-kjøp er rettesnor for alt som rett eller galt.
Men siden du gransket kjøpsloven og valgte å hoppe bok over siste settning i § 30.så tenkte jeg det var verdt å nevne

Link to post

En playstation er ikke en "nødvendig ting", og man klarer seg fint uten dersom selger ikke har låneprodukter å tilby. Dermed er krav om låneprodukt urimelig. Om en miksmaster skal leveres inn for reparasjon (hvilket aldri vil skje da slike ting er for billige og det blir direkte kredit mot leverandør fordi det aldri vil lønne seg å reparere ting som koster under en viss sum eller som ikke egner seg for reparasjoner - her er det mange ting å ta hensyn til), har du krav på et låneprodukt da en miksmaster kan være svært viktig for kunden. Det er ikke opp til selger å avgjøre uten videre. Leverer du inn en støvsuger, for eksempel en Miele som koster over 2000 kroner, har du krav på lånestøvsuger. Men du får neppe en Miele utlevert. Det har du heller ikke krav på.

 

Hygieneprodukter ble forresten aldri reparert, det var direkte kredit på alt. Inklusive barbermaskiner til 2-3 tusen.

 

Om selger ikke er villig til å levere ut et låneprodukt, vil krav om heving av kjøp være svært aktuelt i stedet. En kartplotter vil jeg mene faller inn under begrepet "rimelig krav", under forutsetning av at kjøper har et reelt behov. Men det er ikke opp til selger å avgjøre dette. Hvis kunden skal på tur og trenger plotteren (jada, det finnes papirkart og kompass, men det argumentet kommer selger svært kort veg med), må nok selger tilby en løsning. Det må ikke nødvendigvis være identisk plotter, så lenge basisfunksjonene er dekket.

I sin tid var det fullt ut greit å låne ut et digitalkamera, en bil-GPS og en mobiltelefon (type Nokia 3110 eller liknende "ikke-smart" telefon) i stedet for en smarttelefon med alle disse tingene på. Alle kundens behov, som var rimelig å kreve dekket, kunne dekkes inn av andre produkter. Det var ikke et krav om at kunden skulle låne en ny smart-telefon!
 

Så selger kan ikke uten videre avstå fra å gi kunde et låneprodukt, men kunde må muligens finne seg i å få et dårligere låneprodukt så lenge funksjonene er dekket.

 

Så joda, jeg følger eget råd. Og jeg er fullt ut klar over klausulen du peker på, men som jeg viser her skal det ganske mye til for å nekte låneprodukt. Om selger må selge en plotter som B-vare, må selger bare tåle det tapet. Si at det er snakk om en plotter til 15000,-. Hva blir B-vare -prisen? 13000,-? To tusen i avslag på en vare som så vidt har vært brukt? Det er bra deal, det. 2000,- er ikke et urimelig tap for selger. Selger vil tape LANGT mer om kjøpet heves.

 

MEN: Om selger klarer å få reparert tingen på en ukes tid, blir jo ikke dette et problem. Det er derfor i selgers interesse å sørge for at reklamasjoner håndteres kjapt og effektivt. Og som selger får man vær så god forholde seg til forbrukerkjøpsloven, til lovens siste bokstav. Fra min tid i Elkjøp kan jeg love at kostnadene for låneprodukter var merkbare! Men det var et "nødvendig onde", og det gav oss stort sett fornøyde kunder.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...