Jump to content

Vetus 3kw baugpropell starter på egenhånd


Kaptein Blåtann

Recommended Posts

Har en 3kw Vetus baugpropell som begynte å gå helt av seg selv. Var på tur i går, og den hadde hatt strømmen påslått i ca halvannen time, men ikke vært brukt på turen. Var akkurat kommet til land og sto på baugen og festet fortøyninger når den startet, og den gikk litt på og av før jeg kom meg inn i båten og vridde av hovedbryteren som er plassert rett ved propellen.

Fikk inntrykk av at den bare gikk mot ene siden.

Har kun en bryter plassert på ror-pidestall for betjening av propellen, ikke noe trådløst. alt sammen innstallert for 3-4 år siden, men selve baugpropellen er av eldre modell.

 

Har lirket og lurt på ledninger og bryter , men ikke klart å få frem samme feil i dag. 

 

Håper jo på sett og vis at dette bare er bryteren, men den går lett og fint og lager "riktig" lyd, alternativet er jo at et rele' fusker, det er vel straks litt mere plukk å finne ut av...

 

Noen som har opplevd lignende?

 

IMG_20230818_201751.jpg.eb686f0b6e6c8ad13c0a9475b53befa3.jpg

 

IMG_20230818_210216.jpg.07ab38a2d7c3162d94ecfd0b164250e6.jpg

 

IMG_20230818_202347.jpg.cb3977db6d799159d6b84bc3272ee17a.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd det samme, riktignok med en baugpropell av et annet fabrikat. Hos meg skyldtes det fuktighet på kretskortet som satt fremme ved motoren. Etter at kretskortet ble tørket og beskyttet bedre har det ikke gjentatt seg.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...