Jump to content

Trenger trinnvis hjelp til lagring båt ute.


peterka

Recommended Posts

Hvor i verden? Snø og/eller regn? Vindutsatt? Hvor ofte kan du se til båten? Kan du ta med puter hjem?  Sikreste er å bygge et stativ som står på bakken, høyt så du får god rasvinkel. Tung presenning som ikke blafrer i vinden, bindes godt fast, ta putene hjem, la dører og luker stå oppe, god lufting (ikke lukk gavlene helt). Jekk opp hengeren / avlast hjulene, ikke stå med brekket på. Har du strøm så kjør  avfukter, avhengig av klima på stedet. I oslofjorden tørker jeg ut båten frem til desember. 

Link to post
Share on other sites

Veldig viktig å vite hvor. Samt om det er i hagen der du kan følge med på eventuelle snømengder, eller om det er bortgjemt/ bortglemt et annet sted.

 

Jeg ville ha avlastet dekkene om vinteren for hengeren del.

 

Det er også viktig at hengeren er justert riktig til båten, slik at båten får best mulig avlastning.

 

Puter og kalesje hadde jeg tatt med hjem ig lagret tørt 

 

Når det gjelder presenning over så hadde nok jeg personlig enten benyttet et stativ, eller laget et stativ av treverk, slik at presenningen har ca 45 grader eller mer slik at snø og vann glir av. 

 

Brukt presenningstau stramt rundt båt. Evt strikk, eller lodd som holder presenning stramt. Kunne også vurdert formsydd med nok høyde.

 

Før bortpakking hadde jeg fjernet alt i båten som kan fryse, konservert motor etc.

 

Det er for lagring på Sørlandet eller Østlandet.

 

Samt plassert båten et sted der det ikke fonner seg snø.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Den skal stå på henger inntil ein husvegg der eg bur. Trenger ein oppskrift på å bygge eit presseningstativ slik at snøen faller av? Skal eg kjøpe eit slikt som selges på nett? Ser litt spinkelt ut, men kanskje godt nok.

 

eller sette nokon 2x4 opp i båten som presser presseningen opp slik at det blir eit møne. 
 

er i Sogn

Link to post
Share on other sites

peterka skrev 11 minutter siden:

Den skal stå på henger inntil ein husvegg der eg bur.

Hvis husveggen er høy kan det kanskje være en ide å feste presenninga høyt på veggen så den danner en skråvegg som er godt festet og hvor snøen sklir av.

 

Hvis du tar den vanlige presenningsløsningen og plasserer båten tett ved en vegg kan det hende snøen legger seg i en haug mellom husvegg og presenning så det bygger seg opp der med råte i husvegg og press på presenning og båt.

 

Har du sjekket hva det koster å lagre båten innendørs i en rimelig lokale uten varme? Jeg har båter på 15 og 19 fot og betaler 1500+2000 kr pr vinter for lagring av disse.

 

Da står båtene tørt og innelåst uten snølast, mugg osv, så det synes jeg det er verdt.

 

Husk på at  stativ og presenning ikke er gratis og at det lettere kan bli skader utendørs som også koster penger.

 

Største båten min har tidligere stått ute hos tidligere eier. han reiste bort og da kom det et snøvær som bøyde istykker kalesjebøylene (som han byttet etterpå). Det er også gnissemerker noen steder på båt og motor som antakelig stammer fra presenning. Og det er stor slitasje på hjørner på kalesja som antakelig er av samme årsak. Denne kalesja har jeg siden byttet, det kostet ca 9000 kr.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...