pomoks Startet 20.August.2023 Link til dette innlegget Startet 20.August.2023 Heisan, Jeg har prøvd å finne ut hva som er kompatibelt med hva, men nå trenger jeg litt eksperthjelp. Det er for mange kombinasjoner! Jeg har en trebåt med gjennomgående svinger i skroget. Det har tidligere stått et lite Koden fargelodd i båten. Husker ikke modellen, det var et fargelodd som nå er tatt ut siden skjermen ga seg. Koden loddet hadde to tilkoblinger, en til strøm og en til svingeren (se bilder). Utfordringen er at svingerkontakten er en hunnkontakt med bare 3 hull. Av ekkolodd som jeg har sett på nettet har de alle 5, 7, 9 eller 10 pins kontakter. Jeg har tatt noen bilder av svingeren på innsiden av skroget og den ligner på en Airmar b45 og formen utvending ligner også. Spørsmålet er da om noen vet om det er mulig å henge på et nytt ekkolodd på eksisterende konfigurasjon. Er det mulig å få kjøpt løse plugger og re-terminere eksisterende ledninger? Eller er ny svinger og lodd løsningen. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 20.August.2023 Link til dette innlegget Svart 20.August.2023 Jeg hadde også trepolet giver fra før og endte med å bytte hele svingeren. Det er en sjuk jungel der ute med ulike modeller og kontakter, fant ingen adaptere eller ekkolodd som passet den gamle 😅 Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
pomoks Svart 20.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2023 Takk for svar. Jeg har begynt å skjønne at det er en stor jungel der ute og utviklingen er rask. Jeg får prøve å finne en lodd/svinger (for skroggjennomføring) kombinasjon som er bra. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.August.2023 Link til dette innlegget Svart 20.August.2023 https://www.echomasterdirect.co.uk/Koden_3-Pin_to_8-Pin_Transducer_Adaptor Sitér dette innlegget Link to post
pomoks Svart 21.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Se der ja, det er håp. Takker. Sitér dette innlegget Link to post
zipp Svart 21.August.2023 Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 pomoks skrev for 8 timer siden: Se der ja, det er håp. Takker. Den pluggen passer nok bare koden skjerm, er null håp den passer lowrance ,simrad etc Sitér dette innlegget Link to post
pomoks Svart 21.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Det har du nok rett i ser jeg. Har spurt Høcom om hjelp og sendt bilder til dem. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 21.August.2023 Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Er sannsynligvis denne eller en lignende svinger. https://maxmarineelectronics.com/product/koden-td-500t-3b-bronze-through-hull-50-200khz-transducer-3-pin-fuji-type/ Ekkoloddene som listes som kompatible med denne svingeren har alle 600W utgangseffekt. 600W svingere har normalt en impedans på ca 200 ohm og kan brukes med de fleste ekkolodd. Simrad S2009 er et trygt valg da den også kan brukes med svingere med lavere impendans. https://www.mjosservice.no/produkt/simrad/ekkolodd-1/simrad-s2009-9-ekkolodd Du må kutte av 3 pins Fuji kontakt og spleise inne en ny. For Simrad kuttes vansligvis dette adapteret og 9-pins kontakt spleises inn. https://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/nettverk-kabler/skjotekabeler-for-svingere/7-pins-til-9-pins-adapter-svingerskjerm Da Navico (Simrad og Lowrance) hadde en større organisasjon i Norge så ble spørsmål fra Høkom til Navico om bruk av sære svingere med nye ekkolodd ofte videresent til meg Sitér dette innlegget Link to post
zipp Svart 21.August.2023 Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 abbor skrev for 2 timer siden: Er sannsynligvis denne eller en lignende svinger. https://maxmarineelectronics.com/product/koden-td-500t-3b-bronze-through-hull-50-200khz-transducer-3-pin-fuji-type/ Ekkoloddene som listes som kompatible med denne svingeren har alle 600W utgangseffekt. 600W svingere har normalt en impedans på ca 200 ohm og kan brukes med de fleste ekkolodd. Simrad S2009 er et trygt valg da den også kan brukes med svingere med lavere impendans. https://www.mjosservice.no/produkt/simrad/ekkolodd-1/simrad-s2009-9-ekkolodd Du må kutte av 3 pins Fuji kontakt og spleise inne en ny. For Simrad kuttes vansligvis dette adapteret og 9-pins kontakt spleises inn. https://www.mjosservice.no/produkt/lowrance/tilbehor/nettverk-kabler/skjotekabeler-for-svingere/7-pins-til-9-pins-adapter-svingerskjerm Da Navico (Simrad og Lowrance) hadde en større organisasjon i Norge så ble spørsmål fra Høkom til Navico om bruk av sære svingere med nye ekkolodd ofte videresent til meg Det kom ikke som noen bombe at du hadde en løsning på dette 👍 Sitér dette innlegget Link to post
pomoks Svart 21.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August.2023 Tusen takk Abbor, dette var nyttig informasjon! Jeg har blitt litt betatt av kombiskjermer slik at jeg også kan få med en kartplotter i samme skjerm,og har også kikket på Simrad GO9. Landskapformat er rett nok ikke like bra som en skjerm i portrettformat... Du vet ikke tilfeldigvis eller vet hvor jeg kan finne informasjon om kompatibilitet i mellom Simrad GO9 og den gamle Koden svingeren min? Høcom svarte meg: Så lenge svinger er en 50/200 khz så skal din gamle svinger fungere på GO9. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 22.August.2023 Link til dette innlegget Svart 22.August.2023 Det bør fungere med GO9 XSE også. Det er ikke tilstrekkelig å vite at det er en 50/200 kHz svinger, en må vite max effekt også. 1 kW svingere kan ha helt ned i 70 ohm inngangsimpedans, noe som kan være skadelig for ekkoloddutgangen hvis den ikke beregnet for så lave impendanser. Svingeren din er en 600W svinger, så det bør gå greit. Sitér dette innlegget Link to post
pomoks Svart 22.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.August.2023 Tusen takk Abbor! Sitér dette innlegget Link to post
pomoks Svart 25.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2023 Blir lett svimmel av å kikke over utvalget av lodd. For mitt behov, kart og ekkolodd, har jeg sett at behovet mitt ser ut til å være godt dekket av en Simrad Cruiser 9. Det ser ut som den kommer i en pakke med en 50/200 hekksvinger. Da kan jeg jo ha to svingere dersom jeg får min gamle til fungerere. Er det noen (Abbor) som vet om svingeren som Abbor identifiserte over i denne tråden er kompatibel med en Simrad Cruiser 9, evt kan peke meg i en retning for å finne det ut? En annen ting er om det er noen som vet (Abbor) om hvilke ledinger fra min gamle 3 polet Fuji kontakt jeg må koble til hvilke ledninger i overgangsledningen foreslått av Abbor over? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 25.August.2023 Link til dette innlegget Svart 25.August.2023 Sitér dette innlegget Link to post
pomoks Svart 25.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2023 Tusen takk! Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.August.2023 Link til dette innlegget Svart 26.August.2023 Cruise har en annen kontakt enn andre Simrad modeller så diagrammet over kan ikke brukes. Vil ikke anbefale å bruke svingeren din med en Cruise. Anbefaler sterkt å gå for GO XSE eller XSR i stedet for Cruise. GO kjører samme software som NSS Evo3 og Evo3S og har stort sett de samme mulighetene som toppmodellene, en svært bra multifunksjonsskjerm. Cruise er basert på Lowrance Hook2 og er en enkel innstegsmodell. Sitér dette innlegget Link to post
pomoks Svart 26.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2023 Tusen takk Abbor. Har ikke trykket på kjøp knappen enda. Nyttig info. Hvordan skal en vanlig mann kunne klare å orientere seg i alt dette... Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.August.2023 Link til dette innlegget Svart 26.August.2023 Spørre på et forum er en mulighet Sitér dette innlegget Link to post
pomoks Svart 26.August.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2023 Da blir det nok en GO9 XSE. Sitér dette innlegget Link to post
pomoks Svart 3.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2023 Det nærmer seg. Sitér dette innlegget Link to post
pomoks Svart 3.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2023 Heisan, Har åpnet min gamle Koden/Furuno plugg. Fargene stemmer ikke med koblingsskjemaet foreslått over. Noen som vet hva som er +tive og -tive av rød eller hvit ledning? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 3.September.2023 Link til dette innlegget Svart 3.September.2023 Det virker sannsynlig at rød er pluss. Men har du ikke litt ledning igjen på pluggen du klippet av, så du kan måle der? Sitér dette innlegget Link to post
pomoks Svart 3.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2023 Takk J-Å, Det har jeg. Ikke sikker på hvordan jeg kan måle meg ut på dette? Vet at rød er beskrevet som TD1 og hvit som TD2. For svinger TD-500T. Men ser ikke hvordan det skal hjelpe meg heller siden TD sikkert bare er en forkortelse for transducer. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 3.September.2023 Link til dette innlegget Svart 3.September.2023 Diagrammet viser jo pluggen med pinner 1-2-3, sett fra kontaktsiden. Sitér dette innlegget Link to post
pomoks Svart 3.September.2023 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.September.2023 Takker. Det gjør det. Da kan jeg stole på at pinne 1 er neg og pinne 3 pos og finne ut fra dette hvilken farge som ligger til pinne 1 og pinne 3? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.