Jump to content

Evinrude 115hk 2 takt under vann


Eilif sluyterman

Recommended Posts

pipe skrev for 3 timer siden:

Tar forsikringen på seg ansvaret så la det bare henge i tauene til selskapet sender noen til å orde opp
Båten blir da garantert kondemnert.
 

Har man kasko så ordner de alt, blir noen telefoner og noen mailer, så kan man reise å kjøpe ny båt med en motor man fortsatt får kjøpt deler til hvis det skulle trenges 

 

Det er bedre at den henger der under vann, frem til noen er klar til å redde motoren, enn og ta den opp nå og la den stå på land noen dager, da er det absolutt ikke håp for å redde den

Link to post
33 minutes ago, Eika said:

Har man kasko så ordner de alt, blir noen telefoner og noen mailer, så kan man reise å kjøpe ny båt med en motor man fortsatt får kjøpt deler til hvis det skulle trenges 

 

Det er bedre at den henger der under vann, frem til noen er klar til å redde motoren, enn og ta den opp nå og la den stå på land noen dager, da er det absolutt ikke håp for å redde den

Tenkte å ta den opp på stranden i morgen og Tømme den for vann, og helde varmt vann over hele motoren for å skylder bort alt saltvann også ta tennplugene ut for å få vannet ut av cylinderene. Tror du dette er nok eller bør vente og la den ligge?

Link to post

Rådet jeg har sett er å legge den i rennende ferskvann frem til en har anledning til å gå over den/få den i gang/skifte girolje/sause den ned med WD40 el når den har fått gå seg tørr. Det er jo enkelt med en liten påhenger, verre med en stor.. På sikt bør en nok være forberedt på trøbbel med ledningsnettet og andre elektriske komponenter der det vil være rester av salt.

Link to post

Ja, ja den henge der den er inntil du får svar fra forsikringsselskapet, hvis de setter seg skikkelig på bakbeina kan du heller ta et tak.
 

Skulle de være vrange og du må redde motoren selv vil den bli helt umulig å få til hvis du tar den opp nå og lar det gå noen dager (oksygen og saltvann = dårlig stemning). Da har den det bedre der den henger, i alle fall en liten stund. Når du først tar motoren opp gjelder det å få byttet ut saltvannet med ferskvann, og så en oljefilm, så fort som mulig. I og med motoren er større enn en typisk jollemotor kan du legge motoren oppå ei kraftig presenning som du trekker opp på sidene og i endene slik at presenningen former en form for kar (fest presenninga i noe høyere slik at den kommer høyt nok opp). Så ta av motorlokket, ta ut tennpluggene, koble fra kontakter (som ofte er trange og tørker sent hvis ikke) og fylle opp presenningen med ferskvann til vannet dekker motoren og la det renne noen timer. Etterpå er det lurt å spraye motoren med WD40 eller lignende, diesel kan også brukes. Også inni sylindrene, og sving på svinghjulet for fordeling av olje (olja helles ut igjen før oppstart). Til slutt skru inn pluggene og prøve få start på motoren. Er i utgangspunktet ikke stor fan av å bruke startgass unødig, men i slike tilfeller kan slikt være nyttig for å få den første oppstarten. Når/hvis den starter blr den få svive såpass lenge at den blir varm nok til at eventuell fukt fra spylingen får fordampe skikkelig. Spray gjerne over med WD40 igjen etter du har stoppet den, den olja er penetrerende og kan trenge inn og forhåpentligvis erstatte fuktigheten der dette ikke har rullet fordampe enda. Har reddet et par mindre motorer (9,9 og 25hk) på denne måten, begge totaktsmotorer, begge er enda i bruk. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...