Eilif sluyterman Startet 20.August.2023 Del på Facebook Startet 20.August.2023 Hei, har nettopp fått melding av en nabo om at hele motoren og resten av akter på båten er under vann. (Det er en evinrude 115hk 2 takt) hva bør jeg gjøre når jeg tar den opp og er der håp? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29f Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Utrivelig når slikt skjer, å melde fra til forsikringsselskap er vel noe av det første du må gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Årsmodell ? Ficht eller etec ? Sitér dette innlegget Link to post
Eilif sluyterman Svart 20.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2023 13 minutes ago, Martine29f said: Utrivelig når slikt skjer, å melde fra til forsikringsselskap er vel noe av det første du må gjøre. Prøvde å ringe men der var helt fult. Så sendte skademelding Sitér dette innlegget Link to post
Eilif sluyterman Svart 20.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2023 8 minutes ago, Eika said: Årsmodell ? Ficht eller etec ? det ee fitch, usikker på årsmodell men tror det er 2004 Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Da hadde jeg ringt forsikringa og latt de ta seg av det :) nesten umuligt og få tak i nye deler til de nå. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Eika skrev 9 minutter siden: Da hadde jeg ringt forsikringa og latt de ta seg av det :) Jeg har tilsvarende RIB. Her er nok selvlenserene vært / blitt tette og båten fyllt med regnvann. @Eilif sluyterman fortell hvordan forsikringsselskapet svarer på dette, om de tar det på kasko eller sier noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Se på bakdelene på pongtongen, gammel gummi som sikkert har gått opp i liminga Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Tar forsikringen på seg ansvaret så la det bare henge i tauene til selskapet sender noen til å orde opp Båten blir da garantert kondemnert. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 pipe skrev for 3 timer siden: Tar forsikringen på seg ansvaret så la det bare henge i tauene til selskapet sender noen til å orde opp Båten blir da garantert kondemnert. Har man kasko så ordner de alt, blir noen telefoner og noen mailer, så kan man reise å kjøpe ny båt med en motor man fortsatt får kjøpt deler til hvis det skulle trenges Det er bedre at den henger der under vann, frem til noen er klar til å redde motoren, enn og ta den opp nå og la den stå på land noen dager, da er det absolutt ikke håp for å redde den Sitér dette innlegget Link to post
Eilif sluyterman Svart 20.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2023 3 hours ago, Code0 said: Jeg har tilsvarende RIB. Her er nok selvlenserene vært / blitt tette og båten fyllt med regnvann. @Eilif sluyterman fortell hvordan forsikringsselskapet svarer på dette, om de tar det på kasko eller sier noe annet. Har skrevet til de men da pantongene ikke hadde mye luft er jeg redd de skal argumentere på det Sitér dette innlegget Link to post
Eilif sluyterman Svart 20.August.2023 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.August.2023 33 minutes ago, Eika said: Har man kasko så ordner de alt, blir noen telefoner og noen mailer, så kan man reise å kjøpe ny båt med en motor man fortsatt får kjøpt deler til hvis det skulle trenges Det er bedre at den henger der under vann, frem til noen er klar til å redde motoren, enn og ta den opp nå og la den stå på land noen dager, da er det absolutt ikke håp for å redde den Tenkte å ta den opp på stranden i morgen og Tømme den for vann, og helde varmt vann over hele motoren for å skylder bort alt saltvann også ta tennplugene ut for å få vannet ut av cylinderene. Tror du dette er nok eller bør vente og la den ligge? Sitér dette innlegget Link to post
Ålesunder Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Det er ikke nok, bedre å la den ligge. Når du først tar den opp må du få den i gang kjapt ellers så er du garantert den blir ødelagt Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Rådet jeg har sett er å legge den i rennende ferskvann frem til en har anledning til å gå over den/få den i gang/skifte girolje/sause den ned med WD40 el når den har fått gå seg tørr. Det er jo enkelt med en liten påhenger, verre med en stor.. På sikt bør en nok være forberedt på trøbbel med ledningsnettet og andre elektriske komponenter der det vil være rester av salt. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Legger man den i ett bad med glykol, så er mye gjort siden det er korrosjonsdempende, meeeeen vil du egentlig redde den motoren som du ikke får kjøpt deler til ? La forsikringa styre med det Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Ja, ja den henge der den er inntil du får svar fra forsikringsselskapet, hvis de setter seg skikkelig på bakbeina kan du heller ta et tak. Skulle de være vrange og du må redde motoren selv vil den bli helt umulig å få til hvis du tar den opp nå og lar det gå noen dager (oksygen og saltvann = dårlig stemning). Da har den det bedre der den henger, i alle fall en liten stund. Når du først tar motoren opp gjelder det å få byttet ut saltvannet med ferskvann, og så en oljefilm, så fort som mulig. I og med motoren er større enn en typisk jollemotor kan du legge motoren oppå ei kraftig presenning som du trekker opp på sidene og i endene slik at presenningen former en form for kar (fest presenninga i noe høyere slik at den kommer høyt nok opp). Så ta av motorlokket, ta ut tennpluggene, koble fra kontakter (som ofte er trange og tørker sent hvis ikke) og fylle opp presenningen med ferskvann til vannet dekker motoren og la det renne noen timer. Etterpå er det lurt å spraye motoren med WD40 eller lignende, diesel kan også brukes. Også inni sylindrene, og sving på svinghjulet for fordeling av olje (olja helles ut igjen før oppstart). Til slutt skru inn pluggene og prøve få start på motoren. Er i utgangspunktet ikke stor fan av å bruke startgass unødig, men i slike tilfeller kan slikt være nyttig for å få den første oppstarten. Når/hvis den starter blr den få svive såpass lenge at den blir varm nok til at eventuell fukt fra spylingen får fordampe skikkelig. Spray gjerne over med WD40 igjen etter du har stoppet den, den olja er penetrerende og kan trenge inn og forhåpentligvis erstatte fuktigheten der dette ikke har rullet fordampe enda. Har reddet et par mindre motorer (9,9 og 25hk) på denne måten, begge totaktsmotorer, begge er enda i bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 20.August.2023 Del på Facebook Svart 20.August.2023 Badebasseng for unger, er fint å legge motoren nedi, så løfte opp og ned noen ganger så man får skylt ut alt saltet, hvis man har mulighet til det da Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.