Jump to content

Reparasjon av plate med drenering

Swingswong

Recommended Posts

I baugen på båten har jeg en luke som rommer fendere og tau. I bunnen av denne er det en plate med to dreneringshull. Dette er en treplate som er støpt over med glassfiber og epoxy.  I hullene er det tredd inn et plastrør som går ned til utløp på styrbord og babord side. Tettingen rundt styrbord hull er lekk slik at det kommer vann i et lukket rom under platen. Når det kommer nok vann ned her renner vann inn i båten med det resultat at thrusteren blir liggende i vann. Dette må åpenbart gjøres noe med så snart som mulig. Har overhalet thrusteren to ganger på 2 mnd. 
Jeg tenker å skjære ut platen med en Fein sag, tørke rommet, lage en ny plate ,pusse ned rundt der platen sitter i dag og støpe fast platen med epoxy og glassfiber. Så avslutte med å male hele greia med en to-komponent maling. 
Tips mottas. Gjerne med materialvalg. 

IMG_0407.jpeg

Det enkle er å frese rundt rørene hvis du finner et stoff som hefter til rørene 100% og legge litt TEC_ 7 over.

Kommer du til nedenifra? 

Mulig du kan lage nytt mellomstykke  med Skottgjennomføronger.

Hvis en støper  bunn  i 3 omganger med fall til dreneringene  setter inn  to slike  når den er herdet  med TEX-7  så er det potte tett.

Så er det bare å lage resten av bunn  med fall.

image.png.099e374b115d2016c0359c45dc1b3649.pngimage.png.449efe771adfbe656df96dab0b84bb0e.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg kommer ikke til rommet under. Det er tett alle veier. Drenshullene ligger langt ut mot skroget. Er skeptisk for å rote for mye helt inntil der. Det er kommet råte rundt der røret går ned. 
mer også usikker på hvordan slangen er festet i skroget der utløpet er. 
De skottgjennomføringene var fine. Jeg kan jo som du sier frese de ned i platen. 
Plastrøret som gikk ned er ikke lengre enn 5-6cm, så det er nok trangt nedi der. 

Swingswong skrev 59 minutter siden:

Plastrøret som gikk ned er ikke lengre enn 5-6cm, så det er nok trangt nedi der. 

Går plastrøret ut skuteside? så kan det vel lekke inn der og?

Er det ikke skottgjenomføringer  i skutesiden?

5- 6 cm rør er kort mulig å krysse for å få lengre løp.

Tror jeg hadde fjerner på begge side og beholdt midtstykke for å få oversikt.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Swingswong skrev for 4 timer siden:

Jeg tenker å skjære ut platen med en Fein sag, tørke rommet, lage en ny plate ,pusse ned rundt der platen sitter i dag og støpe fast platen med epoxy og glassfiber. Så avslutte med å male hele greia med en to-komponent maling. 
Tips mottas. Gjerne med materialvalg. 

Jeg ville støpt meg ei ny plate i massiv glassfiber. Forslaget til @Roger jo om skottgjennomføringer er smart, men jeg ville gått for en forsenket type, da slipper du at det ligger igjen litt vann.

Ellers ville jeg støpt inn plata med polyester og CSM matte, ikke epoxy. Til slutt kan det være et godt alternativ å male den med to strøk tokomponent polyurethanmaling. Den er meget sterk, og gir samtidig en glatt overflate som er lettere å holde ren enn gelcoat. 

De er ganske små de hullene som er der. Mulig jeg må dreie noen ut av noen skruer.  
Hva som er på skutesiden er jeg usikker på fordi det er et deksel over slik at vannet renner bakover.  Tipper det er laget for at vann ikke skal komme inn i røret dersom baugen stuper ned i en bølge. Normalt sett vil ikke disse komme under vann med mindre det er svært mye sjø

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...